השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה הבוקר (שלישי) שוב להר הבית, אמר כי "המדיניות היא לאפשר תפילה" ואף תועד חולף על פני עשרות יהודים שהשתחוו בניגוד לנהלים - מה שגרר תגובות רבות במערכת הפוליטית בישראל ומחוצה לה.
בן גביר בהר הבית, הבוקר
(צילום: דוברות עוצמה יהודית/אור נחמיה)

יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, תקף את בן גביר ורמז כי במפלגתו יהדות התורה יבדקו אם יוכלו להיות שותפים של בן גביר בממשלה. "הפגיעה בקדושת ההר ובסטטוס-קוו לא מעניינת את השר, שהולך נגד גדולי ישראל והרבנים הראשיים לדורותיהם", אמר גפני. "הנזק שהוא גורם לעם היהודי הוא גדול מנשוא, וזה מוסיף לשנאת חינם ביום חורבן בית המקדש. נצטרך לבדוק אצל רבותינו אם אנחנו יכולים להיות שותפים איתו, ונבהיר זאת גם לראש הממשלה".
גם שר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס התבטא נגד עליית המתפללים להר הבית. "כבר פסקו גדולי הדורות ועימם הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם על חומרת איסור העלייה להר הבית", אמר. "מלבד איסור חמור, יש בזה גם התגרות מיותרת באומות העולם, וזו גם הייתה דעתם של גדולי הרבנים הלאומיים ובראשם הרב קוק ובנו, שהתבטאו כי אין מחזיקים את ריבונות ישראל בדרך של איסור תורה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף גם הוא את השר לביטחון לאומי. "קמפיין הבחירות של בן גביר בהר הבית, בניגוד מוחלט לעמדת גורמי הביטחון, בזמן מלחמה, מסכן את חיי אזרחי ישראל ואת חיי החיילים והשוטרים שלנו. חבורת הקיצונים חסרי האחריות שנמצאת בממשלה מנסה בכוח לגרור את ישראל למלחמה אזורית כוללת. האנשים האלה לא יכולים לנהל מדינה", אמר יו"ר יש עתיד.
5 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
בן גביר והמתפללים בהר הבית, היום
(צילום: ארנון סגל)
5 צפייה בגלריה
משה גפני ואמיר אוחנה במליאת הכנסת בדיון בנושא השינויים בתקציב
משה גפני ואמיר אוחנה במליאת הכנסת בדיון בנושא השינויים בתקציב
"בן גביר הולך נגד גדולי ישראל והרבנים הראשיים לדורותיהם". גפני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בן גביר הגיע הבוקר להר הבית יחד עם שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף ממפלגתו עוצמה יהודית, בליווי ראש מנהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים. השר תועד כאמור חולף על פני המשתחווים, למרות שרק בשבוע שעבר, ב-5 באוגוסט, המשטרה השיבה לפנייה בנושא וקבעה כי "הכללים בהר לא שונו". 11 מתפללים עוכבו על-ידי המשטרה.
בן גביר מסר בהמשך כי "אנחנו בתשעה באב, הר הבית, באים לציין כאן את חורבן בית המקדש. אבל צריך גם להגיד ביושר: יש התקדמות מאוד גדולה כאן במשילות, בריבונות. תמונות של יהודים שמתפללים כאן. כמו שאמרתי - המדיניות שלנו היא לאפשר תפילה". לדבריו, הוא עלה להר הבית כדי להתפלל ל"החזרת החטופים, שלום החיילים וניצחון במלחמה".
לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו התנערה מדבריו של בן גביר. "קביעת המדיניות בהר הבית כפופה ישירות לממשלה ולעומד בראשה", נמסר. "אין מדיניות פרטית של שר כלשהו בהר הבית - לא של השר לביטחון לאומי ולא של שום שר אחר. כך היה תמיד בכל ממשלות ישראל. האירוע הבוקר בהר הבית הוא חריגה מהסטטוס-קוו. המדיניות של ישראל בהר הבית לא השתנתה - כך היה וכך יהיה".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. "בן גביר מסכן את חיי אזרחי ישראל"
(צילום: שלו שלום)
בן גביר הגיב לדברים של לשכת רה"מ, ומסר כי "מדיניות השר לביטחון לאומי היא לאפשר חופש פולחן ליהודים בכל מקום, כולל בהר הבית, ויהודים ימשיכו לעשות זאת גם בעתיד. הר הבית הוא שטח ריבוני בבירתה של מדינת ישראל. אין חוק המתיר לנהוג באפליה גזענית נגד יהודים בהר הבית, או בכל מקום אחר בישראל״.
גם האמריקנים התייחסו לתקרית, ודובר שגרירות ארה"ב בישראל מסר: "ארה"ב עומדת נחרצות על שימור הסטטוס-קוו ההיסטורי ביחס לאתרים הקדושים בירושלים. כל פעולה חד-צדדית המסכנת את הסטטוס-קוו אינה מתקבלת על הדעת. אנו מכירים בחשיבותו של האתר הקדוש הזה ולכן אנו קוראים לכל הצדדים לכבד את הסטטוס-קוו של האתר".
גינוי השמיע בהמשך גם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, מבקר חריף ממילא של ישראל. "האיחוד האירופי מגנה בחריפות את הפרובוקציות של השר הישראלי בן גביר, שבמהלך ביקורו במקומות הקדושים דגל בהפרת הסטטוס-קוו. האיחוד האירופי חוזר על קריאת מנהיגיו מיוני לקיים את הסטטוס-קוו, כולל ביחס לתפקיד המיוחד של ירדן", מסר בורל.

