5 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנה בשבוע שעבר ברחוב קפלן
(צילום: שאול גולן)
שבוע שישי ברצף להפגנות נגד המהפכה המשפטית: הערב יפגינו בתל אביב ובמוקדים רבים אחרים נגד תוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, על רקע שבוע החקיקה הדרמטי הצפוי והחלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לזמן לבירור את מפקד מחוז ירושלים, בעקבות ההפגנה ביום חמישי בעיר. כמו לפני שבועיים, אחרי הפיגוע בשכונת נווה יעקב, גם הערב יחלו ההפגנות בדקת דומייה, בעקבות הפיגוע בשכונת רמות.
ההפגנה בתל אביב תחל בצעדה בשדרות רוטשילד ב-18:00, וב-19:00 תחל ההתכנסות ברחוב קפלן. בין הנואמים תהיה שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. הפעם, בניגוד לשבועות קודמים, לא תיערך הפגנה מקבילה בכיכר הבימה. בסוף הכתבה - רשימת החסימות בתל אביב.
עימותים בהפגנה שלשום בירושלים
(צילום: איתמר כרמון, חדשות כל העולם)

ההפגנות בשבת שעברה
(צילום: חיים גולדיטש, משה מזרחי, שמיר אלבז)

שלשום, בעקבות הפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, הודיע בן גביר כי יזמן את מפקד המחוז דורון תורג'מן לשיחת בירור, בעקבות מה שכינה "אובדן שליטה מול חבורת אנרכיסטים". המפכ"ל קובי שבתאי גיבה בעקבות זאת את מפקד המחוז.
ועדת החוקה של הכנסת תמשיך בדיונים השבוע על חקיקת המהפכה המשפטית, וכעת, עומדות על הפרק שתי הצעות חוק שפוצלו מנוסח חוק השפיטה המקורי שהגיש יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית).
הצעה אחת, שמתוכננת לעלות להצבעה לקריאה ראשונה בוועדה כבר ביום שני, כוללת את סעיף שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואת הסעיף המונע מבית המשפט להעביר ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד שעברו בכנסת. לפי ההצעה השנייה, שהדיונים לגביה יחלו מיד אחרי ההצבעה ביום שני, בג"ץ יוכל לפסול חוק רגיל רק אם ההחלטה עברה פה אחד ורק אם "החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". כלומר, במקרה שפסיקת בג"ץ לא עברה בהרכב מלא של שופטי בית המשפט העליון, החוק לא ייפסל.
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
רוטמן בוועדת החוקה השבוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה בכנסת
ועדת החוקה בכנסת
נחוש להעביר את החקיקה לפני סיום מושב החורף. רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: יואב דודקביץ' )
את ההצעה השנייה, הגיש רוטמן במסלול חקיקה פרטית ובמקביל גם דרך ועדת החוקה וזאת בכדי למנוע מצב כפי שהיה עם חוק היועמ"שים, אז טענה יועמ"שית הכנסת, עורכת הדין שגית אפק, כי ההצעה צריכה להיות מובאת כהצעה פרטית ולא מטעם ועדת החוקה. בקשתה הובילה להקפאה של קידום החוק ומאחר וח"כ רוטמן רוצה להימנע מכך, הוא פועל בשני המסלולים. רוטמן נחוש לקדם את ההצבעה עוד במושב הכנסת הנוכחי. מחר הצעתו הפרטית, שהנוסח שלה כמעט זהה לזה שמוגש בוועדת חוקה, תעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה.
רוטמן רצה לקיים כבר ביום רביעי האחרון הצבעה לקריאה ראשונה בוועדה על הצעת החוק הנוגעת לוועדת למינוי שופטים ושפיטת חוקי יסוד בבית המשפט, אך בשל משיכת זמן של חברי הכנסת באופוזיציה במהלך הדיון, ההצבעה נדחתה ליום שני. גם בשבוע הבא חברי הכנסת מתכוונים להראות נוכחות רחבה בדיונים בוועדת החוקה ולנצל את זמן הדיבור שלהם ככל שיוכלו, כדי לדחות כמה שניתן את קידום התוכנית.
