הלחץ בטהרן, ההבטחה של מדינות המפרץ - והסיוע האמריקני: איראן במתח לקראת תגובה ישראלית אפשרית למתקפת הטילים הבליסטיים ועוסקת סביב השעון, לפי גורמים שמעורים בנושא, במאמצים דיפלומטיים דחופים עם מדינות האזור כדי לבדוק אם הן יכולות לסייע בצמצום היקף הפעולה הישראלית – ואולי גם בהגנה על טהרן. כך לפי דיווח ברשת CNN.
הערב (שבת) אמרו בישראל כי לפי הסיכום, ארצות הברית תעביר באופן מיידי לישראל מערכת הגנה אווירית מסוג THAAD לסיוע ביירוט טילים בליסטיים. האמריקנים, לעומת זאת, הכחישו שהתקבלה החלטה שכזו - וגם במערכת הביטחון יישרו בהמשך קו ואמרו שהדבר עדיין בדיונים.
4 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
סוללת THAAD
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
העברת הסוללה, אם אכן תקרה, נעשית לבקשת ישראל מהאמריקנים, גם כדי להקרין עוצמה באמצעות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור. לכשתגיע, תופעל המערכת על ידי חיילים אמריקנים. מדובר בחלק מההיערכות למקרה של תגובה איראנית לתקיפה הישראלית הצפויה. לפי גורם בטהרן שצוטט ב-CNN, איראן עדכנה את ארצות הברית שתגיב נגד כל מתקפה חדשה מצד ישראל.
THAAD - Terminal High Altitude Area Defense - היא מערכת ניידת להגנה מרחבית בגובה רב, שדומה ביכולותיה לחץ. יש לה יכולות גם ליירוט טילים מחוץ לאטמוספירה, והיא משתמשת באנרגיה קינטית כדי ליירט טילים. המערכת מכוונת לעבר חלקים שונים בנתיב הטיל של האויב, וכן לאיומים אחרים.
החרדה במשטר האייתוללות נובעת בין היתר בעקבות אי-ודאות בנוגע ליכולות השכנוע של ארצות הברית את ישראל, שלא תתקוף את מתקני הגרעין או הנפט ברחבי איראן. לפי הגורמים, סיבה נוספת לחשש הזה היא היחלשותו המשמעותית של חיזבאללה בעקבות פעולות צה"ל בלבנון בחודש האחרון.
גלנט מבטיח "תקיפה בעיקר מפתיעה", השבוע
(צילום: אלעד מלכה)

4 צפייה בגלריה
 איראן בלחץ, ארה"ב מביעה ספקות בנוגע לכנות ישראל
 איראן בלחץ, ארה"ב מביעה ספקות בנוגע לכנות ישראל
איראן בלחץ, ארה"ב מביעה ספקות בנוגע לכנות ישראל
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
בשבוע וחצי שחלף מאז המתקפה האיראנית על ישראל, וושינגטון ניהלה דיונים שוטפים מול ירושלים בנוגע לאופי התגובה. ארצות הברית הבהירה, בחדרים סגורים וגם באופן פומבי, שהיא לא רוצה שישראל תתקוף את אותם אתרים אסטרטגיים באיראן, ערב הבחירות לנשיאות שיתקיימו בתחילת החודש הבא. בשיחה ראשונה זה שבועות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא האמריקני ג'ו ביידן, אמר האחרון כי תגובת ישראל צריכה להיות "פרופורציונלית".
מי שעוד מודאגות ממתקפה משמעותית אפשרית נגד מתקני הנפט באיראן הן בעלות בריתה של ארצות הברית במפרץ – בהן קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות. יחד עם סעודיה, הן הבטיחו לפי הדיווח גם לטהרן וגם לוושינגטון כי לא יאפשרו לישראל להשתמש במרחבן האווירי כדי לתקוף את איראן.
מדינות המפרץ מעוניינות להישאר מחוץ לסכסוך, אך הן מודעות לכך שכל הסלמה בעימות הישיר בין ירושלים לטהרן עלול לפגוע גם בהן. עם זאת, לא סביר כי הן יפעלו אקטיבית כדי להגן על המשטר האיראני. גורמים ערביים אמרו ל-CNN כי הדאגה שלהם נובעת בשל השפעתה ההולכת ופוחתת של וושינגטון, לאחר שישראל התעלמה שוב ושוב מקריאות להימנע מהסלמה בצפון – ויצא לסדרת פעולות דרמטיות (מפיצוץ הביפרים ועד חיסול נסראללה) בלבנון.
4 צפייה בגלריה
המפעל הגרעיני בכראג'
המפעל הגרעיני בכראג'
מתקן הגרעין בכראג'
(צילום: google maps)
גורמים ישראליים טענו אתמול בשיחה עם CNN כי הקבינט טרם החליט בנוגע לפעולה באיראן בתגובה למתקפת הטילים, אך אם מישהו חיפש עוד עדות למשבר האמון המעמיק בין ירושלים לוושינגטון ניתן למצוא אותו בציטוט הבא של גורם אמריקני. "אנחנו לא יודעים אם הקבינט באמת הצביע או לא", הוא הודה, בעוד שנטען לאחר שיחת נתניהו-ביידן כי הפערים בין הצדדים דווקא הצטמצמו.
הגורם הביע ספקות בנוגע לרמת השקיפות של ישראל עם ארצות הברית. בשבוע החולף אף דווח במספר כלי תקשורת אמריקניים כי ישראל למעשה לא נתנה לאמריקנים שום הבטחה שלא תתקוף את מתקני הגרעין או הנפט. ישראל, צוין בדיווח, תכננה במשך עשרות שנים התקפה על יכולותיה הגרעיניות של איראן, ורק לפני שנתיים קיימה תרגיל צבאי שדימה פגיעה בהן.

