רשת CNN פרסמה היום (ב') תחקיר נרחב על מאמציו של חמאס להשתקם מבחינה צבאית ברצועת עזה, ודיווחה מפי גורמים ישראלים כי צה"ל לא "טיפל כראוי" בגדודים של ארגון הטרור במרכז הרצועה – בגלל ההערכה שחטופים רבים מוחזקים על ידיהם. צה"ל, נזכיר, נמנע עד כה מתמרון של ממש בדיר אל-בלח ובנוסייראת – אם כי מנוסייראת חולצו ב"מבצע ארנון" הנועז ביוני האחרון ארבעה חטופים. CNN פרסמה בתחקיר מפה של גדודים פעילים ולא-פעילים, ובין היתר סימנה את הגדודים של דיר אל-בלח ונוסייראת כפעילים ובעלי יכולת קרבית.
4 צפייה בגלריה
מחבל חמאס רצועת עזה מתוך תחקיר CNN בתיעוד שפרסם חמאס ארכיון
מחבל חמאס רצועת עזה מתוך תחקיר CNN בתיעוד שפרסם חמאס ארכיון
מחבל חמאס עם מטול RPG, בתיעוד שפרסם ארגון הטרור ונכלל בתחקיר של CNN
(צילום: תחקיר CNN)
לפי התחקיר שפרסמה CNN, שהובלט בכותרת הראשית באתר החדשות שלה, חמאס אמנם ספג מכה אדירה על-ידי צה"ל לאורך עשרת חודשי המלחמה – אבל לפחות מחצית מגדודיו בצפון הרצועה הצליחו לשקם לפחות חלק מהיכולות הצבאיות שלהם. הטענה הזו מודגשת אל מול הצהרותיו החוזרות ונשנות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיהן היעד של חיסול חמאס קרוב למימוש. "נתניהו אומר ש'ניצחון' על חמאס קרוב. הנתונים מעידים אחרת", נכתב בכותרת התחקיר.
בדיווח מצוטט בכיר צבאי ישראלי לשעבר שמודה כי חמאס הצליח לגייס בחודשים האחרונים אלפי מחבלים חדשים, והרשת מדווחת כי ניתוח שערכה יחד עם מכוני מחקר אמריקניים מצא שמתוך 24 גדודי חמאס שפעלו ברחבי הרצועה ערב המלחמה – רק שלושה פורקו באופן שבו ניתן להגדירם כ"לא-קרביים", כלומר הושמדו. שמונה גדודים נוספים של חמאס, כך לפי התחקיר, עדיין "קרביים באופן יעיל" – כשלפי CNN הם מסוגלים להגן על שטח מסוים ב"שיטות מתוחכמות" ועם כלי נשק מתקדמים יחסית. 13 הגדודים הנותרים נשחקו, באופן שבו כבר אינם יכולים להוציא לפועל מתקפות סדורות אלא רק פעולות גרילה ספורדיות – ולרוב גם לא מוצלחות. צה"ל מגדיר רבים מהגדודים הללו כ"מפורקים".
4 צפייה בגלריה
תחקיר CNN על מאמצי חמאס להשתקם ב רצועת עזה
תחקיר CNN על מאמצי חמאס להשתקם ב רצועת עזה
מפת גדודי חמאס בניתוח של CNN: אדום - גדודים שהושמדו; צהוב - גדודים שנשחקו; לבן - גדודים קרביים; לבן מקווקו - גדודים ששוקמו
(צילום: CNN)
הניתוח של CNN נכון ל-1 ביולי, ונעשה בשיתוף פעולה עם המכון האמריקני לחקר המלחמה ומכון AEI, שמושבם בוושינגטון. לפי הרשת הניתוח מתבסס על סקירה של אלפי הודעות שפרסמו צה"ל והזרוע הצבאית של חמאס בחודשים האחרונים, כמו גם קביעת המיקום של תיעודים רבים שהופצו מהרצועה – על מנת לוודא באופן עצמאי את הממצאים של שני מכוני המחקר עימם CNN שיתפה פעולה. לפי הרשת היא גם ערכה שלל ראיונות עם אנשי צבא ישראלים ועם אזרחים פלסטינים, על מנת לספק אימות נוסף לממצאים.
לפי התחקיר, הגדודים שנפגעו הכי פחות במהלך המלחמה הם כאמור אלו שנמצאים במרכז הרצועה – וגורמים ישראלים אמרו ל-CNN שהסיבה לכך היא הימנעות מ"טיפול ראוי" באותם גדודים, בגלל ההערכה שהם מחזיקים בחטופים רבים. הניתוח בתחקיר התמקד ב-16 גדודים של חמאס בצפון ובמרכז הרצועה, ולא בדרומה, כיוון שלפי CNN אין מספיק "נתונים היסטוריים" על שמונת הגדודים שפעלו באזור ערב המלחמה. מבין 16 הגדודים שכן נבחנו בצפון ובמרכז הרצועה, שבעה גדודים הצליחו להשתקם לפחות פעם אחת בחצי השנה האחרונה – כולם בצפון הרצועה.
4 צפייה בגלריה
תחקיר CNN על מאמצי חמאס להשתקם ב רצועת עזה
תחקיר CNN על מאמצי חמאס להשתקם ב רצועת עזה
"נתניהו אומר שהניצחון קרוב, הנתונים מעידים אחרת". התחקיר בכותרת הראשית של CNN
(צילום: CNN)
אחד המרואיינים בתחקיר הוא קצין בכיר בצה"ל שדיבר בעילום שם, ולפי CNN הוא הודה בקושי לפרק את גדודי חמאס. "בכל מקום שבו חמאס מרים את הראש, אנחנו נכנסים", הוא הדגיש. "האם הפינג-פונג הזה יכול להימשך לנצח? לא. החברה שלנו לא בנויה לזה. ויש את הקהילה הבינלאומית", הוסיף בהתייחסות ללחץ הגובר מארה"ב ומהעולם לסיים את המלחמה. הקצין השווה את המלחמה בעזה ל"רץ מרתון שלא יודע איפה נמצא האצטדיון. אתה רץ ואתה לא יודע אם אתה בכיוון הנכון".