בנוסף, במפלגת יש עתיד יזמו, יחד עם חברי הכנסת מיתר סיעות האופוזיציה, בקשות לדיון ב-14 ועדות בכנסת בעניין ההשפעה של המהפכה המשפטית. כך למשל לוועדת הבריאות הוגשה בקשה לדיון על השפעת הרפורמה על הבריאות בישראל וכך גם לוועדת הפנים, הרווחה, הביטחון ולוועדות נוספות. במקרה ששליש מהחברים בוועדה מסוימת מבקשים לדון בנושא מסוים, על יו"ר הוועדה להיענות לבקשה. כך ינסו באופוזיציה למשוך עוד קצת זמן, ואולי יצליחו למנוע התקדמות משמעותית בחקיקה עד תום מושב החורף בחודש הבא.
5 צפייה בגלריה
מאחה נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים
מאחה נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים
מפגינים שלשום במחאה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מאחה נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים
מאחה נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים
המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים
(צילום: AFP)
ביום שני הקרוב יקיימו מארגני המחאה שביתה רחבת היקף, אליה הצטרפו עשרות חברות הייטק, רופאים, עובדי בריאות הנפש, עורכי דין, עובדים סוציאליים, עובדים מרשויות מקומיות ועובדים מסקטורים נוספים רבים. השובתים יצטרפו להפגנה מחוץ למשכן הכנסת, שתחל בשעה 12:00 ותימשך לכל אורך היום, ולמוקדי מחאה נוספים ברחבי הארץ.
ח"כ רוטמן התייחס לשביתה המתוכננת בראיון ל-ynet radio, ואמר כי "פעם אחרונה שבדקתי את דיני העבודה של מדינת ישראל ראיתי שההסתדרות היא גורם שיכול להכריז על שביתה כללית". על כוונות הרופאים לשבות אמר: "מי שעושה שימוש בתפקידו כרופא ומונע טיפול מאנשים בגלל שלא מסכימים איתו פוליטית, בעיניי עושה מעשה נבלה ברמות שקשה לתאר".
אלו הרחובות שייחסמו בתל אביב מ-16:45 לתנועת כלי רכב:
▪️רח' קפלן מאבן גבירול עד מנחם בגין בשני הכיוונים.
▪️רח' לאונרדו דה וינצ'י מרחוב הפטמן עד רח' שאול המלך בשני הכיוונים.
▪️רח' לסקוב מרחוב הפטמן עד קפלן לכיוון צפון.
▪️רח' ארניה מרחוב הארבעה עד רחוב קפלן לכיוון צפון.
▪️רחוב אבן גבירול בין רחוב שאול המלך לרחוב מרמורק בשני הכיוונים.
▪️רחוב דיזנגוף בין רחוב הוברמן לרחוב אבן גבירול בשני הכיוונים.
מ-17:30 ייחסמו הרחובות הבאים:
▪️ז'בוטינסקי (רמת גן) מרחוב אבא הלל על פרשת דרכים לכיוון דרום.
▪️רח' המסגר לתנועה מרח' יצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון.
▪️דרך נמיר לתנועה מרח' פנקס עד שד' שאול המלך לכיוון דרום.
▪️דרך מנחם בגין משד' שאול המלך עד רחוב חשמונאים בשני הכיוונים (כולל שיקועים).
מ-18:00 ייחסמו הרחובות הבאים:
▪️רח' המסגר לתנועה מרח' יצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון.
▪️רחוב דרך השלום מרחוב משה דיין עד רחוב יגאל אלון לכיוון מערב.
▪️העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום.
מ-19:45 ייחסמו רחובות אלו:
▪️רח' פרשת דרכים מדרך מנחם בגין עד דרך נמיר בשני הכיוונים (כולל יציאה ממסוף האוטובוסים).
▪️רחוב ארלוזורוב מרחוב ויצמן עד דרך נמיר לכיוון מזרח.
▪️רח' ארלוזורוב מרחוב הנרייטה סולד לדרך נמיר לכיוון מזרח.