הצהרתו החריגה של ביידן, אמש

בכיר בממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ורון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים המקורב לרה"מ, ב"טעות גסה בחישוב", בכל הנוגע להבנת גישת האמריקנים למהפכה המשפטית. "כפי שהנשיא ציין - מה שיקרה כעת תלוי בדרמר וביבי", אמר בשיחה עם העיתון היהודי-אמריקני The Forward.
הבכיר גם התייחס לתגובות של חלק משרי הממשלה וחברי הליכוד, שדחו את הצהרתו החריגה של ביידן, שבה הוא אמר כי לא יזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב, ואמר כי מנהיגי הימין בישראל "יכולים לנסות להשמיץ את ממשל ביידן כמה שהם רוצים, זה לא יועיל". על הצהרת נתניהו שלשום, בה הוא השווה את המצב בישראל למשפט שלמה, הגיב: "אין צורך שהוא יחתוך את התינוק לשניים".
נתניהו מנסה כעת למזער נזקים, ולשכתו פרסמה הנחיה לשרים שלא להתייחס עוד לנושא. במקביל לפרסום ההנחיה, נתניהו השתתף בוועידת הדמוקרטיה של הממשל ואמר כי "לישראל ולארה"ב יש מחלוקות מדי פעם, אבל אני רוצה להבטיח לכם שהברית בינינו בלתי ניתנת לערעור. שום דבר לא יכול לשנות את זה". הוא התייחס לתחילת ההידברות בבית הנשיא וציין: "קידמתי הפוגה שמאפשרת לקואליציה והאופזציה לשבת ולנסות להשיג הסכמה לאומית רחבה. אני מאמין שזה אפשרי".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בשיחה עם הכתבים מחוץ לבית הלבן
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
"טעות גסה בחישוב". נתניהו ודרמר
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הריאיון של שגריר ארה"ב בישראל באולפן ynet, שעות לפני דברי ביידן
(צילום: אסף חן)

נתניהו גם נתן את דעתו על האזהרות הפומביות שקיבל מכמה מנהיגים בעולם - ופנה אליהם: "אני רוצה להבטיח לכם שני דברים: באמצעות הוויכוח הגדול הזה יש לנו הזדמנות לחזק את הדמוקרטיה, ושישראל תישאר דמוקרטיה תוססת".
בירושלים הופתעו מהדברים החריפים שהשמיע נשיא ארה"ב ביידן, ובעיקר מעוצמתם. הבוקר הסתבר שהוא הצליח להפתיע גם לא מעט בכירים בממשל האמריקני, כולל בשגרירות ארה"ב בישראל. דבריו של ביידן, יש לציין, הגיעו כיממה לאחר הצהרת נתניהו על השהיית החקיקה ולקיחת "פסק זמן" - וגם אחרי מסע ריאיונות מפייסים של השגריר האמריקני תום ניידס, שאף אמר כי נתניהו יבקר בוושינגטון אחרי פסח, אך ציין בריאיון לאולפן ynet: "אין תאריך עדיין".
האם מדובר באמירה מתוכננת של ביידן, שנאמרה אחרי הערכת מצב עם יועציו או בכלל ב"פליטת פה"? עוד מוקדם לקבוע. בכירים אמריקנים טוענים שהנשיא פשוט "דיבר מהבטן" ושהדברים שלו משקפים כעס מצטבר על ישראל, ולא באמת שבירת כלים. "הכול בסדר. לא צריך להוסיף עוד שמן למדורה", אמר הבוקר בכיר אמריקני ל-ynet, שהודה שהופתע מדבריו של ביידן. בוושיגנטון אומרים שההתבטאות החריגה של ביידן שיקפה דאגה אמיתית לכיוון שאליו הולכת ישראל, מתוך מחשבה שאולי עוד ניתן לשנות את זה.
ביידן התייחס בשעות האחרונות למעשה פעמיים לישראל - פעם אחת בדרך לטיסה באייר פורס 1, ופעם שנייה בחזרה לבית הלבן, במסוק שלו - המארין 1. "כמו הרבה תומכים חזקים של ישראל, אני מאוד מודאג. הם לא יכולים להמשיך בנתיב הזה, ואני די הבהרתי את זה. אני מקווה שראש הממשלה יפעל באופן שהוא ינסה להגיע לפשרה אמיתית", אמר ביידן כשנשאל על דאגתו מהמצב בישראל. באותה הזדמנות נשאל ביידן האם הוא מזמין את נתניהו לבית הלבן - והשיב בנחרצות "לא". כעבור כמה שניות ציין: "לא בטווח הקרוב".
נתניהו מודיע על "פסק זמן"
(צילום: לע''מ)

