המגעים לעסקת חטופים נמשכים, והעולם נושא את עיניו לפסגה המכרעת שתתקיים ביום חמישי בין ישראל לחמאס. מיקום הפסגה טרם נקבע, וההערכה שהיא תתקיים בבירת קטאר, דוחא - אך המצרים דוחפים לקיים אותה בקהיר. עם זאת, חמאס הודיע הערב כי החליט שלא לשלוח נציגים לפסגה - בנימוק כי סבבים נוספים של משא ומתן רק מאריכים את המלחמה ונותנים לישראל לגיטימציה.
בצוות המשא ומתן הישראלי לא מתרגשים מהודעת חמאס, ומבינים כי זו חלק מהטקטיקה להגיע להישגים ושעד לקיום הפסגה תימשך הלוחמה הפסיכולוגית.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
לפי חמאס, "אנחנו קוראים למתווכות להציג תוכנית ליישום מה שהסכמנו עליו ב-2 ביולי, במקום לנהל משא ומתן חדש. יציאה לעוד סבבים של שיחות או הצעות חדשות רק יספקו כיסוי לתוקפנות הכיבוש וייתנו לו זמן לנצח את מלחמת ההשמדה".
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה: "יש רעיונות שהמתווכות הציגו וקיבלנו אותם ואנחנו מוכנים ליישם אותם מיידית. זה לא מקובל לתת לאויב יותר זמן. עמדתנו ברורה, ואנחנו לא מחכים לדיון על מתווים וכותרות חדשים".
חמדאן הוסיף: "יש מתווה שהסכמנו לו, ומחכים להכרזה על מנגנוני יישום שכוללים את עצירת המלחמה ונסיגת ישראל, מתן סיוע ותחילת שיקום. הישראלים רוצים לברוח מהחובה להפסקת אש, ויש הערכה שגויה בקרב ישראל שההתנגדות נמצאת בעמדה חלשה. המציאות בשטח מאשרת שהיא נלחמת כמו בימים הראשונים".

פערים בסוגיית המחבלים שישוחררו

נציין כי מסמך ההבהרות שמסרה ישראל בשבוע שעבר הועבר על ידי המתווכות לחמאס, שמחזיק בו ויודע מה הפערים. כעת עובדים הצדדים 24 שעות ביממה מול המתווכות על מנת לסגור את כל הפערים - למשל סוגיות ציר פילדלפי, מעבר רפיח, תזוזת הכוחות והפסקת האש - ולהגיע ליום חמישי כשניתן לסגור עסקה תוך כמה ימים בודדים.
ישראל מתעקשת על קבלת 33 שמות של חטופים שישוחררו. בהבהרות ששלח חמאס, הוא ביקש מישראל לוותר על הווטו כדי לתת לו יותר גמישות להחליט מי המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי. מנגד, ישראל העבירה לחמאס מסרים כי תתעקש לקבל רשימת חטופים שישוחררו מראש.
מסמך ההבהרות הוא קריטי, ואי אפשר להתקדם בלעדיו. גם אין אפשרות להגיע לעסקת חטופים בלי לסגור מה קורה בציר פילדלפי ורפיח, כמו שאין אפשרות להתקדם בלי שיש את השמות. הכוונה היא לתת פתרונות לסוגיות שעל הפרק כדי להגיע לפסגה בנקודת פתיחה מיטבית, במטרה שהדיונים יהיו אפקטיביים ויאפשרו תוך ימים בודדים להגיע למימוש העסקה והוצאתה אל הפועל.
הפגנה למען החזרת החטופים בתל אביב, אמש
(צילום: satview)

לפני ההודעה של חמאס, בישראל העריכו כי ישנה הזדמנות נדירה וייחודית להגיע להסכם, ושמדובר בחלון זמנים קריטי שמאפשר להגיע לתוצאה רצויה לכל הצדדים. יש מוטיבציה גבוהה ורוח גבית של המתווכות לייצר הסכם, כמו גם חובה אדירה על שני הצדדים - ישראל וחמאס - לנצל את המומנטום שיכול להביא להפסקת אש ולשחרור החטופים. אם ההזדמנות הזאת תתמסמס, הדבר יסתום את הגולל על הסכם נוסף בטווח זמן ריאלי.
"זאת הזדמנות אחת ואחרונה - והיא עכשיו", אמר גורם ביטחוני בכיר, לפני הודעת חמאס שלא יגיע לפסגה. "ניתן להגיע להסכם. זאת ההזדמנות האחרונה שלנו להחזיר בחיים את החטופים". ראש ה-CIA ביל ברנס והשליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ברט מקגורק, צפויים להגיע לאזור עד יום חמישי. ככל הנראה הם יגיעו גם לישראל לפני הגעתם לפסגה בדוחא או בקהיר.
ההודעה של חמאס מהערב מפתיעה לנוכח העובדה שמוקדם יותר דווח ברשת CNN, על סמך מקור ישראלי שבקיא בפרטים, כי מצרים וקטאר העבירו בימים האחרונים מסר לישראל שלפיו מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעוניין בהפסקת אש. בדיווח צוין כי עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא ברורה.
פרשן ynet ו-"ידיעות אחרונות", נדב איל, כתב היום כי שני בכירים בקואליציה המקורבים לראש הממשלה אמרו בשבועיים האחרונים כי נתניהו מבין שהממשלה תיפול על העסקה - והוא החליט שהוא מוכן לכך. זה גם ישתלם לו פוליטית: העסקה תשיב חלק מהחטופים, אך תותיר אפשרות לחידוש המלחמה. נדב איל הוסיף כי בישראל יש התגמשות מסוימת - בעיקר בתחום ניטור עליית החמושים לצפון הרצועה. נתניהו הציב זאת כתנאי, אבל הניסוחים המוצעים כרגע מעורפלים ומערפלים על מנגנון שייקבע בהמשך.
עם זאת, ב-CNN צוטט גורם ישראלי שאמר: "אף אחד לא יודע מה ביבי רוצה". בנוסף, נכתב, נתניהו מתמודד עם לחצים כבדים מצד ארצות הברית להסכם להפסקת אש ולעסקת חטופים, וגורמים אמריקנים הבהירו לעמיתיהם הישראלים כי הם מאמינים שהגיע הזמן להסכם שימנע מלחמה אזורית.
פורסם לראשונה: 20:16, 11.08.24