המחאה מול רוטמן, אתמול

בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד שהתכנסה בצהריים (שני) לישיבה השבועית בכנסת, שיקפו חברי כנסת במפלגה את הקשיים שלהם בהגעה לאירועים ציבוריים נוכח אירועי המחאה, ולאור העובדה שמוחים מתייצבים בכל מקום שאליו הם מגיעים - בין השאר באמצעות קבוצות שבהן מופצים המיקומים שלהם. "לא יכולים להסתובב חופשי. המחאה חצתה את הגבולות הסבירים", אמרו חברי כנסת בישיבה. הם ביקשו להצמיד להם אבטחה, וראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לבדוק.
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה
הפגנה מול ביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה
מפגינים ליד בית אדלשטיין בהרצליה. הוא אמר: "חייבים לפתוח דיון על זה"
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
נתניהו בכנסת לפני ישיבת הסיעה של הליכוד
נתניהו בכנסת לפני ישיבת הסיעה של הליכוד
נתניהו, היום. הבטיח לבדוק
(צילום: שלו שלום )
את הדיון בנושא, שהגיע בין השאר אחרי האירועים אתמול באוניברסיטת תל אביב שבהם התקבל ח"כ שמחה רוטמן במחאה של מאות סטודנטים ופעילים, פתח ח"כ חנוך מילביצקי. הוא אמר שהוא מותקף על בסיס קבוע. מיד לאחר מכן, דיבר שר המדע אופיר אקוניס שמתגורר בתל אביב וסיפר על ניסיון לגרש אותו מהשכונה, כלשונו. "השאירו לי פתק על החלון של הרכב 'אתם לא רצויים פה'", אמר אקוניס.
גם ח"כ יולי אדלשטיין, שמתגורר בהרצליה פיתוח, התלונן על הטרדות, בצל העמדה שהציג לפני עצירת חקיקת המהפכה המשפטית. "זה כבר מזמן לא מילים. הם מתקרבים לפנים ואני לא יודע איך הייתי עובר את זה בלי אבטחה. חייבים לפתוח דיון על זה", אמר אדלשטיין. "המפגינים אמרו לי 'אנחנו פלורליסטים, ולכן אתה לא תגור כאן'".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר אקוניס. "השאירו פתק 'אתם לא רצויים פה'"
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
גם ח"כ משה סעדה העיד כי הוא סופג איומים, שמגיעים עד כדי פגיעות פיזיות. "לא מוכן לסבול את האיומים הקשים. זה הופך להיות פיזי", הוא אמר. שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שספג גם הוא ביקורת ונתקל במחאות מצד מתנגדי המהפכה המשפטית, הגיב בהומור ואמר: "למה אתם לא באים לגור בקריית גת?". ח"כ קטי שטרית סיפרה שהיא פנתה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אבל הוא לדבריה לא עשה כלום. גם חברי כנסת נוספים אמרו שהמשטרה לא מטפלת בנושא - וציינו שהפתרון הוא אבטחה צמודה.
בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת התייחס נתניהו להפגנות נגד חברי הכנסת. "מונעים מרוטמן לדבר, מכים את השר דיכטר, תוקפים את ניר ברקת, מגרשים את ביסמוט מבית הכנסת. שאלתי בישיבת הסיעה את היו"ר (יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - ס"ח) וגם חברי כנסת שהם משפטנים - האם זה חוקי לרדוף אחרי נציג ציבור. לא להפגין, אלא לאיים עליו ולהגביל את מרחב התנועה שלו. זה דבר רציני מאוד", סיפר נתניהו.
נתניהו בכנסת: "חוקי לרדוף אחרי נציג ציבור?"
(צילום: ערוץ הכנסת)

