הטרור הפלילי חצה את כל הקווים האדומים, והמשטרה איבדה שליטה: באירוע שחצה את כל הקווים האדומים, חמישה נפצעו הערב באורח אנוש בפיצוץ הרכב ברמלה - תינוק בן חודשיים, ילדה בת 8, ילד בן 10, צעירה ואישה כבת 50. הם פונו לבית החולים אסף הרופא, והערב (חמישי) נקבע מותם של ארבעה מהם - שני הילדים, הצעירה והאישה. שמות הנרצחים הם: דועאא אבו חלאוה ובתה סילא, מוחמד אבו חלאוה (אחיינה של דועא) ולין מוגרבי, בשנות ה-20 לחייה.
בבית החולים ממשיכים להיאבק על חייו של התינוק, בנה של הנרצחת לין, שמצבו עדיין מוגדר אנוש. אביה של לין, מחמוד מוגרבי, נרצח בשנת 2019 לאחר שנורה מטווח קצר ברמלה. מחוץ לבית החולים היו עימותים קשים בין קרובי הנפגעים לבין שוטרים. במשטרה אמרו כי על פי המסתמן, הרקע הוא סכסוך פלילי בין משפחות פשע בחברה הערבית.
תיעוד מרגע פיצוץ הרכב ברמלה

העימותים מחוץ לאסף הרופא
(צילום: דן רבן)

ד"ר יואב פוגץ׳, סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה, מדווח על מצב הנפגעים באירוע
(צילום: דן רבן)

3 צפייה בגלריה
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
מבית החולים נמסר כי לאחר קביעת מותם של הארבעה, אימא ובתה, אישה וילד נוסף, מטפלים הצוותים בשלושה פצועים: תינוק בן חודשיים במצב אנוש, ילדה בת 6 במצב קל וגבר בן 28 במצב קל. 3 פצועים השתחררו לביתם לאחר טיפול רפואי.
מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, הטיל את חקירת האירוע על היחידה המרכזית במחוז, והנחה כי תחל בשכונת ג'ואריש אכיפה מוגברת נגד חשודים במעורבות בפיצוץ. בנוסף, הוא הורה לתגבר את הסיורים בגזרת שפלה בכלל ותחנת רמלה בפרט, על מנת להגביר את תחושת הביטחון בקרב הציבור. בשלב זה הוטל איפול על החקירה וגם על סוג אמצעי הלחימה שגרם לפיצוץ. על פי הערכות, היעד הייתה האישה המבוגרת וזאת כנקמה על רצח האישה אתמול ברמלה.
הדיווח על פיצוץ הרכב ברחוב הרצל המרכזי ברמלה, באזור השוק, התקבל במוקד 101 של מד"א. הרכב התפוצץ כשחנה על המדרכה סמוך לחנות ובניין מגורים בשדרות הרצל ברמלה. החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים אסף הרופא וקפלן 12 פצועים באורחים שונים.
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
(צילום: מאיר תורג'מן, צילום: דוברות כבאות והצלה, צילום: תיעוד מבצעי מד"א, )

המפכ"ל ובן גביר בזירה
(צילום: מיקי שמידט)