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בוושינגטון רואים את המשמר הלאומי שהובטח לו כ"מיליציה" פרטית
(צילום: רויטרס, רפי קוץ)
את ההתבטאות הבאה שלו בנוגע לסערה בישראל הוא סיפק כעבור כמה שעות. "אני לא יודע אם הם נמצאים בנקודת מפנה, אבל אני חושב שזה מקום שקשה להיות בו. הם צריכים לפתור את זה", אמר והעביר מסר חד וברור לנתניהו, "אני מקווה שהוא יתרחק מהחקיקה הזו".
ביידן עדיין לא אמר נואש, ומדבריו ניתן להבין כי הוא מקווה שנתניהו יגיע לפשרה אמיתית. זה גם מעיד על דבר נוסף: ביידן חושש שנתניהו מורח אותו באמצעות "השהיית" החקיקה - ושהוא אינו באמת מתחייב להגיע להסכמה רחבה בנושא המהפכה המשפטית. דבריו של הנשיא האמריקני משקפים את הדאגה בממשלו, שלפיה נתניהו לא באמת שולט באירוע - ומובל על ידי קיצונים. בוושינגטון כבר לא בטוחים שנתניהו אוחז בהגה.
הודעתו של נתניהו על "פסק זמן" לצורך הידברות הגיעה, נזכיר, רק לאחר שהבטיח לשר לביטחון לאומי איתמר בן דביר להקים משמר לאומי. האמריקנים מודאגים מאוד מההבטחה הזו, ורואים בגוף הזה "מיליציה" שתהיה בשליטתו של בן גביר. בוושינגטון מאמינים כי צעד שכזה יהיה משול למתן דלק לפירומן. ברקע הדברים גם דאגה אמריקנית מפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט שבו הם רואים בן ברית ומבוגר אחראי מול הקיצונים בממשלה. ביומיים האחרונים הם פעלו בכל הכוח לנסות לגרום לנתניהו לחזור בו מהודעתו על העברת גלנט מתפקידו, ומעוניינים שיישאר בקריה.
4 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
הדהד תיאוריות קונספירציה על המחאות
(צילום: נדב אבס, יובל חן)
כעס נוסף של האמריקנים הוא על האשמותיו החמורות של בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, שהדהד קונספירציות ולפיהן מחלקת המדינה האמריקנית וה-CIA עומדים מאחורי ההפגנות בישראל. אביו, ראש הממשלה נתניהו, לא מצא לנכון לגנות או לפחות להדוף את הטענות שהעלה בנו - וגורם מדיני בכיר אף טרח להזכיר בתדרוך כתב בלונדון כי האמריקנים ניסו להפיל את נתניהו פעמיים - ורמז שהם ממשיכים להתערב בעניינים הפנימיים בישראל גם היום.
בשורה התחתונה בוושיגנטון רואים ראש ממשלה חלש בירושלים. הם מוטרדים מאוד מתפיסת המציאות של נתניהו, ומכך שבכל פעם שהם מעבירים מסר חריף - נתניהו בסוג של התרסה מגמד אותו וטוען שהכול כרגיל. בראייתם, המצב הנוכחי אינו רגיל, ולכן היה חשוב לביידן להבהיר שאין לו כל כוונה להזמין את נתניהו לביקור בוושינגטון בקרוב. הוא עוד לא עשה את מה שביידן רוצה יותר מכל - וזה שהספינה שנקראת ישראל תתייצב. בבית הלבן גם בעיקר מקווים שתישמר היציבות הביטחונית כאן ברמדאן, בפסח ובפסחא.
האמריקנים חוששים שהחולשה שישראל מקרינה תגרום למיסקלקולציה מול איראן, חיזבאללה וחמאס. גם הם רואים את תמונת המודיעין וחוששים מהבאות. הם בוודאי רואים גם את ההתרחקות של סעודיה והתקרבותה לאיראן. האמירות של ביידן, אם נסכם, הם סוג של יום כיפור מדיני. גם סביבתו של נתניהו, שאמורה למנוע משברים כאלה, לא באמת קיימת. אפשר להניח שכעת נראה מאמץ ישראלי-אמריקני להוריד את גובה הלהבות, אך זה לא יהיה פשוט, בייחוד בשל משבר האמון החריף בין הצדדים.