היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה הערב (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני "שיבוש בתהליכי העבודה" בקבינט המדיני-ביטחוני, וכתבה לו כי "השיבוש בתהליכי העבודה בממשלה מחלחל לקבינט". דברי היועמ"שית מגיעים בעקבות החלטה ספציפית שהתקבלה בקבינט - בעניין הצבת מיגוניות בהתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון.
2 צפייה בגלריה
רה"מ והיועמ"שית
רה"מ והיועמ"שית
רה"מ והיועמ"שית
(צילום: AFP, יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
מיגוניות שהוצבו ברחבי הארץ. ארכיון
מיגוניות שהוצבו ברחבי הארץ. ארכיון
מיגוניות שהוצבו ברחבי הארץ. ארכיון
(צילום: הרצל יוסף)
"מאז פרוץ המלחמה לא התקבלה פנייה פרטנית לבחינה משפטית להצבת מיגוניות בהתיישבות הצעירה ביו"ש. אין כל מניעה לקדם פניות כאלה במהירות, על בסיס צורך מקצועי, בלא קשר להחלטה שהתקבלה בקבינט וככל שגורמי הביטחון יעמדו על צורך כזה - ניתן לקדם החלטה בעניין כבר עכשיו", כתבה בהרב-מיארה, שהבהירה כי היא תומכת בהצבת מיגוניות ברחבי הארץ.
אלא שלדבריה, דרך קבלת ההחלטה בקבינט הייתה משובשת. "להחלטה לא צורפה התייחסות להיבטים התקציביים, או חוות דעת משפטית כנדרש. ההצעה הוקראה לאחר שהודעת שתם הזמן שהוקצב לישיבה - ונערכה הצבעה תוך דקות ספורות. בשל השיבוש בתהליך העבודה - נדרש להבהיר כי הקביעה אם והיכן תציב מערכת הביטחון רכיבי ביטחון אינה החלטה פוליטית, ואינה נגזרת מהסכמה בעניין 'איגום משאבים'", כתבה.
במכתב שהעבירה לנתניהו הוסיפה: "הקביעה לפיה יש צורך בהצבת מיגוניות באזור מסוים היא החלטה מקצועית המסורה בידי גורמי הצבא, על יסוד שיקולים מקצועיים, כנגזרת מראייה רוחבית של מפת הסיכונים ביחס לכלל אזרחי המדינה ועוצמתם. שר הביטחון הוא האחראי לנושא. התנהלות בלתי-תקינה בהקשרים רגישים אלה עלולה לפגוע בצרכים הביטחוניים".
בהרב-מיארה ציינה כי "להחלטה משמעות תקציבית שלא הונחה לגביה כל תשתית, וממילא לא נדונה. מדובר אפוא בהחלטה 'ריקה' שכדי למלא אותה בתוכן שיאפשר את יישומה החוקי נדרש לקבל את התייחסות גורמי המקצוע להיבטים הביטחוניים, התקציביים והמשפטיים. אם היה מתקיים תהליך תקין מלכתחילה - השיבוש והעיכוב ביישום היו נמנעים".
לדברי היועמ"שית, הקבינט הוא הפורום הממשלתי המוסמך לדון ולקבל החלטות בענייני הביטחון הלאומי של מדינת ישראל. פעולה מקצועית, סדורה ותקינה של הקבינט חיונית להבטחת ביטחון המדינה ואינטרס הציבור. הקבינט אינו עיר מקלט לקבלת החלטות באופן בלתי-תקין, או לעקיפת דרכי העבודה הקבועות בתקנון הממשלה. האחריות לוודא כי התנהלות בלתי-תקינה זו לא תישנה היא אחריותו של ראש הממשלה".
בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה כי "מכתבה של היועמ"שית רצוף טענות שאינן קשורות למציאות. מדובר בהצבת מיגוניות ניידות בהתיישבות הצעירה, בה מתגוררים אלפי מתיישבים ללא ממ״דים או מקלטים, ובכך חשופים לסכנת חיים. יודגש כי במתקפות האחרונות שוגרו מאות רקטות וטילים לכיוון יו״ש. האם לאזרחי ישראל אלה אין זכות למיגון? בניגוד לדברי היועמ"שית, תהליך קבלת ההחלטה בקבינט היה תקין לחלוטין".
עוד אמרו בלשכה: "הצעת ההחלטה נידונה בקבינט שהתקיים ב-1 באוקטובר. לאור הערות שר הביטחון, ראש הממשלה הנחה להשלים את עבודת המטה מול שר הביטחון עד ישיבת הקבינט הבאה, וכך היה. ההצעה עלתה להצבעה בתיאום עם המל״ל ושר הביטחון בישיבת הקבינט האחרונה שהתקיימה ב-10 באוקטובר. צר לנו שהיועצת המשפטית לממשלה בוחרת לעסוק בטענות סרק במקום שיש בו פיקוח נפש של ממש".
שר האוצר בצלאל סמורטיץ', המשמש גם כשר במשרד הביטחון, הגיב ל"התנגדותה של היועמ"שית להצבת מיגוניות בהתיישבות הצעירה" - על אף שבהרב-מיארה הבהירה כי היא דווקא תומכת בכך - ואמר: "אנחנו נמשיך לתקן, להסדיר ולעשות ריבונות דה פקטו והייעוץ המשפטי ימשיך להפריע. הזכות הבסיסית ביותר היא הזכות לחיים. היא מגיעה לכל אזרחי ישראל ויחד איתם כמובן גיבורי וחלוצי ההתיישבות הצעירה. אני מודה לשרי הקבינט על ההצבעה פה אחד בעד ההחלטה ולמשרדים השותפים בה. ממשיכים ביחד ובכל הכוח למען ההתיישבות ולמען הביטחון".