חובש רפואת חירום במד"א בני כהן שהגיע ראשון לזירה סיפר: "הגעתי למקום וראיתי המולה רבה סביב רכב שהתפוצץ ועלה באש כתוצאה מפיצוץ הרכב נפגעו עוברי אורח מהדף ורסיסים, והתחלנו להעניק להם טיפול רפואי. תוך כדי הטיפול הבחנו שהאש התפרסה לחנות סמוכה. הרכב הבוער חנה בצמוד לכניסת החנות ולכן לא התאפשר לאנשים בתוך החנות לצאת החוצה. הרחקנו את הפצועים שטיפלנו בהם מזירת השריפה. צוותי כיבוי שהגיעו למקום חילצו את הפצועים גם מהחנות וגם מבניין הדירות שהיה מעל החנות, הפצועים שחולצו היו ללא הכרה והצוותים שלנו החלו בפעולות החייאה מתקדמות".
פראמדיקית מד"א ליאת כהן הוסיפה: "מדובר באירוע קשה מאוד, הצוותים הראשונים שלנו שהגיעו לזירה החלו להעניק טיפול רפואי לפצועים בינוני וקל, שסבלו מרסיסים וחבלות ופינו אותם לבית החולים. כוחות גדולים נוספים של ניידות טיפול נמרץ ואמבולנסים שלנו שהגיעו למקום חברו לכוחות הכיבוי שתוך כדי פעולות כיבוי האש חילצו מתוך החנות והדירות הסמוכות חמישה נפגעים מחוסרי הכרה. הם סבלו כולם משאיפת עשן, ופונו לבית החולים במצב אנוש תוך כדי ביצוע פעולות החייאה".
3 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
אוספים ממצאים בשטח
(צילום: קובי קואנקס)
המפכ"ל דני לוי אמר בזירה כי "נרדוף את כל מי שעשה את זה. אנחנו כמשטרת ישראל הבטחנו ונקיים לא נוותר לאף עבריין, לאף אחד שמנסה לפגוע באזרחים או באנשים חפים מפשע, וברגע שהוא עושה את זה אנחנו נהיה פה נרדוף אותו עד שאנחנו נשיג אותו כפי שאנחנו יודעים לעשות. ואני אומר שוב פעם עצוב מה שקרה פה היום שאנשים תמימים שהולכים לחנות מכולת נפגעים. אין לזה מקום במדינת ישראל בטח לא כשמשטרת ישראל חרטה על דגלה לטפל בדבר הזה".
השר לביטחון פנים, איתמר בן גביר, השתיק עיתונאים ואמר: "מדובר באירוע קשה, אירוע חמור, אירוע שהוא כתוצאה מעשרות שנים של הזנחה של הפשיעה במגזר הערבי. כולנו יודעים ורואים וראינו בכל השנים האחרונות, אנחנו בנושא הזה מקצים משאבים, עובדים כל הזמן, עושים רפורמה. צריך להבין שבלי שהיועצת המשפטית תכנס לעניין לא יהיה פתרון. היועמ"שית סירבה לבקשתי לעצור מעצרים מנהליים. מעצרים מנהליים זה פתרון להתמודדות עם הפשיעה. אם היינו יכולים הלילה להיכנס, ולעצור את כל משפחות הפשע, את כל העבריינים - זה היה משנה את תמונת המצב. ואנחנו יודעים בדיוק מי הם, יש לנו רשימות שלהם, שאנחנו הגשנו ליועצת גם לפני שנה, גם לפני חצי שנה – זה אותם אנשים. חייבים מעצרים מנהליים נגד משפחות הפשע".
ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, אמר לאחר האירוע הקשה: "״פיצוץ הרכב ברמלה בסביבה אזרחית - חציית קו אדום. המשטרה יודעת מי הצדדים לסכסוך, אך בחוקים הקיימים שדורשים לתפוס 'על חם' את המפגע אין סיכוי שזה יקרה. לחלם הזה יש מספר פתרונות וכולם נמצאים בחקיקה שחסרה כמו הכנסת השב"כ למגר טרור פלילי, מעצרים מנהליים לגורמי טרור פלילי כמו שקיים בלאומני, הרחקה מהאזור של הצדדים לסכסוך, החמרת ענישה על נושאי נשק או יורי נשק לא חוקי ועוד ועוד ועוד. אבל לאף אחד לא בוער לסיים החקיקה. פעם הפרקליטות לא רוצה עונשים חמורים מדי, פעם רבים על חוק הרבנים ובתמורה מענישים בעוצר חקיקה, ולרוב זה לא באמת מעניין את חברי הכנסת כי לשיטתם 'ערבים הורגים ערבים וזה לא קשור ליהודים. הגיע העת לשלוח הביתה את כל מי שלא אכפת לו מהביטחון האישי שלנו".