משטרת הולנד הודיעה בסוף השבוע כי פתחה בחקירה, אחרי שעל בית אנה פרנק באמסטרדם הוקרן במשך כמה דקות סרטון אנטישמי המקדם בין השאר תיאוריית קונספירציה, שלפיה הנערה היהודייה כלל לא כתבה את היומן שעליו היא חתומה, אחד המסמכים המפורסמים ביותר שמתעדים את השואה.
3 צפייה בגלריה
אנה פרנק. היומן נמכר בכ-30 מיליון עותקים
אנה פרנק. היומן נמכר בכ-30 מיליון עותקים
אנה פרנק. היומן נמכר בכ-30 מיליון עותקים
(צילום: Photo Collection Anne Frank House)
3 צפייה בגלריה
"מסר גזעני ואנטישמי". בית אנה פרנק
"מסר גזעני ואנטישמי". בית אנה פרנק
"מסר גזעני ואנטישמי". בית אנה פרנק
(צילום: רויטרס)
מוזיאון אנה פרנק, האחראי על שימור הבית שבו הסתתרו הנערה ומשפחתה, הודיע כי גילה שביום שני השבוע הוקרן על קירו החיצוני סרטון הכולל שיר-רקע אנטישמי ואת הכתובת "אנה פרנק, ממציאת העט הכדורי". האמירה הזו מכוונת לתיאוריית הקונספירציה שלפיה חלקים מהיומן, שנמצא על-ידי אביה של אנה פרנק ולימים נמכר בעולם בכ-30 מיליון עותקים, נכתבו בעט כדורי אף שהשימוש בעט כזה החל רק אחרי מלחמת העולם השנייה.
הטענה השקרית של הדוגלים בתיאוריית הקונספירציה מבוססת על כך שכמה ניירות שנכתבו בעט כדורי התגלו בשנות ה-80 בין דפי היומן, אבל בפועל מדובר בניירות שחוקר השאיר בטעות בין הדפים בשנות ה-60.
הקרנת הסרטון נודעה למוזיאון אנה פרנק אחרי שתמונות המתעדות את המעשה פורסמו בערוץ אמריקני פרטי באפליקציית המסרים המיידיים טלגרם. המוזיאון, שהביע "זעזוע ושאט נפש" מהמעשה, דיווח על האירוע למשטרה, ומסר כי הוא עומד בקשר עם מועצת העיר אמסטרדם ועם התביעה הציבורית. "באמצעות הקרנת הכתובת הזו מנסים המבצעים להטיל ספק באותנטיות של יומנה של אנה פרנק ומסיתים לשנאה", מסר המוזיאון. "זהו מסר גזעני ואנטישמי".
3 צפייה בגלריה
מוזיאון בית אנה פרנק שיפוץ
מוזיאון בית אנה פרנק שיפוץ
המוני הולנדים מאמינים: מספר הנרצחים בשואה נופח. הבית באמסטרדם
(צילום: AP)
חשיפת המעשה גררה שלל גינויים מצד אישי ציבור הולנדים. ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, כתב בטוויטר: "אין שום מקום לאנטישמיות במדינה שלנו. אסור לנו לקבל את זה, ולעולם לא נקבל את זה". שרת המשפטים ההולנדית מסרה כי האירוע ממחיש כמה חשוב לחוקק חוקים ההופכים את הכחשת השואה בהולנד למעשה פלילי.
בהולנד שוררת בשנים האחרונות דאגה מהעלייה המסתמנת בהשקפות אנטישמיות מבית הימין הקיצוני. סקר שנערך לאחרונה גילה שקרוב לרבע מההולנדים הבגירים שטרם מלאו להם 40 מאמינים שהשואה היא מיתוס ושמספר הנרצחים בה נופח. בחודש שעבר הודיעה משטרת הולנד כי פתחה בחקירה בעקבות הקרנת סיסמאות גזעניות על גשר ברוטרדם במהלך חגיגות השנה החדשה.