בישראל ממשיכים להמתין לתגובה של חיזבאללה ואיראן לחיסולים בטהרן ובביירות. בזמן שבעולם נעשים מאמצים למתן את הציר האיראני, ולמנוע ממנו להגיב בצורה שתפגע באזרחים, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עושים מאמצים בימים האחרונים להבהיר כי אינם מעוניינים שההסלמה הנוכחית תגלוש לכדי מלחמה. מכך, ומהקווים האדומים שהציבה ישראל ניתן לשער בערך מה עתיד לבוא.
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

5 צפייה בגלריה
תיעוד מיירוטי הכטב״מים וטילי השיוט מאיראן
תיעוד מיירוטי הכטב״מים וטילי השיוט מאיראן
איראן למדה, אבל מערך ההגנה האווירית מוכן. אחד המטוסים שיירטו את המתקפה הקודמת
(צילום: דובר צה"ל )
את המסרים שמועברים מאיראן וחיזבאללה לגבי אי-פגיעה באזרחים, כמובן, לוקחים בישראל בעירבון מוגבל - אך ההבנה היא שאף אחד מהצדדים לא מעוניין במלחמה, ולכן השתלשלות האירועים צפויה להיות כזו שתסתיים בתמונת מצב הזהה לזו שקדמה לחיסולים. אבל, עד אז עדיין ייתכנו כמה ימי לחימה, ובחיזבאללה ובאיראן שומרים את הקלפים קרוב לחזה - ובניגוד לפעם הקודמת לא ברור מה בדיוק יהיה אופי התגובה.
כך, למשל, הציר האיראני יכול לבחור להגיב במתקפות נפרדות נגד ישראל, כשחיזבאללה יתקוף יעדים מסוימים - ולאחר מכן (או לפני כן) איראן תתקוף יעדים אחרים. החות'ים, שאיתם לישראל "חשבון פתוח" בעקבות התקיפה בנמל חודיידה, צפויים להשתתף במתקפה בדרך זו או אחרת - וכך גם המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק. נסראללה התייחס לכך בנאומו, ואמר כי הפעולה של חיזבאללה יכולה להגיע יחד עם כל הציר האיראני - ויכולה גם להגיע לחוד.
"ההמתנה של ישראל היא חלק מהתגובה שלנו, הקרב הוא גם פסיכולוגי", אמר אתמול נסראללה, שלצד זאת הוסיף כי "ננהג בזהירות ובקפידה". המסר שעבר בנאומו היה שהיעד של חיזבאללה לא השתנה, והוא למנוע מישראל לנצח את המלחמה ברצועת עזה - מבלי להיכנס איתה למלחמה כוללת, כזו שעלולה להנחית מכה אנושה על לבנון.
5 צפייה בגלריה
חמינאי ונתניהו. בישראל סימנו יעדי תקיפה אפשריים של איראן, בהם משרד ומעון רה"מ
חמינאי ונתניהו. בישראל סימנו יעדי תקיפה אפשריים של איראן, בהם משרד ומעון רה"מ
חמינאי ונתניהו. בישראל סימנו יעדי תקיפה אפשריים של איראן, בהם משרד ומעון רה"מ
(צילום: נעמה גרינבאום/"הארץ", AFP)
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"ההמתנה של ישראל היא חלק מהתגובה". נסראללה
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS)
בימים האחרונים נכנסה לתמונה גם רוסיה, שדרשה מאיראן לפי דיווחים שונים להימנע מתגובה לא-מאופקת - ולהימנע במיוחד מפגיעה באזרחים.

55% מהאמריקנים מתנגדים לשליחת כוחות

ישראל אמנם נמנעת לפי שעה מ"מכת מנע" שתקדים תרופה למכה - אך גורמים שונים התבטאו בימים האחרונים שוב ושוב בכך שמתקפה תוביל לתגובה חריפה. בין היתר, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר באל-ערביה כי "הוכחנו שאנחנו לא נהיה פרופורציונליים בתגובות שלנו אם ייפגעו אזרחים. לא נסבול שום פגיעה באזרחים. נסראללה לוקח את האזור כולו להסלמה והוא יישא באחריות לה. אנחנו מסתכלים גם על איראן, ואנחנו לא לבדנו אלא עם שותפינו, במוכנות מלאה להתמודד. לא אתן פרטים לאויבים שלנו על התוכניות שלנו". השר גלנט, מצידו, אמר בבסיס תל נוף של חיל האוויר כי ישראל משפרת מוכנות "גם בהגנה וגם בהתקפה", גם לאפשרות שהמתקפה תתחיל "בעוד זמן קצר".
גלנט בבסיס חיל האוויר
(צילום: שחר יורמן, משרד הביטחון)

