2024 הסתיימה עם מספר בלתי נתפס של 436 הרוגים בתאונות דרכים, והתאונות הקטלניות נמשכות גם מיד עם תחילתה של 2025. אחרי שאתמול (ד'), ביום הראשון של השנה האזרחית החדשה, נהרג רוכב אופנוע כבן 40 מפגיעת משאית ברחוב המדע באשדוד, הבוקר נהרג גבר כבן 50 בתאונה בין שני כלי רכב בשדרות משה סנה בעיר, וגבר כבן 35 נפצע בינוני.
הדיווח למד"א על התאונה הבוקר התקבל בשעה 08:05. פרמדיקית מד"א נועם בראל וחובש רפואת חירום במד"א משה חיים סיפרו: "מדובר בתאונת דרכים מזעזעת בין שני כלי רכב עם פגיעות פח קשות. ראינו גבר בן 50 כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה, עם חבלה רב-מערכתית. התחלנו בביצוע פעולות החייאה שכללו עיסויים, הנשמות ומתן תרופות, כשבסופן לצערנו נאלצנו לקבוע את מותו. פצוע נוסף מהרכב השני התהלך בתאונה כשהוא בהכרה וסובל מחבלות בגפיים, צוות נוסף של מד"א העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית החולים כשמצבו מוגדר בינוני".
באשדוד אירעו גם שתי תאונות קטלניות נוספות שחתמו את הנתונים העגומים של 2024: צעירה בת 16, נגה נח ז"ל, נהרגה שלשום בתאונה בין שני כלי רכב והולכי רגל בשדרות הרצל בעיר, וכמה שעות לאחר מכן נהרג הולך רגל בן 67 מפגיעת רכב סמוך לעיר.
בכך, שנת 2024 הסתיימה כאמור עם 436 הרוגים בתאונות דרכים – הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 2006, אז היו 439 הרוגים. מדובר בזינוק של 21% לעומת שנת 2023, שנחשבת גם היא לשנה עם מספר הרוגים גבוה - שעמד על 361 בני אדם. השנה עם מספר ההרוגים הנמוך ביותר בשני העשורים האחרונים הייתה 2012 – אז נהרגו 290 בני אדם בקטל בכבישים. לצורך השוואה, מספר ההרוגים השנה גבוה ב-50.3% לעומת אותה שנה.
יש לציין כי מספר ההרוגים בתאונות דרכים השנה הוא אף גבוה מהנתון הרשמי, אולם לא כל התאונות נכללות בסטטיסטיקה היבשה. כך למשל לא נספרים ההרוגים ב"תאונות חצר", בהן לרוב ילד נדרס על ידי רכב בחצר ביתו, או תאונות שהוגדרו "פליליות", כמו המרדף אחר גנב הרכב בכביש 5 בחודש שעבר - שכתוצאה ממנו נהרגו שני בני אדם, וגם הנהג הנמלט.
"הרוצח השקט" - סדרת הכתבות על הקטל בדרכים:
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב״ד), 36% מההרוגים השנה היו ברכבים פרטיים, 26% מתוכם היו הולכי רגל ו-22% נוספים על אופנועים וקטנועים. מספר ההרוגים בתאונות אופנוע וקטנוע השנה עמד על 97 בני אדם – שיא שלילי של כל הזמנים. כמו כן, 268 בני אדם נהרגו בכבישים בין-עירוניים, 157 נהרגו בערים ו-11 נוספים בתאונות דרכים בשטח.
מספר ההרוגים בתאונות דרכים בחברה הערבית היה גבוה במיוחד השנה ועמד על 159 בני אדם – זינוק של לא פחות מ-62% לעומת שנת 2023. למעשה, שיעור ההרוגים הערבים מתוך כלל ההרוגים בתאונות דרכים השנה עמד על 36% - פי 1.7 מחלקם בכלל האוכלוסייה שעומד על כ-21.1%. בהסתכלות על החברה הערבית בלבד, 38% מההרוגים היו ברכבים פרטיים, 26% הולכי רגל ו-20% בתאונות אופנוע וקטנוע – 4% פחות מאשר שיעור הרוכבים היהודים שנהרגו באותה שנה.
״36% מההרוגים השנה היו ברכבים פרטיים, 26% מתוכם היו הולכי רגל ו-22% נוספים על אופנועים וקטנועים. מספר ההרוגים בתאונות אופנוע וקטנוע עמד על 97 בני אדם – שיא שלילי של כל הזמנים״
זינוק נוסף נרשם השנה במספר ההרוגים בתאונות במעורבות משאיות כבדות של מעל 3.5 טון – 77 בני אדם נהרגו השנה לעומת 50 בשנת 2023, עלייה של 54%. לעומת זאת, מספר ההרוגים השנה בתאונות במעורבות אוטובוסים עמד על 23 בני אדם, לעומת 29 בשנת 2023 – ירידה של כ-21%.
