יום קרב נוסף בצפון: שיגורים מלבנון, תקיפות באזורים נרחבים בכפרים לאורך הגבול ובשורה של יעדים בדאחייה ובצור. צה"ל הקריס אתמול בניין שלם בדאחייה באמצעות שימוש בפצצה אחת, לאחר שהתקבל מידע מודיעיני כי המבנה כולו משמש לתשתיות טרור. צפו בתיעוד הדרמטי:
הריסת בניין בדאחייה בביירות עם פצצה אחת

8 צפייה בגלריה
הריסת בניין בדאחייה בביירות
הריסת בניין בדאחייה בביירות
הריסת בניין בדאחייה בביירות
בתיעוד שפורסם נראה רב-הקומות קורס לגמרי, מבלי ליצור נזק אגבי לבניינים הסמוכים או לעוברי אורח, כאשר רק תושבי הבניין עצמו פונו ממנו. הבניין הוקרס באמצעות פצצה אחת בלבד, וזאת לאחר מקצה שיפורים שהוכנסו לאחרונה ביחידת חקר הביצועים של חיל האוויר שמשמרת כלכלת חימושים מבלי לגרוע מעמידה במשימה.
הפצצה הבודדת שוגרה במקרה שבתיעוד, כמו בתקיפות דומות אחרות, לחלק התחתון של המבנה כדי לחדור למרכז יסודותיו ולהקריס את הבניין מהרעדת הכלונסאות שלו. בכך מובטח לרוב שאף מבנה צמוד לא נפגע וכך גם לא אנשים שברחוב סמוך. החימוש שנבחר משלב בין רכיבים ישראליים, כמו מרעומים או ראשי ביות מתוצרת רפאל או אלביט לטובת הסעת החימוש למטרה במדויק לבין לבין פצצות כבדות. בתקיפות הללו בביירות יש שימוש מוגבר דווקא יותר בפצצות תוצרת כחול לבן.
8 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי נהריה
יירוטים בשמי נהריה
יירוטים בשמי נהריה
(צילום: נוריאל טריגובוף)
פינוי הפצוע בחוף בנהריה
(צילום: מד"א)

