אחרי שהביא לאיחוד בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית, ראש האופוזיציה פונה למשימתו הבאה - השכנת שלום בית גם אצל החרדים. מחלוקת כפולה, פוליטית ואידיאולוגית שמסעירה את יהדות התורה, מאיימת בפיצול היסטורי בין החסידים לליטאים לראשונה זה 30 שנה, ונתניהו, שחושש מאובדן קולות למחנהו, מטיל בימים האחרונים את כובד משקלו כדי לפתור את המשבר.
2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
אלא שבניגוד לסמוטריץ' ובן גביר, ששיתפו פעולה בחדווה עם מאמציו של נתניהו בעניינם ונסעו לקיסריה כדי לחתום על ההסכם בתיווכו, במפלגה החרדית לא כולם אוהבים את התערבותו בסכסוך – וקוראים לו לחדול.
בין "דגל התורה" הליטאית, בראשות ח"כ משה גפני, יו"ר יהדות התורה הנוכחי, לבין "אגודת ישראל" החסידית, בראשות יצחק גולדקנופף (מחליפו של יעקב ליצמן שפרש מהחיים הפוליטיים), ניטש ויכוח ארוך בשאלה איזה זרם גדול יותר, וכפועל יוצא מכך - מי צריך להוביל את הרשימה המשותפת. ב-2019, אחרי עשרות שנים של עליונות חסידית, הגיעו הצדדים להסכם רוטציה היסטורי, אך כעת פרצה מחלוקת על אופן מימושו. ב"דגל" של גפני, שקיבלה את הבכורה רק בבחירות 2021, מסרבים בתואנות שונות לחילופי השלטון כעת, שנה בלבד לאחר מכן, ואילו ב"אגודה" של גולדקנופף מתעקשים על כך שהסכמים צריך לקיים.
במקביל לכך, מהלך שהובילה בחודשים האחרונים חסידות בעלז, המיוצגת ב"אגודת ישראל", מול רשויות המדינה, להקמת רשת חינוך עצמאית הנפרדת מהזרם המרכזי, שבה ילמדו ליבה בהיקף מוגבר ויזכו לתקציבים בהתאם, מעוררת את זעמם של רבנים ועסקנים ליטאים, החוששים הן מתקדים שיגרום בעתיד להתערבות של משרד החינוך בתכני הלימוד במוסדות החרדים, והן מפגיעה במעמד המונופוליסטי של הרשתות הקיימות בתוך המגזר. הסכסוך החריף בימים האחרונים על רקע ההתקדמות ביישום המתווה, באופן שמקשה עליהם מאוד להמשיך את השותפות המסורתית בין שני חלקי יהדות התורה, ולפי שעה יש קיפאון מוחלט של המגעים בין הצדדים.
כעת מבקש נתניהו להיכנס לעובי הקורה, ובמפלגה החרדית מספרים כי אחרי שפתר את המשבר בציונות הדתית הוא "מנסה לעשות הכול" כדי לאחד בין החסידים לליטאים, ובין היתר נפגש בשבוע שעבר עם חברי כנסת מיהדות התורה בעניין. אלא שכרגע, כשמדובר במחלוקת על "החינוך הטהור" – ביהדות התורה יש מי שמבקר בחריפות את צעדיו של נתניהו ואת הפעלת הלחץ מכיוונו.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' ובן גביר. זה לא אותו הדבר
(צילום: הדר יואביאן, אלעד גרשגורן)
"אנחנו מאוד לא אוהבים את ההתערבות של ביבי", אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" גורם במפלגה המעורב בניהול המשבר. "אלה נושאים אידיאולוגיים שהוא לא קשור אליהם ולא מבין בהם. זה לא עניין פוליטי-פרסונאלי של מיקום ברשימה ותפקידים, אלא מאבק אידיאולוגי עקרוני, מחלוקת בין גדולי הדור. ההבנה שלו בזה קלושה וזה בכלל לא עניינו. מה הוא מתערב בזה?".
לפי שעה המשא ומתן הפוליטי בין "דגל" ל"אגודה" מוקפא, אבל בדרג הרבני מתקיימים כל העת מגעים בין דיינים מחסידות בעלז, בשליחות האדמו"ר, לבין נציגיו של הרב גרשון אדלשטיין, המנהיג הליטאי הבכיר ונשיא מועצת גדולי התורה. דוברים ועסקנים משני הצדדים מחריפים את התבטאויותיהם ועושים קולות רמים של פיצול, אבל ההערכה הרווחת במפלגה היא כי בשבועיים שנותרו עד לסגירת רשימות המועמדים לכנסת תימצא נוסחת הפשרה שתפתור את המחלוקת הכפולה.