"בן גביר והמתנחלים הסתערו על אל-אקצא"

התנהלותו של בן גביר גררה תגובות רבות גם בעולם בערבי, וסרטוני היהודים מתפללים ומשתחווים במתחם הופצו ברשתות ובערוצי הטלוויזיה הערביים.
משרד החוץ של ירדן פרסם הודעת גינוי רשמית לעלייתם של שני השרים מעוצמה יהודית יחד עם מתפללים רבים נוספים, שבה נכתב כי "הסתערותם של שני שרים קיצונים מממשלת ישראל על הר הבית, בחסות המשטרה, היא הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי והמצב ההיסטורי והמשפטי בירושלים ובמקומות הקדושים". עוד, נכתב כי הדבר "משקף את ההתעקשות של ממשלת ישראל וחבריה הקיצונים לזלזל בחוקים הבינלאומיים".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ואמיר אוחנה בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ואמיר אוחנה בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
נתניהו. התנער מדבריו של בן גביר על המדיניות בהר הבית
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
כל אירוע חריג בהר הבית, במיוחד כזה שעלול להוות שינוי או איום על הסטטוס-קוו הרגיש במקום, גורר אחריו בצורה מיידית תגובה ירדנית - עקב היותה של ירדן האחראית על הווקף המוסלמי במתחם. דובר משרד החוץ הירדני, סופיאן אל-קודאה, הוסיף בהודעה הרשמית שפורסמה מטעם משרד החוץ כי "המשך הצעדים החד-צדדיים של ישראל וההפרות המתמשכות של הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי בירושלים ובמקומות הקדושים, מחייבים עמדה בינלאומית ברורה ומוצקה המגנה זאת ומספקת את ההגנה הנדרשת עבור העם הפלסטיני".
גם משרד החוץ המצרי פרסם הודעת גינוי רשמית ל"פריצת שני שרים ישראלים, חברי כנסת ישראלים ומאות מתנחלים לאל-אקצא, והנפת דגל ישראל בתוכו בחסות משטרת ישראל". בהודעה המצרית נכתב כי "מדובר בחוסר אחריות, פרובוקציה והפרה של החוק הבינלאומי והמצב ההיסטורי והחוקי בירושלים". מצרים הדגישה כי על הקהילה הבינלאומית "להתמודד עם ההפרות הישראליות שמטרתן לסכל את המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה".
הפלסטינים גינו אף הם את השר לביטחון לאומי. "ההסתערות של בן גביר על אל-אקצא היא הפרה בוטה של ​​המקומות הקדושים, וההמשך יוביל להסלמה של כל המצב הביטחוני באזור", מסר הפת"ח. בחמאס אמרו כי "פלישות המתנחלים החוזרות ונשנות לאל-אקצא לא יצליחו לייהד אותו, לכפות עליו מציאות חדשה ולהתעסק בזהותו", ומהג'יהאד האיסלאמי נמסר כי "ההסתערות על מסגד אל-אקצא והתוקפנות שהוביל המחבל בן גביר ומתנחלים נושאות את מחיר המלחמה בעזה, הגדה המערבית, ירושלים והמקומות הקדושים".
5 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הנשיא ביידן והמלך עבדאללה. גם בארה"ב ובירדן גינו את בן גביר
(צילום: AP)
בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי פורסמה תמונתו של בן גביר תחת הכותרת: "בן גביר ומאות מתנחלים פרצו למקדש אל-אקצא". עוד נכתב כי "השר הישראלי לביטחון לאומי הקיצוני, איתמר בן גביר, הסתער יחד עם מאות מתנחלים על חצרות מסגד אל-אקצא, המוגנות על-ידי משטרת ישראל". בעיתון ציינו כי מדובר ב"הסתערות" השישית של בן גביר על המקום מאז נכנס לתפקידו ב-2022.
באתר ערוץ "אל-ערבי" נכתב כי "כשבראשם בן גביר, מאות מתנחלים הסתערו על חצרות אל-אקצא וקיימו טקסים", ושלפי הדיווחים מדובר ביותר מ-1,800 "פולשים". הערוץ גם טען כי הפריעו לצוותו לשדר מהמקום וכי "ישראל לא רוצה שיצאו תמונות מהמקום". גם ב"א-שרק" הסעודי פורסמה הכותרת: "בן גביר מוביל הסתערות על מסגד אל-אקצא והנשיאות הפלסטינית מזהירה מהשלכות מסוכנות". עוד נכתב כי בן גביר הסתער על המקום "בחסות משטרת ישראל".
בחודש שעבר, נזכיר, השר בן גביר הצהיר בכנסת כי "אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית". הוא אמר את הדברים, שמנוגדים באופן גמור לסטטוס-קוו, במהלך כנס "שיבת ישראל להר הבית" בכנסת. הוא הוסיף כי "הייתי בהר הבית שבוע שעבר. התפללתי בהר הבית ואנחנו מתפללים בהר הבית". גם ביוני בן גביר הצהיר בגאווה על הפרת הסטטוס-קוו בהר הבית - ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרה גם אז לסתור את דבריו.