לאחר התקיפה בוצע תהליך שלם של למידת תוצאותיה, לצורך הפקת לקחים להפצצה הבאה - במטרה לשמר את כלכלת החימושים ולהשתמש במינימום פצצות בכל תקיפה אך במקסימום תוצאה. רכיב משמעותי שנלקח בחשבון בכל תקיפה כזו הוא סוג הבנייה בלבנון, בדרומה ובביירות, כיוון שחלק מהלבנים הן עבות וקשות יותר לחדירה מאשר הבנייה ברצועת עזה. "לאחר כל תקיפה שכזו אנחנו מבצעים תהליך חקר מבצעי, הנדסי ומודיעיני בסיוע כל הזרועות באמ"ן, בהם 9900 ו-8200", אמר ל-ynet גורם בחיל האוויר.
התקיפה הדרמטית מגיעה כשברקע נמשכות ההפצצות בלבנון, וגם המטחים הבלתי-פוסקים של חיזבאללה ליישובי ישראל. אחר הצהריים שוגר מטח של כ-25 רקטות לנהריה, וגבר כבן 50 שהיה במזח בחוף בעיר נפצע קשה. נבדק אם נחבל בראשו בשל ההדף. אזעקות רבות הופעלו אחר כך בטבריה, בעפולה וגם בגולן - בגלל שני שיגורים מלבנון שיורטו.
תקיפות בצור
8 צפייה בגלריה
תקיפות בצור
תקיפות בצור
התקיפות הבוקר בצור
( צילום: KAWNAT HAJU / AFP)
על התקיפות מוקדם יותר הבוקר בצור מסר צה"ל כי מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הצפון, תקפו מפקדות של יחידת "חזית הדרום". "ארגון הטרור חיזבאללה קידם ממתחמים אלו פעילויות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל וכוחות צה״ל", נמסר. "מרחב העיר צור מהווה מרכז כובד משמעותי של ארגון הטרור חיזבאללה ויחידת 'חזית הדרום' שממנו הם מקדמים פעילויות טרור נגד מדינת ישראל וכוחות צה״ל".
אחרי שפורסמה אזהרה של צה"ל על תקיפות צפויות באזור צור בלבנון, בוצע פינוי של רובע שלם. לפי דיווח באל-אחבאר הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה צוותי ההגנה האזרחית הלבנוניים סגרו את הכניסות לצור בעקבות האזהרות של ישראל.
בהמשך לכך, דווח בלבנון על תקיפת כטב"ם במרכז העיר. עוד דווח כי משעות הבוקר הותקפו מטרות בכפרים הבאים בדרום לבנון: אל-חיאם, ואדי ברגז, א-טיבה, דיר סריאן, אל-קאסמיה, קאנא, באפליה ואל-ג'בור. בנוסף, הותקף ארטילרית הכפר א-טיבה.
8 צפייה בגלריה
תקיפות בצור
תקיפות בצור
תקיפות בצור. לראשונה פונו תושבים מהאזור
8 צפייה בגלריה
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
(צילום: דובר צה"ל)
בשעות הלילה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונה של אגף המודיעין, מספר אתרים לייצור ולאחסון אמצעי לחימה ומפקדות של חיזבאללה, אשר מוקמו בתוך בניינים אזרחיים בדאחייה שבביירות.
בימים האחרונים וברקע התקרבות למיצוי הפעולות הצבאיות בלבנון נגד חיזבאללה בחלוף חודש וחצי ממבצע חיצי הצפון - נראה שצה"ל מתחיל במודל מוקטן לאפקט הדאחייה מ-2006. לפי הדוקטרינה נעשה שימוש לא-פרופורציונלי באש אווירית וארטילרית נגד תשתיות אזרחיות בהן משתמשים ארגוני הטרור.
בתוך כך, דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי פרסם ציוץ נוסף המסביר כיצד להגיע למחבואו של נסראללה מתחת לבית החולים א-סאחל: "לעיתונאים הלבנונים שלא הצליחו להגיע למחבואו של נסראללה ונמצאים כעת בסיור הנוסף לתקשורת, במרכז א-סאחל במבנה הכניסה הצפוני, הכניסה נמצאת במבנה המזרחי מבין שני המבנים הנמצאים צפונית לבית החולים. לפי המידע העומד ברשותנו הכניסה לבונקר המכיל חצי מיליארד דולר נמצא במבנה הזה בצד המזרחי של המרתף בקומה 2-. כפי שראינו, חיזבאללה מנע אתמול מעיתונאים להיכנס לבניין בו נמצא פתח הכניסה הדרומי, כי חיזבאללה לא רוצה שתחשפו את הכסף וסביר להניח שהוא חוסם ומסתיר את הכניסה למחבוא במספר דרכים".
8 צפייה בגלריה
תקיפות בכפר מיפדון
תקיפות בכפר מיפדון
תקיפות בכפר מיפדון
8 צפייה בגלריה
אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות בדרום לבנון
אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות בדרום לבנון
אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
תיעוד פעילות הכוחות בדרום לבנון ואיתור אמצעי לחימה במסגד
(צילום: דובר צה"ל)

במקביל, במסגרת הפעילות הקרקעית של צה"ל, חטיבת המילואים "אגרוף הברזל" (205), איתרה והשמידה עשרות פירים ותשתיות טרור, חיסלה עשרות מחבלים ותפסה אמצעי לחימה רבים. בפעילות במרחב איתרו הלוחמים מחסן אמצעי לחימה ובו מטולי רימונים, טילי כתף, טילי RPG, אפודי לחימה, טילי קורנט ואמצעי לחימה שהוחבאו במסגד בלב שכונה אזרחית. כלל אמצעי הלחימה שאותרו הוחרמו והושמדו.