ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
ב-7 באוקטובר נקלעה מערכת הרכבות למשבר חמור כששליש מהתחנות נסגרו והתנועה הוגבלה משמעותית. כ-900 מעובדי הרכבת גויסו לצה"ל, מתוכם כמחצית מאבטחים. "נאלצנו להסב עובדי משרד לתפקידי אבטחה כדי לפתוח מחדש את התחנות," מסביר תת אלוף (מיל') משה (שיקו) זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, שנכנס לתפקידו כשבועיים אחרי פרוץ המלחמה.
המערכת פועלת כיום תחת איומים ביטחוניים מתמשכים. "בשבוע שעבר רסס פגע בחלון קטר במהלך נסיעה", מספר זנה בוועידה. הקו בין אשקלון לשדרות עדיין מושבת, אך צפוי לחזור לפעילות בשבועות הקרובים, בכפוף להערכות הביטחוניות. המצב הביטחוני הוביל להיערכות חדשה, הכוללת תוכנית להקמת בית חולים נייד למקרה של הסלמה בצפון, ואפשרות להסעת כוחות צבא במקרה של חסימת צירי תנועה מרכזיים.
למרות המלחמה, העבודות על פרויקטי התשתית המרכזיים נמשכות. המסילה המזרחית צפויה להיפתח בשנה הבאה, העבודות על המסילה הרביעית באיילון ממשיכות, וקו חדש יחבר את ירושלים דרך מודיעין. התוכניות העתידיות כוללות רכבות מהירות שינועו במהירות של 250 קמ"ש בין המטרופולינים המרכזיים.
גם פרויקטי המטרו והרכבת הקלה ממשיכים להתקדם. "אף פרויקט לא עצר לחלוטין", מדגיש איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע. "מכונות ה-TBM ממשיכות לחפור את המנהרות בתל אביב, והקבלנים מחו"ל - סינים וצרפתים - ממשיכים בעבודתם". לדבריו, למרות שקצב העבודה נפגע בשל המלחמה, הפרויקטים מתקדמים כמתוכנן.
במקביל מקודמות תוכניות לשיתופי פעולה אזוריים, כולל פרויקט שיחבר את נמלי איחוד האמירויות דרך ירדן לנמלי ישראל ומשם לאירופה. לפי ההערכות, המסלול יקצר משמעותית את זמני השינוע בין אסיה לאירופה - מ-12 ימי הפלגה ליום וחצי.
"אף אחד מהפרויקטים שלנו לא עצר", מציין ערן כהן מחברת אלסטום, המספקת שירותים לרכבת ישראל. "היו לנו תוכניות מגירה גם לאירועי קצה, אם כי לא בעוצמה הזאת. הקמנו צוות ניהול משברים כבר ב-7 באוקטובר בלילה, והעובדים שלנו המשיכו לטפל ברכבות בחיפה, פתח תקווה, באר שבע, לוד ודימונה״.
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון, מוסיף כי התכנון העתידי כולל מענה למצב הנוכחי: "לקחנו על עצמנו לקיים מועצה ארצית אחת לשבוע כדי להוציא צווים בנושא היתרים. לא מעט תשתיות נדרשו למיגון, וכל הדברים האלה נעשו ממש מעכשיו לעכשיו כדי לאפשר את הביצוע המיידי״.