גוליסטאן סונוק בת ה-31 דהרה לניצחון באחד ממעוזי השמרנים בטורקיה, בבחירות מקומיות שבהן הנחילו כמה נשים תבוסה למועמדים ממפלגת השלטון של רג'פ טאיפ ארדואן ושותפותיה.
טורקיה מחולקת ל-81 נפות, ובבחירות שהתקיימו ביום ראשון מספר הנשים שעומדות בראשן עלה מ-ארבע ל-11, כאשר חלקן יעמדו כעת בראש אזורים עירוניים ומרכזיים.
5 צפייה בגלריה
נשים ניצחונות בחירות מקומיות ב טורקיה
נשים ניצחונות בחירות מקומיות ב טורקיה
גוליסטאן סונוק עם מצביעות
(צילום: REUTERS/Stringer)
סונוק, ממפלגת DEM הפרו-כורדית, אמרה כי תוצאות הבחירות הן הצהרה בעד שוויון מגדרי ונגד שובניזם גברי. לדבריה, הבחירות המקומיות ביום ראשון התקיימו בין שני קצוות: "הראשון הוא החשיבה שהנשים הן סוג ב', והשני מגן על החופש של האישה. הציבור בחר בשני".
סונוק קיבלה כמעט 65% מהקולות בנפת בטמן שבמזרח המדינה, והקדימה את מועמד המפלגה הכורדית-איסלאמיסטית "הודה-פאר", בעלת ברית של ממשלת ארדואן בפרלמנט. בראשון בערב, בחגיגות הניצחון, השתמשו תומכיה בסיסמת המהפכה הכורדית וקראו: "אישה, חיים, חירות".
"'הודה-פאר' לא ראו בי מועמדת בגלל שאני אישה", אמרה סונוק אחרי הניצחון המרשים. "הדבר האחרון שהם רצו היה להפסיד לאישה צעירה. זה גורם לי גאווה יוצאת דופן".
5 צפייה בגלריה
נשים ניצחונות בחירות מקומיות ב טורקיה
נשים ניצחונות בחירות מקומיות ב טורקיה
ראש העיר איסטנבול חוגג עם אייסגול אובליולו, שניצחה במרוץ לראשות רובע בקירקוי
(צילום: REUTERS/Umit Bektas)
תוצאות הבחירות המקומיות בטורקיה, שבהן הפסידה מפלגתו של ארדואן באנקרה ובאיסטנבול, נחשבות לתבוסה הקשה ביותר שלה מאז שעלתה לשלטון - לפני יותר מ-20 שנה. "מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלאמיסטית של ארדואן הפסידה למפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה, "מפלגת העם הרפובליקנית" (CHP), ולבעלות בריתה ברוב הערים הגדולות ובכמה נפות מרכזיות.
הפרשנים שניתחו את תוצאות הבחירות המקומיות אמרו כי הבוחרים הענישו את "מפלגת הצדק והפיתוח" על יוקר המחייה במדינה - בתקופה שבה האינפלציה עומדת על קרוב ל-70%.
5 צפייה בגלריה
מצביעים בטורקיה
מצביעים בטורקיה
מצביעות בקלפיות בטורקיה
(צילום: YASIN AKGUL / AFP)
10 מ-11 הנשים שעומדות בראש נפות בטורקיה הן ממפלגות האופוזיציה, שזכו בממוצע ב-53% מהקולות. בנוסף, 64 נשים זכו במרוצים לראשות 922 תתי-נפות ואזורי בחירה ברחבי טורקיה. רובן ממפלגות CHP ו-DEM. העלייה בייצוג הנשי בפוליטקה הטורקית מגיעה על רקע טענות האופוזיציה שבשנים האחרונות מדכא שלטון ארדואן את זכויות הנשים בטורקיה.
טורקיה עוררה סערה במערב ב-2021 כשחליטה לפרוש מהסכם איסטנבול - אמנה בינלאומית שנועדה להיאבק באלימות נגד נשים. היא טענה כי ההסכם מסכן את ערכי המשפחה, וכי החוקים הקיימים בטורקיה יעילים מספיק כדי להילחם בתופעה.
5 צפייה בגלריה
מצביעים בטורקיה
מצביעים בטורקיה
(צילום: OZAN KOSE / AFP)
“למרות שהפער המגדרי הוא עדיין נושא מרכזי, הבחירות המקומיות מראות עלייה חשובה במספר הנשים שהתמודדו, והסתיימו בעלייה גדולה בכמות הניצחונות של נשים", אמרה גולנור קוג'פינאר מאוניברסיטת ידיטפה באיסטנבול.
"ברגע שהמפלגות מריצות יותר נשים כמועמדות, ומספקות להן את אותן הזדמנויות כמו לגברים, גם להן עשויה להיות תמיכה ציבורית משמעותית".
5 צפייה בגלריה
טורקיה אנקרה מפגינות אחרי הפרישה מאמנה למניעת אלימות נגד נשים
טורקיה אנקרה מפגינות אחרי הפרישה מאמנה למניעת אלימות נגד נשים
מפגינות באנקרה ב-2021, אחרי הפרישה מהסכם איסטנבול
(צילום: רויטרס)
אחת ההפתעות בבחירות המקומיות הייתה ברובע אוסקודר באיסטנבול - שנחשב למעוז שמרני. מועמד "הצדק והפיתוח", שהנהיג את הרובע, הפסיד לסינם דדטה - מהנדסת ימית בת 43, שתהיה האישה הראשונה שתעמוד בראש הרובע, שנמצא בחלק האסייתי של איסטנבול.
הסוציולוגית פייזה אקינדרדם, שחוקרת את רובע אוסקודר באיסטנבול, אמרה שהרובע "מוכן למנהיגה שתאמץ את הערכים הייחודים שלו. בניגוד לדעה הרווחת, רובע אוסקודר הוא לא בירת השמרנות הנוקשה, אלא מקום של רוחניות מכילה ושייכות תרבותית משותפת".