בזמן שברחבי הארץ נערכות הפגנות נגד חברי קואליציה על רקע תמיכתם בחוק הגיוס, בבני ברק מוחים דווקא נגד חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות. עשרות חרדים המזוהים עם הפלג הירושלמי התקבצו היום (חמישי) מול ביתו של יו"ר יהדות התורה משה גפני, והפגינו נגד תמיכתו בחוק שקובע יעדי גיוס לחרדים. המפגינים קראו בין היתר כי הצבעתו היא "סחר בנשמות ישראל", ו"הסכמה לשלוח בחורי ישיבות לצבא השמד".
המפגינים נערכים למחאה מול ביתו של גפני
(צילום: שילה פריד)

4 צפייה בגלריה
חרדים מהפלג הירושלמי נערכים להפגנה מול גפני
חרדים מהפלג הירושלמי נערכים להפגנה מול גפני
ההיערכות להפגנה
(צילום: שילה פריד)
המוחים הציבו רמקול מול ביתו של ח"כ גפני, והשמיעו בו קטעים מדבריו של חבר הכנסת על החוק המקורי, שהוגש לפני כשנתיים על ידי הממשלה הקודמת. אז אמר גפני כי יש "לקרוע קריעה" על החוק, כלומר לקרוע את הבגד כאות אבל. הם קראו בנוסף: "משה גפני, די לסחור בנשמות ישראל".
אחד ממארגני המחאה אף אמר ל-ynet כי "יש לי ילד בן שנתיים, ואני אומר לו כבר עכשיו: 'אם ייקחו אותך לצבא, אני מעדיף שתמות'". הרב יעקב שאג, מארגון איחוד בני הישיבות שמוביל את המאבק המשפטי, תקף את הח"כים החרדים: "עצם ההצהרה שהם מסכימים לזה עלולה להידרדר הלאה. אני זוכר עוד את הרב שך מדבר על זה. אם הייתה הצעה לחילול שבת והיו מצביעים בעד רק בקריאה ראשונה, לא היינו יוצאים לרחוב? זה עוד יותר גרוע. זה הולך ומידרדר. רק אם יהיה נס הם יצביעו נגד בקריאה שלישית".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי וגפני. הצביעו בעד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
מחאה בירושלים נגד החוק
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
(צילום: שלו שלום)
ההצבעה בחצות ביום שני, נזכיר, אישרה את החוק בקריאה טרומית בלבד, ועל כן הסערה רחוקה מסיום. ביום שלישי בשבוע הבא יחלו הדיונים בוועדת החוץ והביטחון, ויו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין כבר הודיע כי "השיקול המרכזי יהיה מתן מענה אמיתי ומדויק לצורכי צה"ל וצורכי מערכת הביטחון של מדינת ישראל.
"זוהי נקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. זה הכרחי ואין לנו שום ברירה אחרת. כולנו צריכים צה"ל גדול, יעיל וחזק וצה"ל גדול, יעיל וחזק צריך את כולנו. נעשה זאת בצורה נקייה, עניינית ובשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים. למען מדינת ישראל נעשה ונצליח", אמר.
החרדים כאמור תמכו בחוק בהצבעה השמית, על אף שהתנגדו לו בחריפות כשעלה בממשלת בנט-לפיד. כך גם כל יתר החברים בקואליציה, פרט לשר הביטחון יואב גלנט. מדובר באחד המתווים המורכבים לאישור מבחינת הכנסת בהרכבה הנוכחי, ובאחד האיומים הגדולים ביותר על הקואליציה, נוכח הדרישה הציבורית שגם החרדים יישאו בנטל השירות הצבאי.
המתווה שמקודם מדבר על גיוס חרדים בודדים בלבד על פני חמש שנים, ואילו מתווי גיוס אחרים מדברים על גיוס הדרגתי של בני ישיבות - עד 50% מהצעירים החרדים בתוך חמש שנים. כדי למנוע הפתעות של הרגע האחרון, חברי כנסת חרדים ניסו להגיע להבנות עם ח"כים מסיעת רע"מ - כדי שאלה לכל הפחות יימנעו במהלך ההצבעה.