אלפי מחבלים חדשים גויסו: "זה הכוח האסטרטגי של חמאס - והוא גדל"

חמאס עצמו כבר התפאר ביכולתו לשקם את כוחותיו, וטען כי מאז שהחלה המלחמה גייס לשורותיו אלפי מחבלים חדשים. בכיר צבאי ישראלי לשעבר שהתראיין גם הוא בעילום שם העריך שחמאס אכן הצליח לגייס אלפי מחבלים בחודשים האחרונים: "הגיוס התחיל לפני כשלושה או ארבעה חודשים, והם השיגו כמה אלפים. אני לא יודע כמה בדיוק", אמר. לצד זאת הוא העריך כי חמאס מתקשה להחליף מפקדים שחוסלו: "הקושי הגדול ביותר של חמאס הוא לא ברמת החיילים אלא ברמת המפקדים, ואת חלקם לא קל להחליף".
ב-CNN מדווחים עוד כי לפי התחקיר שיקום גדודי חמאס נעשה בשתי שיטות שונות: או איחוד של תאי מחבלים שנפגעו קשות בלחימה, על מנת ליצור גדוד חדש בעל יכולת קרבית יעילה, או שיקום של גדוד שנפגע באמצעות גיוס מחבלים חדשים – וכן ייצור כלי נשק חדשים, באמצעות שימוש בחומרי נפץ שצה"ל הותיר מאחור.
המו"מ לעסקה: ריאיון עם מירב לשם גונן, אמה של רומי שחטופה בעזה
(צילום: ירון ברנר)

כדוגמה למאמצי השיקום של חמאס מזכירים ב-CNN את הפשיטות של צה"ל במחנה הפליטים בג'באליה בחודש מאי האחרון. מחנה הפליטים ספג הרס נרחב בשלב הראשון של המלחמה עם קמפיין הפצצות נרחב, ובתחקיר מדווחים שצה"ל הצהיר בתום כשלושה חודשים על "פירוק" שלושת גדודי חמאס באזור. אולם פחות משישה חודשים לאחר מכן, לפי התחקיר הגדודים הללו השתקמו במידה מסוימת – וצה"ל נאלץ לצאת לפשיטה נוספת בג'באליה, שבה דיווח על הלחימה העזה ביותר מתחילת המלחמה. בסוף מאי צה"ל נסוג משם, אבל לפי CNN הניתוח שערכה מצביע על כך ששלושת הגדודים בג'באליה רק נשחקו – ולא הושמדו.
רוברט פייפ, פרופ' למדעי המדינה מאוניברסיטת שיקגו, אמר ל-CNN כי הזעם הרב ברצועה על ההרס האדיר ומספרי ההרוגים הרבים של הפלסטינים מגבירים את השנאה כלפי ישראל – ומקלים על מאמצי חמאס לגייס מחבלים נוספים. "ישראל מייצרת בדיוק את הסוג של הכעס הפוליטי, של אבל ושל רגשות שמובילים לכך שאנשים נוספים הופכים ללוחמים", אמר פייפ. "הכוח האסטרטגי המעשי של חמאס רק הולך וגדל. הכוח של חמאס הוא בגיוס".
גורמים ברצועה אמרו ל-CNN כי במסגרת מאמצי השיקום של חמאס בחורבות של צפון הרצועה, פעילים של ארגון הטרור מסתובבים בשווקים בלבוש אזרחי, משתמשים במבנים שנשרפו במהלך הלחימה כמרכזים עבור מחבלים או נותני שירות ציבוריים – ומחביאים נשק מתחת לפסולת.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את מערב חאן יונס
פלסטינים עוזבים את מערב חאן יונס
פליטים בחאן יונס, ארכיון. "השנאה גורמת לרבים להתגייס לחמאס"
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
"הנוכחות של חמאס בצפון הרצועה גדולה יותר ממה שניתן לדמיין", אמר אזרח פלסטיני לרשת החדשות האמריקנית. "הם בין האזרחים. זה עוזר להם לבנות מחדש את הכוחות שלהם", הוסיף אותו פלסטיני שברח מצפון הרצועה ודיבר בעילום שם מחשש שחמאס ינקום בו. פלסטיני נוסף סיפר כי ראה כיצד חמאס מחזיק חשודים בביזה בכלא מאולתר בעיר עזה. "כדי להעניש גנבים, הם קושרים את הידיים שלהם ומכסים את עיניהם", העיד. "הם הפכו חדר שרוף לתא כלא, ושמו שם דלי כדי שישמש כאסלה".
דובר צה"ל מסר בתגובה לתחקיר: "בהמשך לפניות כתבים בנושא התחקיר שפורסם ב-CNN, מהמודיעין והממצאים בשטח עולה שרובן של חטיבות חמאס פורקו. הערכה היא כי מרבית הגדודים נמצאים ברמת כשירות נמוכה ואינם יכולים לתפקד עוד כמסגרת צבאית. הטענות המובאות בכתבה חוטאות להישגים של הכוחות בשטח, ומייצרות מצג שווא של מצב חמאס בעזה. מפקדי צה״ל ולוחמיו, עושים לילות כימים להשגת מטרות המלחמה ומגיעים להישגים חסרי תקדים בלחימה מול ארגון הטרור חמאס".