4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ביידן ורה"מ נתניהו
נשיא ארה"ב ביידן ורה"מ נתניהו
נשיא ארה"ב ביידן ורה"מ נתניהו
( צילום: AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש משרי הממשלה לא להתייחס לקרע עם ארה"ב, אבל ח"כ ממפלגתו מאשים את הנשיא האמריקני. ח"כ דן אילוז מהליכוד שלח היום (רביעי) מכתב לחברי קונגרס, ובו כתב כי "אמירתו של הנשיא ביידן חצתה קו אדום בידידות שבין המדינות".
לדברי אילוז, שהעביר את המכתב לחברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים לפני בקשת נתניהו, "חברים לא מתנהגים כך אחד כלפי השני. רוח הדמוקרטיה היא לאפשר לאומה להגדיר את עתידה בעצמה. ההאשמות שהשמיע הנשיא ביידן היוו התערבות בוטה בתהליך הדמוקרטי של ישראל על ידי השמעת ביקורת על נושאים פנימיים שיש להגדיר אותם בצורה פנימית". בסיום המכתב ביקש להמשיך ולטפח את הקשר בין המדינות, קשר שצמח בזכות שיח ולא גינויים, כלשונו.
4 צפייה בגלריה
דן אילוז
דן אילוז
ח"כ אילוז
(מתוך פייסבוק )
ח"כ אושר שקלים מהליכוד אמר בריאיון ל-ynet radio: "אני מכבד מאוד את נשיא ארה"ב. מצד שני, ביידן צריך להבין שנתניהו זה לא לפיד. הוא יודע טוב מאוד על הרפיסות שלפיד ובנט שידרו. הוא צריך להבין שזה לא כמו נתניהו".
גם הסנאטור הרפובליקני טד קרוז תקף היום את ביידן. "מחפיר לחלוטין. ביידן מארח רדיקלים אנטי-אמריקנים כמו לולה (נשיא ברזיל - ס"ח) באופן צוהל, בזמן שהוא מתרחק מבעלי ברית קרובים כמו נתניהו", כתב בטוויטר.
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, שתתמודד מול דונלד טראמפ בתקווה להיות המועמדת הרפובליקנית בבחירות 2024, התייחסה גם היא לנושא ואמרה כי "זו שערורייה שביידן מטיף מוסר לישראל על נושא שהוא לחלוטין עניין מקומי. אנחנו לעולם לא היינו רוצים שהממשלה הישראלית תתערב לאמריקה בנושאים הסובבים את בית המשפט העליון, והם לא היו עושים את זה. אנחנו צריכים לתת לישראלים להחליט בעצמם".
4 צפייה בגלריה
טד קרוז
טד קרוז
טד קרוז
(צילום: רויטרס)
הקרע עם ארה"ב | מייקל אורן בריאיון: זה לא יגרום לנתניהו לסגת, נהפוכו
(צילום: ירון ברנר)

ח"כ אילוז מהליכוד: מידע לא מדויק נמסר לביידן. ח"כ כץ מיש עתיד: קצת כבוד
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

הנשיא האמריקני ביידן התייחס אמש בקולו ליממות הסוערות שעברו על ישראל עד הודעתו של ראש הממשלה נתניהו על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה". ביידן הוסיף כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה.
כמה שעות לאחר מכן אמר ראש הממשלה נתניהו בתגובה לדבריו של ביידן כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר". נתניהו הוסיף: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה".
נשיא ארה"ב ביידן: לא אזמין את נתניהו בקרוב איתמר אייכנר
(צילום: ירון ברנר)

הדברים החריפים של ביידן נתקלו בתגובות של זעם בקרב שרים וחברי כנסת בליכוד. ראשון המגיבים כבר אמש היה שר התרבות והספורט מיקי זוהר שאמר: "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".
השר זוהר מחק בהמשך את הציוץ, וכתב בציוץ נוסף: "מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארה"ב מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".
שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר בהתייחסו לדברי ביידן: "ישראל היא מדינה ריבונית. ביקורת ניתן להעביר בשמחה, אבל מי שקובע מי יוביל אותה ולאן זה העם ורק העם באמצעות נבחריו - כמו באמריקה".
4 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
ח"כ ואטורי
(צילום: אבי חי)
סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי הרחיק לכת, והאשים את נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה באחריות למות חיילים במבצע צוק איתן. "היה אז מקרה שארה"ב החליטה על אמברגו נשק על טילי הלפייר לאפאצ'י, וישראל הסתדרה", אמר ואטורי. "חיילים נהרגו לדעתי גם בזכות התמיכה האמריקנית במירכאות".
כשנשאל מפורשות האם חיילים נהרגו בגלל "אמברגו נשק" של אובמה, השיב ואטורי: "כן". בדיקת דבריו של ואטורי העלתה כי לא היה מדובר אז באמברגו אלא בעיכוב של הסיוע האמריקני, וכי לא נמצא שום בסיס לטענה שחיילים נהרגו בגלל המהלך.
ואטורי אמר עוד בריאיון ל-103FM: "השאלה אם זו דמוקרטיה שנשיא ארה"ב יבוא ויכתיב לנו. אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל. יש פה דמוקרטיה, שלא יכפה עלינו". כשנשאל אם הוא מבין את התלות הביטחונית של ישראל בארה"ב, השיב ואטורי כי הוא מבין - אך ציין: "אנחנו צריכים לעשות מה שטוב לנו". לדבריו, "אם נצטרך להגן על עצמנו - נעשה את זה גם בלי ארה"ב".
בכיר בממשל האמריקני אמר מוקדם יותר היום בהתייחסו למתקפות של חברי הליכוד על הנשיא ביידן כי מנהיגי הימין בישראל "יכולים לנסות להשמיץ את ממשל ביידן כמה שהם רוצים, זה לא יועיל". הבכיר אף האשים את נתניהו ואת השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר שמקורב לו ב"טעות גסה בחישוב" בכל הנוגע להבנת גישת האמריקנים למהפכה המשפטית. "כפי שהנשיא ציין - מה שיקרה כעת תלוי בדרמר וביבי", אמר הבכיר בממשל בשיחה עם העיתון היהודי-אמריקני The Forward.