הוא הוסיף: "חברי הכנסת סעדה, מילביצקי, רוטמן, ברקת, ביסמוט מתארים את התקיפות, האיומים. סיפר ח"כ שיקלי שתוקפים את אשתו ואומרים לה 'אנחנו מהעמק ואת ממגדל העמק. מקומך לא כאן, תחזרי לשם', בשם הפלורליזם והדמוקרטיה. הכול מותר וכשר?". חברי כנסת מהאופוזיציה קראו לראש הממשלה לשאול את השרה עידית סילמן מה חוותה בממשלה הקודמת, ונתניהו הוסיף: "זה למען דבר אחד. הפלת השלטון".
המחאה באוניברסיטת תל אביב אתמול התרחשה במקביל להגעתו של יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן. הוא לווה באבטחה כבדה לכנס, אבל כניסתו למקום נתקלה בקשיים מאחר שפעילי המחאה והסטודנטים הקיפו את הבניין שבו הוא השתתף בפאנל בנושא המהפכה המשפטית. על רכבו של רוטמן הודבקו מדבקות ושלטים עם מסרים שמזוהים עם המחאה, ובתוך האולם מפגינים הפריעו באופן בלתי-פוסק לדבריו. הוא אמר למוחים: "הטיעון שלכם חלש. אין לכם יכולת להתמודד אינטלקטואלית אז צועקים? מה לעשות, מוגבלים".
מי שעוד נחשב ל"יעד" בעיני המפגינים הוא שר הכלכלה ניר ברקת. בשבוע שעבר שיבשו עשרות מפגינים נגד המהפכה המשפטית את נאומו בכנס בתל אביב.

היערכות ל"מבצע אבטחה" בניו יורק

המחאות צפויות לפגוש את שרי הממשלה גם במצעד התמיכה הישראלי השנתי במנהטן, שייערך ב-4 ביוני. על פי ההערכות, למקום צפויים להגיע כ-40 אלף בני אדם שיצעדו בשדרה החמישית עם דגלי כחול לבן. מתנגדי המהפכה המשפטית מתכננים לנצל את האירוע כדי למחות נגד קידום החקיקה, ונגד חברי כנסת ושרים שנתפשים בעיניהם כמוביליה. בין השאר מדובר ביו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן והשר למורשת עמיחי אליהו.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בצעדה למען ישראל בניו יורק
בני גנץ בצעדה למען ישראל בניו יורק
המצעד בניו יורק, אשתקד
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לקראת המחאות הצפויות, קיימה יחידת מגן, שאמונה על אבטחת שרים מטעם משרד ראש הממשלה, דיון היערכות מיוחד לקראת מבצע אבטחתם של שמונה משרי הממשלה שישתתפו בשבוע הבא במצעד בניו יורק. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", במצעד ישתתפו שורה ארוכה של שרים: שר הכלכלה ניר ברקת; שר המדע אופיר אקוניס; שר התפוצות עמיחי שיקלי; שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן; שר העלייה והקליטה אופיר סופר; השר לענייני מורשת עמיחי אליהו; שר העבודה יואב בן צור והשר לענייני ירושלים ומורשת מאיר פרוש. השרה גילה גמליאל שהייתה אמורה להשתתף במצעד ביטלו את נסיעתם לניו יורק.
ביקורם של שבעה שרים בעת ובעונה אחת בניו יורק נחשב לכאב ראש לא קטן למערך אבטחת השרים מחשש להפגנות. ל-ynet נודע כי בין השאר, הוחלט לשכן את השרים בבתי מלון נפרדים בקצוות של העיר ניו יורק ולא להציבם באותו מקום כדי "לבלבל" את המחאה. לצורך מבצע האבטחה היה צורך בגיוס מלא של מאבטחים ונשלחו המנוסים ביותר.
מלבד השרים, ישהו בעיר, כאמור, גם יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן; מבקר המדינה מתניהו אנגלמן; וראש העיר ירושלים משה ליאון. עוד ישהה בעיר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שעדיין מאובטח על ידי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ, אך הוא לא צפוי להשתתף במצעד.
מלבד ההשתתפות במצעד התמיכה בישראל, שרי הממשלה צפויים להשתתף באירועים נוספים בארה"ב. שר המדע אופיר אקוניס למשל יבקר גם בלוס אנג'לס ויקיים פגישות עם איפא"ק, ארגון StandWithUs, ועידת ויצ"ו, נאסא, מפגשי הסברה בבתי כנסת בניו ג'רזי והנהגת Zoa בניו יורק וקורנל טק. השר ניר ברקת מתכנן לשלם את את עלויות הנסיעה מכיסו הפרטי.