2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
א', לוחם בן 20 בסיירת מובחרת בצה"ל, נהג בשכרות כשהיה נער בן 16, ובית משפט לתעבורה הרשיע אותו בעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. כעבור כמה שנים הוא השתקם, התגייס לסיירת ואף הפך למפקד כיתה, אך ההרשעה מתקופת נערותו נותרה ככתם על עברו, שעשוי לפגוע בקידומו. כעת הוא ערער לבית המשפט לאור שיקומו - והצליח להביא לביטול ההרשעה. "עשיתי טעות, בית המשפט התרשם ואני אוכל להמשיך בחיי", אמר הבוקר (רביעי) ל-ynet.
הלוחם הורשע בשעתו, אבל לא שיתף פעולה עם שירות המבחן לנוער, לא הגיע למפגשים קבוצתיים וכעבור כמה שנים התגייס. עם זאת לאחר שערער באמצעות עורך הדין דמיטרי ורניצקי מהסנגוריה הציבורית, הגיש שירות המבחן לנוער תסקיר חיובי שבו סקר את נסיבות חייו. בתסקיר תיארו כיצד א' סיים 12 שנות לימוד עם תעודת מכונאי, עבד בעבודות מזדמנות על מנת לסייע כלכלית להוריו לפני לגיוסו, וכיצד התעקש להתגייס דווקא ליחידה קרבית.
בבית המשפט המחוזי בבאר שבע היו השופטים חלוקים. השופטים איתי ברסלר-גונן ויובל ליבדרו הסבירו את החלטתם לבטל את הרשעתו של א' וציינו כי יש מקום גם להרתעה חיובית. לדבריהם דווקא אי הרשעת קטינים במקרים כאלה יעודד אחרים ללכת בדרכו של א' ולהשתקם. "נכון לעודד גם מי שחטא לתור אחר האפשרויות לכפר על מעשיו ולעשות לשם שיקומו", כתבו.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע. "הושיט יד לצעיר"
(צילום: רועי עידן)
לעומתם השופט יואל עדן הדגיש כי א' לא טרח להגיע למפגשים קבוצתיים בשירות מבחן, מה שלדבריו צייר תמונה של זלזול בשירות ובשיקול הדעת המקצועי שלו. "כל אמירותיו שמבין את חומרת המעשה ושלמד מהטעות הן למעשה מהשפה ולחוץ שאינן מגובות במעשים", ציין השופט והוסיף: "אין בפנינו נתונים וידיעה של ממש, האם יש למערער את ההבנה הנדרשת והמתחייבת בתחום המסוים התעבורתי. עולה מהתנהגותו כי כללי תעבורה בסיסיים אינם מרתיעים אותו. גם בעניינם של קטינים לעיתים שיקולי ענישה דוגמת הרתעה מניעה וגמול עולים על שיקולי שיקום".
לבסוף בדעת רוב הוחלט לבטל את ההרשעה של הלוחם. בית המשפט הציג את עמדת השופטים על לא פני 37 עמודים, כשאב בית הדין השופט יואל עדן בדעת המיעוט פירט ב-15 עמודים נפרדים מדוע לדעתו יש דווקא להרשיע את א'.
א' הביע שביעות רצון מהפסיקה ואמר ל-ynet: "עשיתי טעות כשהייתי צעיר ולשמחתי בית המשפט התרשם מהדרך שעשיתי והתרומה שלי כחייל קרבי וקיבל את בקשתי לבטל את ההרשעה כדי שאוכל להמשיך בחיי בלי הכתם של הרשעה".
עו"ד ורניצקי שמייצג את הלוחם אמר בעקבות ביטול ההרשעה: "בית המשפט הושיט יד לצעיר וביטל את הרשעתו לאחר שהכיר בתהליך שעבר ואת תרומתו לחברה בשירות הצבאי ביחידה מובחרת. בהחלטה זו בית המשפט התחשב בנזק שיכול היה להיגרם צעיר כתוצאה מההרשעה (הגם שמדובר בעבירת תעבורה) ונתן עדיפות לפן השיקומי, וזאת בין היתר על מנת לעודד את הצעיר על הדרך שעבר ותרומתו לחברה".