מה תהיה התגובה לתגובה?

ארצות הברית לא מאמינה שאיראן רוצה להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל, וגם בכירים בטהרן אמרו זאת בקולם. שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, אמר השבוע בריאיון לרשת אל-ג'זירה כי נתניהו "הוא היחיד שרוצה מלחמה ולהצית את האזור כדי להישאר בשלטון".
למרות האמירות הללו, גורם אמריקני אמר כי וושינגטון מפצירה באיראנים, בדרך עקיפה, לכייל את תגובתם, אם ישראל תתקוף בשטח המדינה. מי שמנהלת בקביעות שיחות מול איראן היא קטאר, שמשמשת כמתווכת בכל החזיתות מתחילת המלחמה.
הגורם האמריקני הודה שבסופו של דבר "אנחנו פשוט לא יודעים מה איראן תעשה". לפי הערכות, לקולות המפתח בטהרן יהיו רעיונות שונים לגבי האם וכיצד להגיב לישראל. גורם אחר בממשל ביידן אמר כי זה "יהיה תלוי בהיקף המהלך הישראלי". הוא ציין כי השיחות עם איראן נמשכות בקביעות מאז שיגרה את מטח הטילים הבליסטיים לעבר ישראל.

האיום של גלנט

זמן קצר אחרי אותה שיחה בין נתניהו לביידן, אליה הצטרפה גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות וסגנית הנשיא קמלה האריס, שר הביטחון יואב גלנט - שביקר ביחידה 9900 של אגף המודיעין, שמשמשת לאיסוף מודיעין חזותי - אמר כי "ההתקפה האיראנית הייתה אגרסיבית אך לא מדויקת. לעומת זאת - התקיפה שלנו תהיה קטלנית, מדויקת ובעיקר מפתיעה, הם לא יבינו מה קרה ואיך, והם יראו את התוצאות".
4 צפייה בגלריה
דברי שר הביטחון ביחידת 9900
דברי שר הביטחון ביחידת 9900
(צילום: אלעד מלכה)
הוא הדגיש כי בתקיפות האיראניות חיל האוויר לא נפגע, כל מסלולי ההמראה פועלים - וכך גם לא נפגע אף חייל או אזרח. לפי לשכת גלנט, הוא קיבל ביחידה 9900 סקירה על ההכנה לתקיפות האחרונות בלבנון - וגם לקראת התקיפות שצפויות לבוא ב"זירות השונות". "בזכותכם אנחנו רואים את כל המזרח התיכון – איראן, לבנון, סוריה, תימן, עיראק וכל מקום אחר", אמר. "אנחנו רואים בדיוק ובצורה מאוד מאוד ממוקדת כל מקום שאנחנו רוצים".
לפני קיום השיחה בין ביידן לנתניהו, הציב ראש הממשלה שני תנאים לטיסתו של גלנט לארה"ב - לפני אישור שלה. אחד מהם הוא שיחה שיקיים עם ביידן, אחרי שהשניים לא שוחחו במשך שבועות ארוכים למרות ההתפתחויות המשמעותיות בזירה הצפונית, עדות ליחסים הרעועים בין שני המנהיגים.
פורסם לראשונה: 18:39, 12.10.24