ברשת CNN דווח אתמול כי בארה"ב מתחילים לזהות סימנים להכנות איראניות לתקיפה, כשבינתיים המצב בגבול הצפון התחמם - עם מטחים של עשרות רקטות וכטב"מים לעבר הגולן והגליל שהובילו לנזק רב וגם לנפגעים. בישראל מנסים כאמור לנתח כיצד יבחרו בסופו של דבר איראן וחיזבאללה להגיב, ובינתיים מקפידים שלא לשחק לידיים של "ציר הרשע" - ולא מגבילים את הציבור באמצעות הנחיות של פיקוד העורף.
מאחורי הקלעים, פועלת ארה"ב יחד עם מדינות הקואליציה האזורית כדי להדוף את המתקפה האיראנית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצמו שוחח אתמול עם מנהיגי קטאר ומצרים, ולפי הבית הלבן דן עמם "במאמצים להפיג את המתיחות באזור, ולהביא להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים בעזה".
בארה"ב חוששים כי האיראנים למדו לקח מהמתקפה הקודמת, אז יורטו 99% מהכטב"מים ומהטילים ששיגרו. הפעם, הם מעריכים, איראן עלולה להשתמש היטב בחיזבאללה ובשלוחות נוספות באזור כדי להכריע את מערך ההגנה האווירי. אחד הקשיים הצפויים בהתמודדות עם המתקפה המשולבת, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל, הוא הצורך לסווג במהירות את המטרות הרבות והשונות ולהחליט, בזמן אמת, מה מהן להפיל. למרות זאת, נכתב, פרשנים מעריכים שמערכת ההגנה האווירית הרב-שכבתית של ישראל, שחלקים גדולים ממנה פיתחה לצד ארה"ב, בנויה לאירוע כזה - כשהיא מורכבת מכמה חלקים שמטרתם להתמודד עם סוגים שונים של איומים, החל מרקטות קצרות טווח ועד טילים בליסטיים מתוחכמים יותר.
בהקשר לכך, סקר מדאיג שפורסם ב"וושינגטון פוסט" מצביע על כך שלראשונה זה 14 שנה, רוב האמריקנים מתנגדים לשליחת כוחות להגנה על ישראל במקרה שתותקף בידי שכנותיה. לפי הסקר, שערכה מועצת שיקגו לעניינים גלובליים, 55% מהאמריקנים התנגדו לשליחת כוחות צבא ארה"ב, בעוד 41% תמכו בכך. בקרב הרפובליקנים, 55% בעד שליחת הכוחות, ואילו אצל הדמוקרטים רק 35% בעד.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר מצב אודות ההתפתחויות במזרח התיכון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר מצב אודות ההתפתחויות במזרח התיכון
ביידן והאריס בחדר המצב של הבית הלבן. הנשיא שוחח היום עם מנהיגי קטאר ומצרים
(צילום: מתוך רשת X טוויטר)
הסקר האינטרנטי נערך מ-21 ביוני ועד 1 ביולי, לפני חיסולו בטהרן של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, ואיום איראן בתגובה שהגיע בעקבותיו. בעיתון האמריקני ציינו כי חלקם של האמריקנים שתומכים בשליחת הכוחות הוא הנמוך שנמדד מאז 2010. באותה שנה, 47% מהאמריקנים אמרו שהם תומכים בשליחת הכוחות.

