על רקע הדיווחים אמש (ראשון) כי המתקפה האיראנית "יצאה לדרך", הפנטגון הודיע הלילה כי שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט, ואמר לו כי הורה על שליחת צוללת הטילים הבליסטיים USS GEORGIA למזרח התיכון. אוסטין גם הורה ל"קבוצת הקרב" של נושאת המטוסים "לינקולן" – הכוללת בין היתר משחתות וספינות מלחמה נוספות – להאיץ את הגעתה לאזור.
4 צפייה בגלריה
מטוס E-2 הוקאיי על סיפון נושאת המטוסים אברהם לינקולן
מטוס E-2 הוקאיי על סיפון נושאת המטוסים אברהם לינקולן
מטוס E-2 הוקאיי על סיפון נושאת המטוסים אברהם לינקולן
(צילום: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Daniel Kimmelman/Handout via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
צוללות של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי
צוללות של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי
צוללת הטילים "ג'ורג'יה"
"אוסטין חזר על מחויבותה של ארה"ב לנקוט כל צעד אפשרי כדי להגן על ישראל, וציין את התחזקות יכולות הכוחות האמריקניים ברחבי המזרח התיכון, על רקע הסלמת המתיחות באזור", נכתב בהצהרת הפנטגון.
בעוד USS Georgia כבר הייתה בים התיכון ביולי, כך לפי פוסט של צבא ארה"ב ברשתות החברתיות, ההחלטה לחשוף מידע על תנועות הצוללת נחשבת לצעד חריג – שכן בדרך כלל מיקומן נשמר בחשאי.
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הודיע אמש כי חרף הדיווחים על כך שאיראן החליטה להוציא לפועל מתקפה נגד ישראל, אין בשלב הזה שינוי בהנחיות שניתנו לציבור. "בעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לתוכניותיה של איראן, אנחנו מבהירים כי בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף", מסר הגרי. "צה"ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה"ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה".
בדומה לימים הראשונים שאחרי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, וגם לפני המתקפה האיראנית באפריל האחרון, ארה"ב שוב מתגברת באופן משמעותי את כוחותיה הצבאיים במזרח התיכון. המטרה ברורה: להרתיע את איראן ואת שלוחיה מפני הנקמה המובטחת אחרי החיסולים בטהרן ובביירות, להגן על הכוחות האמריקניים שכבר מוצבים באזור ונמצאים גם הם על הכוונת של הציר האיראני – ולסייע לישראל בהגנה מפני מתקפות אפשריות, כפי שעשתה באפריל.
4 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת המטוסים "לינקולן"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן ומנהיגה העליון של איראן חמינאי
(צילום: AFP, רויטרס)
ההודעה הקודמת של הפנטגון בנוגע לתגבור כוחותיו באזור, שלה מייחסים פרשנים צבאיים חשיבות רבה בכל הנוגע להרתעת איראן, הייתה על שליחתם של מטוסי קרב מדגם F-22 "ראפטור". בהודעה על הגעתם לאזור של פיקוד המרכז האמריקני לא נמסר פירוט על כמות המטוסים או הבסיס שאליו נשלחו, וצוין רק כי המטרה היא לסייע במניעת מלחמה אזורית מול איראן או שלוחיה.
גורמים אמריקניים אמרו ל-Air & Space Forces Magazine, כלי תקשורת אמריקני מוביל בכל הנוגע לתחומי אוויר וחלל, כי טייסת ה-F-22 שנשלחה כוללת בערך 12 מטוסים שהמריאו מבסיס באלסקה. הגורמים ציינו כי המטוסים גמאו מרחק של יותר מ-10,000 ק"מ. כדי לעשות זאת הם עצרו באמצע הדרך בבסיס בריטניה והסתייעו גם בתדלוק אווירי. הם חצו את הים התיכון ונחתו בבסיס באזור – שמיקומו נותר סודי. בפנטגון אמרו למגזין כי מיקומם של מטוסי הקרב השונים במזרח התיכון יישאר חסוי כדי לשמור על ביטחון הכוחות.
בפעם הקודמת שישראל הותקפה על-ידי איראן ושלוחיה, בלילה שבין 13 ל-14 באפריל, יותר מ-300 טילים וכטב"מים שוגרו משלל כיוונים – ולפי הדיווחים חיל האוויר האמריקני לבדו סייע ליירט 80 מהכטב"מים. באותה מתקפה יורטו לפי צה"ל כמעט כל החימושים ששוגרו, ורק חמישה הצליחו לחדור את מעטפת ההגנה של ישראל ושל הקואליציה האזורית והבינלאומית שהתגייסה לעזרתה. אולם כעת החשש הוא שאיראן או חיזבאללה ינסו לשגר מתקפה נרחבת ומסובכת יותר, כזו שתאתגר אולי בצורה מוצלחת יותר את יכולות ההגנה הללו.