בהסתכלות על גיל ההרוגים השנה: 20 היו ילדים ותינוקות עד גיל ארבע, 8 היו בני 9-5, 15 בני 14-10, 37 בני 19-15, 66 בני 24-20, 67 בני 34-25, 40 בני 44-34, 57 בני 54-45, 32 בני 64-55 ו-94 בני 65 ומעלה. משמעות נתונים אלו היא שמספר ההרוגים הצעירים עד גיל 19 עמד השנה על לא פחות מ-80 – זינוק של 18% לעומת שנת 2023. אם מחשבים גם את קבוצת הגיל של בני 24-20, מדובר בזינוק אף גבוה יותר של 33% בשנת 2024 לעומת השנה שלפניה.
״מספר ההרוגים הצעירים עד גיל 19 עמד השנה על לא פחות מ-80 – זינוק של 18% לעומת 2023. אם מחשבים את קבוצת הגיל של בני 24-20, מדובר בזינוק גבוה יותר של 33% ב-2024 לעומת השנה שלפניה״
מנתוני הרלב״ד עולה עוד כי מספר ההרוגים בתאונות של אופניים חשמליים ירד השנה ל-11 בני אדם לעומת 26 בשנת 2023. מנגד, מספר ההרוגים בתאונות של רוכבי קורקינטים חשמליים זינק לתשעה הרוגים בשנת 2024 – לעומת שניים בשנה שלפניה. מדובר בעלייה חדה של 350% בהרוגים בתאונות של רוכבי קורקינטים חשמליים.
העלייה החדה במספר ההרוגים בתאונות קשורה ישירות להיעדר פעילויות מספקות של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאחראי על האכיפה בכבישים. אף אחד מהם לא עשה פעילות משמעותית בתחום מתחילת כהונת הממשלה הנוכחית. למעשה, מספר השוטרים בכבישים הצטמצם משמעותית וכך גם תקציב הרלב״ד, שנחתך ב-90% בתוך 15 שנה מסכום של 505 מיליון שקל בשנת 2008 לכ-63 מיליון שקל כיום.
רק בחודש שעבר הודיע משרד התחבורה על הקמת ועדת שרים ייעודית למאבק בתאונות הדרכים, אשר בראשה יעמוד ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשרה רגב תשמש כממלאת מקומו הקבועה. עם זאת, טרם ברור מה יהיו סמכויות הוועדה בפועל, וכיצד היא תוכל לממש את יעדה להוריד את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים.
כמה ימים לפני ההודעה של משרד התחבורה, בדיון מיוחד שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, יו"ר הרלב"ד, יורם הלוי, קרא פעם נוספת לעשות שינוי מבני ברשות ובתקציבה - או לסגור אותה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד, קרא להעביר את הרשות למשרד ראש הממשלה ולקבוע לה תקציב ייעודי בחוק – לאחר שתקציבה של הרשות נשחק כאמור באופן דרמטי בשנים האחרונות, ובתקופת הממשלה הנוכחית בפרט.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, התייחס לנתונים: "סיכומי נתוני תאונות הדרכים בשנת 2024 קשים וחמורים. יותר מ-400 משפחות שכולות נוספו רק בשנה האחרונה. הכישלון הממשלתי הוא תוצאה של סדרי עדיפויות לקויים מיסודם אשר הגיעו השנה לשיא שלילי ועגום. כל הגופים האחראים על הכישלון חייבים לבצע בדק בית, מדובר בחיי אדם. אי-אפשר להמשיך ולהתנהל כך גם בשנת 2025. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת להוביל את השינוי במאבק בקטל בדרכים, על ידי אישור ותקצוב התוכנית הלאומית הרב-שנתית אשר מונחת על שולחנה מזה זמן רב. רק בדרך זו ניתן יהיה להשיב את מדינת ישראל למסלול שבו המגמה תתהפך, ונוכל לחזור למצב שבו אנחנו מנצחים את תאונות הדרכים וחיי אדם ניצלים".
גל רייך, מייסד שותף בארגון ״נתון לשינוי״, הוסיף: ״השנה הגרועה ביותר ב-20 השנים האחרונות היא דגל אדום שמונף ומחייב אותנו לצעדים דרסטיים. רק אימוץ ׳חזון אפס׳ כפי שנעשה במקומות רבים בעולם, והוכיח ירידה של 50% בהרוגים ובפצועים קשה, עם תוכנית רב-שנתית מתוקצבת, יביא לשינוי בפועל. עדיף מוקדם ממאוחר״.
רוני גרין שאולוב השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:57, 01.01.25