התרחישים בישראל

בין היעדים שסימנו בישראל ככאלה שהאיראנים וחיזבאללה עלולים לכוון לעברם נמנים סמלי שלטון כמו הכנסת, משרד ראש הממשלה, מעון ראש הממשלה, הקריה בתל אביב, בסיסי חיל האוויר, בסיסי מודיעין, בסיס המוסד ובסיס שב"כ. בנוסף, החשש הוא מפגיעה באתרי תשתית כמו תחנות כוח, נמלים, נמלי תעופה, דלקים, מאגרי אמוניה, מחלפים וכבישים ראשיים. עם זאת, בחיזבאללה ובאיראן יודעים היטב כי לחיל האוויר יש יכולת להגיב בעוצמה לתקיפות כאלה - ולפגוע אנושות במאגרי הנפט של איראן, למשל, או בתשתית האזרחית בלבנון.
אם ירצו בחיזבאללה ובאיראן לפגוע גם באוכלוסייה אזרחית ולא להתמקד בתשתיות ומתקנים צבאיים, הם עלולים לפגוע גם במרכזי ערים בתל אביב, חיפה וערים נוספות. אבל פעולה כזו כמעט בוודאות תביא להסלמה שממנה מעריכים בישראל שהם רוצים להימנע - ולכן היא פחות סבירה. ניתן לצפות גם לאירועי סייבר שינסו לפגוע במערך ההתרעות ובשיבוש התקשורת הסלולרית.
5 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב ארכיון
שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב ארכיון
גם הנציגויות בחו״ל על הכוונת. ארכיון
(צילום: DCStockPhotography / shutterstock)
בינתיים, וכחלק מההיערכות, בצה"ל החליטו לבטל את הילולת האר"י הקדוש שתוכננה להתקיים בצפת השבוע בין 8 ל-10 באוגוסט. בנוסף, שגרירות קנדה בישראל הודיעה אמש למשרד החוץ כי היום בצהריים היא תפנה את בני משפחותיהם של הדיפלומטים שלה לירדן - והייתה המדינה הראשונה לעשות זאת. שלשום, נזכיר, קרא שר החוץ של אירלנד מיהאל מרטין לאזרחי ארצו לא לנסוע לארץ.
חשש כבד אחר בישראל נוגע לאפשרות שאיראן וחיזבאללה ינסו לבצע פיגועים נגד ישראלים בחו"ל - או לפגוע בדיפלומטים ישראלים ובשגרירויות ישראליות. לכן, מאז החיסולים הכריז משרד החוץ על הכוננות הביטחונית הגבוהה ביותר, בדומה לרמה שהונהגה אחרי 7 באוקטובר. דיפלומטים הונחו לכללי זהירות מחמירים, וחלקם הונחו לשבור שגרה, לא להגיע לאירועים פומביים, לעבוד מהבית וכדומה.
"המצב שלנו מאוד מסוכן מבחינת השליחים", אמר דיפלומט ישראלי בכיר, שסיפר כי נציגים רבים חשים מאוימים. "ראינו שנפגע להם אדם במתחם שלטוני ולכן יש סיכוי שירצו לפגוע בסמלי שלטון. האיראנים, כדי לגרום לנו למבוכה זהה לזו שמייחסים לנו שגרמנו להם - עלולים לרצות לפגוע בסמלי שלטון. יש כמה מעגלים לסמלי שלטון - מעגל אחד זה המנהיגים הישראלים. באותו מעגל אתה יכול לראות גם מוסדות ישראליים כגון הכנסת, הקריה, משרד רה"מ או מנהיגים. אבל בהינתן שיש לך את כיפת ברזל ומיירטים ואמצעים אחרים - יכול להיות שינסו לפגוע במעגל השני - והוא כולל בין היתר את נציגינו בעולם.
"להוריד שגרירות או שגריר זה יותר קל יחסית", הוסיף. "בהחלט שגרירויות ישראל הן סמל שלטוני והן על הכוונת. הכוננות לשליחים ממש גדולה. יש הגבלות חמורות על התנועות שלהם. יחד עם זאת, אנחנו ממשיכים בתפקוד כרגיל".
שגריר ישראלי בחו"ל אמר: "יצאנו לשליחות כדי לייצג את מדינת ישראל בימים הטובים - וגם באלו הקשים. זה חלק מהמציאות שלנו וככל הנראה שגם יהיה כך בעתיד. צריך להיות ערניים, לנהוג על פי ההנחיות, לדאוג לבני המשפחה ולילדי השליחים ולנקוט אמצעי זהירות, אבל אני באופן אישי גאה לייצג את המדינה בחו"ל והאיומים האלה לא ירתיעו אותנו. בעוטף עזה ובגבול הצפון המצב לא פחות מסוכן ואזרחי המדינה וילדינו נמצאים תחת איום לא פחות חמור. כולנו בחזית, בארץ ומחוצה לה, ונחזיק בדגל ישראל חזק ויציב וביד בוטחת".
פורסם לראשונה: 22:17, 06.08.24