בצל ההיערכות לתגובה האיראנית, ועל אף החזית האחידה שמנסים להציג בישראל ובארה"ב נגד משטר האייתולות בטהרן, גורמים אמריקניים שמעורים בפרטים טוענים כי מאחורי הקלעים מתגבר החיכוך בין וושינגטון לירושלים.
לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" בבית הלבן הופתעו וזעמו על חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, בעיצומם של המגעים לעסקת חטופים וברקע הניסיון להגיע להסדר דיפלומטי בגבול הצפון. לפי גורמים בממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מיד לאחר החיסול - שעליו ישראל טרם לקחה אחריות באופן רשמי וספק אם גם תיקח בעתיד - האמריקנים עודכנו על ידי גורמים בישראל: אנחנו חיסלנו אותו. לדברי הגורמים, בבית הלבן ראו בכך גורם מעכב לעסקה, עליה הם עומלים חודשים ארוכים.
3 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
דיווח: מיד לאחר החיסול של הנייה - ישראל עדכנה את ארה"ב
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo )
סינוואר נבחר למחליפו של הנייה, בלבנון חגגו

הדיווח הזה מגיע שעות בודדות לאחר שחמאס הודיע באופן רשמי כי מי שיחליף את הנייה בתפקידו הוא יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה ומי שנחשב ל"אדריכל" הטבח ב-7 באוקטובר. כעת יהפוך סינוואר למנהיג הבכיר של ארגון הטרור. אנליסטים ציינו שבניגוד לסינואר, שנמצא ככל הנראה במקומות מסתור תת-קרקעיים, הנייה התארח בקטאר והרבה לנסוע לפגישות במדינות ערב השונות.
למרות הפערים והזעם בין ההנהגה בישראל לזו שבוושינגטון, גורם שמעורה בפרטים אמר ל"וושינגטון פוסט" כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן העביר שלשום מסר ברור לראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, ולפיו האיראנים יהיו "המפסידים הגדולים ביותר", אם הם יבחרו להגיב באופן משמעותי לחיסול הנייה ויסלימו את הסכסוך באופן שאף עלול לגרור למלחמה אזורית.
מנגד, גורמים באיראן הודיעו לעמיתיהם בעולם הערבי כי המשטר "נחוש להגיב", עם זאת הוא יעשה זאת באופן "מחושב מאוד". כך לפי הגורם שאמר את הדברים בעילום שם. בממשל ביידן מאמינים זה זמן רב שטהרן, שנאבקת בכלכלה חולה, תרצה להימנע מעימות רחב היקף. למרות זאת, דיפלומטים ערבים מפקחים על איראן. גורם מצרי שכיהן בעבר בתפקידים רשמיים ציין כי הוא לא בטוח שלמדינות ערב יש על מה לדון מול איראן - והעריך: היא תחליט איך תיראה תגובתה.
3 צפייה בגלריה
ביידן הטיח בנתניהו: "Stop bullshitting me!"
ביידן הטיח בנתניהו: "Stop bullshitting me!"
ביידן הטיח בנתניהו: "Stop bullshitting me!"
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP/Debbie Hill)
לצד הדיווח האמריקני, זו לא הפעם הראשונה שנשמעים בארה"ב טענות על כך שחיסול הנייה יפגע במגעים לעסקה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כבר אמר בקולו בשבוע שעבר כי החיסול "לא עוזר" להגיע להפסקת אש, ובהמשך הוא אף ניהל שיחה קשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלכה הטיח בו: "Stop bullshitting me! אל תיקח את נשיא ארה"ב כמובן מאליו".
בתחילת השבוע חשף ה"ניו יורק טיימס" פרטים נוספים מהשיחה הקשה, שבה טען הנשיא האמריקני כי חיסול הנייה הגיע "בתזמון גרוע". גורם אמריקני ששוחח בעילום שם עם ה"טיימס" אישר כי השיחה בין השניים התלהטה, ובה לדבריו ביידן טען בפני נתניהו כי ההתנקשות בהנייה על אדמת איראן עלולה לחבל במאמצים להשיג הסכם להפסקת אש ושחרור חטופים. נתניהו דחה את הטענות, וגם הכחיש שישראל מהווה מכשול בפני הגעה להפסקת אש.
