"יש איום אמיתי בשטח, יש אפשרות לפיגוע מיידי", כך אמר אמש (רביעי) גורם ביטחוני בעקבות האזהרה החמורה שפרסם אתמול בצהריים המטה לביטחון לאומי לישראלים השוהים בסרי לנקה, לפיה הם נקראים לצאת מיידית מאזור ארוגם ביי ואזורי החופים בדרום ומערב האי, לנוכח "מידע עדכני אודות איום טרור המתמקד באזורי תיירות ובחופים".
למרות "ההתרעה החמה על חוליית טרור שיצאה לדרך ומסתובבת בשטח", גורמי ביטחון אומרים שכרגע לא שוקלים מטוס חילוץ לישראלים שנמצאים בסרי לנקה, וההמלצה בינתיים היא שיעברו לבירה קולומבו, ייטמעו באוכלוסייה וישתדלו שלא לבלוט.
2 צפייה בגלריה
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
ארוגם ביי. "אנשים אובדי עצות, לא יודעים מה לעשות"
(צילום: shutterstock)
"אני כבר שעות אובדת עצות ובלחץ", מספרת עדי (28), תושבת מרכז הארץ שנמצאת באזור ווליגמה בסרי לנקה. "מהרגע שפרסמו את האזהרה של המל"ל, אני מוטרפת מחוסר וודאות מה עליי לעשות, כמו עוד ישראלים רבים שנמצאים כאן. יש מי שאומרים לנו תעופו מכאן מהר, ויש שאומרים לי שאין בעיה שאני בווליגמה ובעצם האזהרה החריפה היא למי שנמצא בארוגם ביי ואזור החופים".
עדי מתגוררת בשנים האחרונות בסרי לנקה. בשיחה עם ynet היא שיתפה: "אמא שלי כמובן בהיסטריה וממש מאיצה בי לקנות כרטיס לכל יעד, רק לברוח מכאן. תכלס היא לא דורשת ממני לחזור הביתה כי גם בארץ המצב על הפנים והמתיחות גבוהה מאוד עם הסלמת שיגור הטילים והאזעקות גם בגוש דן שהיו הבוקר. אבל היא כן מתחננת שאקנה כרטיס מיד לכל יעד אחר ואברח מסרי לנקה".
עדי אמרה שהיא מאוד מבולבלת מהודעת המל"ל ולא ברור מה עליה לעשות. "המטה לביטחון לאומי חידד את האזהרה שלו וגם ההנחיה הוחמרה לרמה 3 בכל שאר האזורים בסרי לנקה, ובארוגמביי ל-4. אני נמצאת באזור שדרגת האיום בו היא כבר 3 ומי יודע אם בכל רגע זה לא ישתנה ויחמיר עוד יותר", שיתפה. "וכמוני יש עוד ישראלים רבים שגרים כאן ולא רק אלה שנמצאים בטיול גלישה או בטיול עם המשפחות בחג הסוכות.
"אני אישית גרה כאן כבר שלוש שנים וכל כך אוהבת את המקום אף פעם לא חששתי, להיפך הרגשנו הכי בטוח כאן", סיפרה. "אוהבים אותנו ולרגע לא נתנו לנו להרגיש מאז 7 באוקטובר שאנחנו לא רצויים כאן, כמו שכבר קורה במלדיבים. עם כל זה שאני חיה כאן כבר הרבה זמן כמדריכת יוגה וכמדריכת גלישה, למרות שניסיתי להתנתק מהחדשות בארץ זה לא ממש מצליח, בוודאי ברגעים אלו אני חרדה ומחפשת בטירוף אופציה לטיסות כדי לצאת מכאן בהקדם האפשרי".
לדבריה, אם עד לא מזמן חשבה להישאר בביתה, עכשיו היא בטוחה שעליה לעזוב לזמן מסוים. "אני לא מהססת יותר, אסגור כנראה טיסה לתאילנד או להודו. מה שבטוח לדובאי, כמו שרבים כבר קנו כרטיסים כדי לצאת מכאן, אני לא בונה על זה וחוששת להיתקע שם. אני עדיין לא במנוסה לחזור לישראל בכל מחיר, אבל אני בהחלט חוששת ודואגת לישראלים שנמצאים בכל אזורי סרי לנקה כי ההודעה של המל"ל מפחידה".
סרי לנקה פרסה כוחות והגבירה את סיורי המשטרה ביעד הגלישה הפופולרי, ארוגם ביי, שבו נמצא גם מרכז קהילתי יהודי, אחרי ששגרירות ארה"ב פרסמה אזהרת מסע שבה נכתב כי קיבלה מידע מהימן המתריע על תקיפה שמטרתה מוקדי תיירות פופולריים באזור. המשטרה המקומית הודיעה כי 500 שוטרים נפרסו באזור, ובהם גם כוחות מיוחדים.
האזהרה לישראלים פורסמה לאחר שברשתות החברתיות הכריזו על חרם על עסקים ישראליים באזור. "נודע לנו שמקום שנקרא בית חב"ד, המנוהל על ידי ישראלים, יכול להיות מטרה ונקטנו בצעדים להגברת האבטחה", אמר דובר המשטרה ניהאל תלדוואה. לדבריו, בתקופה האחרונה הייתה מתיחות רבה בין התיירים היהודים שביקרו בבית חב"ד לאוכלוסייה המוסלמית במקום.
ההפגנות של המוסלמים בסרי לנקה נגד הפעולות הצבאיות של ישראל בעזה ובלבנון קיבלו תמיכה גם מהקהילה הבודהיסטית הגדולה במדינה שבדרום אסיה. בריטניה וקנדה העבירו את האזהרה של שגרירות ארה"ב לאזרחיהן שנמצאים במדינה, בעוד שגרירות רוסיה המליצה להימנע ממקומות צפופים באי.
פורסם לראשונה: 22:02, 23.10.24