3 צפייה בגלריה
חיילים בתחנות ההיסעים החדשות
חיילים בתחנות ההיסעים החדשות
חיילים בתחנות ההיסעים החדשות
40 אלף חיילים נסעו הבוקר (יום ראשון) ב-720 האוטובוסים שצה"ל שכר כדי למנוע את תופעות העומס בתחנות המרכזיות. מדובר על תוכנית "נסיעה טובה" של מערך ההיסעים של אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל, שבמסגרתו נוספו הסעות ישירות של עשרות אלפי חיילים סדירים לבסיסים הגדולים מ-15 חניונים צבאיים שהוקמו בצפון, בדרום ובמרכז.
מטרת המערך החדש היא לצמצם באופן ניכר את הלחץ בבקרי ימי ראשון בתחנות המרכזיות, בעיקר זו של באר שבע, כפי שהשתקף בעשרות סרטונים ותמונות שהועלו על ידי חיילים לרשתות החברתיות בשנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
חיילים בתחנות ההיסעים החדשות
חיילים בתחנות ההיסעים החדשות
חיילים בתחנות ההיסעים החדשות
עיקר הסובלים מהתופעה היו חיילים עורפיים שמשרתים באורח קבע בעיקר בבסיסי הדרום, שכן צה"ל הפעיל בשנה האחרונה, בעיקר לטובת לוחמים וחיילים קרביים, אפליקציית "שאטל" שמחברת בין נקודת איסוף בעיר המגורים של הלוחמים ליעדו הסופי, בתיאום מראש. הבעיה נותרה בעיקר לחיילים ה"ג'ובניקים", אך גם לחלק מהחיילים הקרביים שמגיעים להתאמן בבסיסי הדרום.
לפי קצין בכיר שאמון על הנושא, חלה ירידה דרסטית בכמות החיילים שעברו הבוקר בתחנה מרכזית באר שבע: "זו פעם ראשונה שהפעלנו את החניונים ונעשה זאת כפתרון זמני עד לסיום פיילוט אפליקציית השאטל שתורחב לכל הצבא, לאחר שתהיה בשלה טכנולוגית להטמעה מלאה. כך כל חיילי צה"ל יוכלו להזמין מושב מראש באוטובוסים שאנו שוכרים.
"בינתיים, בחניונים הצבאיים החדשים אנו מקבלים פידבקים טובים מהחיילים, שמקבלים שם אוכל ושתייה לפני עלייתם לאוטובוס לבסיס, הכוונה מעמדות מידע שהקמנו עם סדרנים ומפקדים בשטח שדואגים להם. על כל חניון כזה מופקד קצין בדרגת סגן אלוף, וכמובן שיהיו לנו לקחים להפיק, להשתפר ולדייק מהיום הראשון של הפעלת החניונים".
האוטובוסים שיצאו מהחניונים הצבאיים בערים הגיעו לבסיסים גדולים בעיקר בדרום, כמו בסיסי ההכשרה והאימונים החטיבתיים של השריון וההנדסה בערבה, עיר הבה"דים ורמון של חיל האוויר. עם זאת, גם למחנות צה"ל בגולן ולבא"ח גולני בצפון השרון הגיעו אוטובוסים.
הפרויקט עדיין לא פתוח לחיילי מילואים, שרובם נוסעים במכוניות פרטיות תוך קבלת החזרי נסיעות מהצבא. המטרה הסופית באט"ל היא שבימי ראשון וחמישי, שנחשבים לימים העמוסים, רוב חיילי צה"ל ייסעו באוטובוסים שכורים ובהזמנת מושב מראש באפליקציית שאטל, שעדיין לא הצליחה טכנולוגית ובהתאם לא הוכרזה כמבצעית - חרף השימוש הממושך בה מתחילת מגפת הקורונה. במצב הזה יוכלו בצה"ל לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה מהתקציב הקבוע שניתן לאורך השנים כתשלום שנתי גלובלי לחברות ההיסעים הציבוריות כאגד ודן ולרכבת ישראל, כשכבר היום, בחלק מהמקרים, התשלום של הצבא לחברות אלו הוא פר נסיעה של חייל באמצעות העברת החוגר שלו.