גורם בכיר בממשלה, שהתראיין גם הוא בעילום שם לעיתון האמריקני, אמר שנתניהו התעקש בשיחה כי אינו מנסה לתקוע הסכם להפסקת אש. לדברי הגורם, בעוד ראש הממשלה מודע לכך שמותו של הנייה - הדמות הבולטת במו"מ מצד חמאס - "יפריע לתהליך לכמה ימים", הוא טען כי בסופו של דבר זה יזרז את סגירת ההסכם בזכות הגברת הלחץ על חמאס. ביידן מנגד, טען כי תזמון ההתנקשות "גרוע", ולדברי הבכיר האמריקני התרחש ברגע מכריע לתפיסת וושינגטון - בסוף תהליך המשא ומתן. הגורם הישראלי אמר על כך כי "נראה שארה"ב רוצה עסקה באופן מיידי, מבלי להתייחס למה שכלול בה", ואף התלונן על הלחץ שמופעל על נתניהו.
כמו כן, בשיחה ביידן ביטא את חששו מכך שהוצאת המבצע לפועל בטהרן תצית מלחמה אזורית רחבה שאותה הוא ניסה למנוע. בדיווח צוין כי גם ירושלים וגם וושינגטון טוענות שישראל לא הודיעה לארה"ב מראש על הכוונה להתנקש בהנייה, למרות שרק ימים בודדים לפני כן ביידן אירח את נתניהו בבית הלבן. הגורם הישראלי אמר ל"טיימס" כי נתניהו לא רצה "להעמיד את האמריקנים בסכנה" על-ידי מתן התראה מוקדמת על הפעולה. לפחות בנושא זה, לפי גורמים אמריקנים רשמיים, לוושינגטון לא הייתה כל בעיה לא לדעת על כך מראש.
3 צפייה בגלריה
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
בלינקן: "אנחנו ברגע מכריע במגעים לעסקה"
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר הלילה כי "ארה"ב ממשיכה לעבוד באינטנסיביות כדי להפיג מתחים ולמנוע הרחבה של הסכסוך. יש קונצנזוס ברור - אף אחד לא רוצה להרחיב את הסכסוך הזה. אנחנו מעבירים את המסר הזה ישירות לאיראן ולישראל". הוא הדגיש: "אנו מחוייבים לביטחון ישראל, ונמשיך להגן עליה מקבוצות טרור והמממנים שלהם". על המגעים לעסקת חטופים, הוסיף כי "אנחנו ברגע מכריע במגעים להפסקת אש בעזה. המגעים הגיעו לשלב סופי, והמתווכות פועלות להביא את התהליך לסגירה".
הוא התייחס גם למינויו של סינוואר במקום הנייה, והוסיף: "הוא היה ונותר המחליט העיקרי כשזה מגיע להפסקת אש - וזה רק מחזק את העובדה שזה באמת עליו אם להחליט על הפסקת אש שתעזור לכל כך הרבה פלסטינים במצוקה, ואם להביא את עזה לדרך בטוחה". לדבריו, "כמו שהנשיא אמר - זה הרגע המכריע. המגעים הגיעו לשלב האחרון, ואנחנו מאמינים שהם צריכים לעבור את קו הסיום מאוד בקרוב".
שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין הבהיר כי "התאמנו את הנוכחות הצבאית שלנו באזור כדי לחזק את ההגנה על כוחותינו ועל ישראל, וכדי להיות מוכנים לתת מענה לכל הסלמה. אנחנו מוכנים לשלוח בהתראה קצרה כוחות נוספים כדי להגיב לאיומים המתפתחים". הוא הדגיש: "אנחנו פועלים להוריד את המתיחות באזור ולהשיג הסכם להפסקת אש, להחזרת החטופים ולסיום המלחמה בעזה".