אספקת מל"טים וטילי הגנה אוויריים, הקמת בסיסים ושיתופי פעולה מודיעינים וצבאיים בשווי של חצי מיליארד דולר - זהו היקף עסקת הנשק הגדולה שנחתמה בין ארמניה לאיראן. פרטי העסקה דווחו בערוץ הטלוויזיה האופוזיציוני למשטר האיראני "איראן אינטרנשיונל".
העסקה עלולה להכעיס את שכנתה של איראן ובת בריתה של ישראל, אזרבייג'ן, שנמצאת במצב מתוח מול ארמניה - איתה נלחמה עד לפני כמה חודשים. כעת היא חוששת שארמניה תקבל מל"טים של איראן שרוסיה משתמשת בהם נגד אוקראינה.
2 צפייה בגלריה
חיילים ארמנים ארמניה ירי לעבר כוחות צבא אזרבייג'ן בחזית באזור נגורנו קרבאך
חיילים ארמנים ארמניה ירי לעבר כוחות צבא אזרבייג'ן בחזית באזור נגורנו קרבאך
חיילים ארמנים בקרבות נגד אזרבייג'ן
(צילום: EPA)
ההסכם המדווח חולק למספר חוזים ונחתם בחודשים האחרונים, כך לדברי המקור, פקיד צבאי בכיר במזרח התיכון. הערוץ מדווח כי השיג רשימה בלעדית של הפריטים הצבאיים שאיראן אמורה לספק לארמניה אשר כוללים מספר דגמים של מל"טים ומערכות טילי הגנה אוויריים.
אזרבייג'ן, שקונה נשק רב מישראל, נלחמה עם ארמניה בשתי מלחמות גדולות מאז התמוטטות השלטון הסובייטי בתחילת שנות ה-90, ובשנת 2020 באקו השתלטה מחדש על שטחים גדולים. בשנה זו, לאחר עשרות שנים של התכתשויות פתחה אזרבייג'ן במבצע צבאי בן 44 יום שנודע בשם "מלחמת קרבאך השנייה". אנליסטים צבאיים מייחסים את ניצחונה של אזרבייג'ן, ופריצת ההגנה הארמנית, למל"טים שנרכשו מטורקיה ומישראל. רק לאחרונה כוחותיה כבשו את אזור נגורנו קרבאך, וגרמו למאות אלפי ארמנים לעזוב את המובלעת לארמניה.
הבריחה ההמונית מהמובלעת הארמנית

2 צפייה בגלריה
ארמנים שברחו מ נגורנו-קרבאך נגורנו קרבאך ב אזרבייג'ן ל ארמניה
ארמנים שברחו מ נגורנו-קרבאך נגורנו קרבאך ב אזרבייג'ן ל ארמניה
ארמנים שברחו מאזור נגורנו-קרבאך בעקבות הקרבות
(צילום: רויטרס, Irakli Gedenidze)
משרד האוצר של ארמניה דיווח כי הוצאות הביטחון בשנת 2024 עלו ב-81% בהשוואה לשנת 2020. תקציב הביטחון של ארמניה בשנת 2024 עמד על כ-1.4 מיליארד דולר, כך שהסכום המוקצה לאיראן באמצעות עסקה זו הוא כשליש מהתקציב. לא ידוע כיצד ארמניה יכולה להרשות זאת לעצמה, אבל כמה אנליסטים מעריכים שהיא לקחה הלוואות.
מהצד השני של המפה, מ-2016 עד 2020, ישראל הייתה אחראית ל-69% מהיבוא של אזרבייג'ן בתחום הנשק, כך על פי נתוני המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם.
משרד ההגנה של ארמניה דחה את הדיווח על עסקת נשק בהיקף חצי מיליארד דולר עם איראן ואמר שמדובר בדיווחים פיקטיביים ושקריים שאינם ראויים לתגובה.