3 צפייה בגלריה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
חילוץ הסירה באגם מאג'ורה
(צילום: EPA)
חמישה ימים אחרי שהסירה "גוד-אוריה" טבעה באגם מאג'ורה בצפון איטליה, באסון שבו מצאו את מותם ארבעה בני אדם - פרטים חדשים ממשיכים להתגלות על "אסון סוכני הביון".
העיתון האיטלקי "לה רפובליקה" פרסם הבוקר (שישי) כי אנשי הביון השתתפו ב"מבצע נגד הפצת נשק לא קונבנציונלי". לפי הדיווח, הם ביצעו פעולות שנועדו למנוע מ"גורמים עוינים" להשיג נשק להשמדה המונית, במיוחד נשק גרעיני, נשק ביולוגי וטכנולוגיות מתקדמות שיכולות לשמש אמנם גם תעשיות אזרחיות - אבל עלולות לשמש גם לצרכים צבאיים כמו טילים בליסטיים - כלומר טכנולוגיות "דו-שימושיות".
3 צפייה בגלריה
הלווית איש המוסד לשעבר שנהרג באיטליה
הלווית איש המוסד לשעבר שנהרג באיטליה
ראש המוסד בהלוויית הסוכן, שלשום
(צילום: תומר שונם הלוי)
כבר אתמול חשפו גורמים ברומא ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי השהות של 13 אנשי המוסד ושמונה אנשי הביון האיטלקיים לא הייתה בילוי כלל, אלא מבצע שנועד ככל הנראה לפעול נגד מטרה אחת: איראן. "כל כיוונים החקירה וכל הדיווחים שמגיעים, אמנם ללא אימות רשמי וללא יכולת לאשר אותה, מצביעים כי איראן היא מטרת המבצע של אנשי המוסד", אמרו הגורמים.
לפי הערכת "לה רפובליקה", המבצע שהסתיים באסון טרגי על האגם בשל סופה עוצמתית ופתאומית היה מיועד למניעת הגעה של טכנולוגיות "דו-שימושיות" אלה ל"מדינה במזרח התיכון שיעילה מאוד בהשגת חומרים אסטרטגיים". עוד נכתב בעיתון כי "אין טעם, כמו בכל סיפורי הריגול, לחפש כאן אישורים לדיווחים האלה".
( צילום: אריק מרמור)

העיתון הסביר כי הטביעה אמנם הייתה תאונה מצערת, אבל היא כן גרמה לחשיפת מבצע הכיסוי החשאי של הצוותים של סוכנויות הביון ולדליפת פיסות מידע שגם לא "כל תוכניות הכיסוי והטשטוש" הצליחו למנוע. גם הפעולות המהירות של "אנשי הניקוי" של שירותי המודיעין לטשטוש את כל העקבות מהשטח, כולל ההימלטות המהירה של כל הסוכנים מהמדינה וניסיון למחוק כל זכר למעשיהם, לא יכולות כעת למנוע את השאלות הרבות שצצות, מה גם שהתביעה באיטליה החלה באופן רשמי לחקור את המקרה.
עוד נכתב בעיתון כי העובדה שחשיפת שמם של שני הנספים האיטלקיים וחשיפת מספר הסוכנים הרב משתי המדינות המעורבים בתקרית מספיקים כדי להבין ולהעריך שהתנהל כאן מבצע ארוך ומורכב, שכלל מעקבים "דינאמיים" שנמשכו ימים עד להשגת המטרה. העיתון מעריך שהמבצע ככל הנראה הצליח להשיג את מטרותיו, אבל אמור היה להישאר עלום לחלוטין. "הכל היה מושלם, חוץ ממסיבת הסיום", נכתב בעיתון, שהעריך שאולי ההפלגה בערב הגורלי על הסירה נועדה לשמש מעין הפלגת גיבוש לציון מבצע מוצלח. אבל כעת, אחרי שהאסון קרה, מי שהיו מטרת המבצע יודעים מי פגע בהם.
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
(מתוך עמוד היוטיוב Local Team)

לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס" מהיום, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, איש המוסד לשעבר שנהרג באסון השתייך ליחידה שאחראית על קשר סמוי עם שירותי מודיעין זרים. כך לפי גורם ביטחון בכיר לשעבר שהעדיף להישאר בעילום שם.
לדברי הגורם, למרות שאיש המוסד שנהרג פרש מהשירות, הוא המשיך לשרת במילואים בארגון והגיע יחד עם עמיתיו לאיטליה כחלק מיחסי שיתוף פעולה בין ארגוני הריגול הישראליים והאיטלקיים. אותו גורם אמר גם כי המוסד והמודיעין האיטלקי משתפים פעולה בנושאים בעלי עניין משותף, כמו המלחמה בטרור או איסוף מידע על פרויקט הגרעין האיראני.
לאף אחד מהניצולים לא היו מסמכי זיהוי כשמסרו הצהרות על התאונה לשוטרים הצבאיים האיטלקיים ביום ראשון בלילה. הם אמרו שהם איבדו אותם כשהסירה התהפכה, טענה התביעה שחוקרת את האירוע. התביעה אישרה גם כי האיטלקים אמרו לחוקרים שהם עובדים בנשיאות מועצת השרים של איטליה - הגוף המבצע העיקרי של ממשלת איטליה - בעוד שהישראלים אמרו שהם חלק ממשלחת ממשלתית.
הלווייתו של איש המוסד שנהרג באיטליה
(צילום: רועי עידן)

שלשום הובא למנוחות איש המוסד הישראלי שטבע למוות באגם. מלבדו נהרגו שני סוכני מודיעין ואשתו של בעל הספינה. 18 הנוסעים ששרדו היו כולם אנשי ביון - 12 ישראלים ושישה איטלקים. לפי דיווח אתמול בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", אנשי המודיעין סעדו במסעדת היוקרה "איל ורבאנו", ואחר כך יצאו לשיט. הם היו לבושים בבגדי יום-יום - נעלי סניקרס, ג'ינס וחולצות טריקו. "ייתכן כחלק ממסע לסיום משימה או אולי שלבשו בגדים אלו כדי להתחזות לתיירים רגילים", נכתב שם.
רב החובל של הספינה שטבעה, קלאודיו קראמיטי, היה עם הקבוצה. ב"קוריירה דלה סרה" הוזכרה העובדה שאשתו שנהרגה באסון, אנה בוז'קובה, הייתה דוברת רוסית, וייתכן שאנשי המודיעין השתמשו בשירותיה.
בכתבה הוזכר כי בגדה האחרת של האגם עלתה לאחרונה הנוכחות של אוליגרכים רוסים, וצוין בין היתר כי וילה מרהיבה נקנתה על ידי גבר רוסי שנעלם לפתע. בנוסף צוין כי באזור "מתגוררים יהודים חרדים עשירים, שמארגנים לא פעם מסיבות לאורחים אמריקנים, בהם פוליטיקאים". "האם השירותים החשאיים עקבו אחרי אדם מסוים או אחר השקעותיו?" תהה הכותב. "אסור לשכוח שלישראל אינטרסים משמעותיים במעקב אחר חברות איטלקיות ואיראניות העוסקות ברכיבים אזרחיים שבהם נעשה שימוש במל"טים".
לפי הדיווחים בימים האחרונים, אנשי המודיעין - 13 ישראלים ושמונה איטלקים - שהו כולם באותו מלון, ליד שדה התעופה מלפנזה במילאנו. הסיבה, לכאורה: מסיבת יום הולדת לאחד הישראלים ששרדו את האסון. אבל בעיתון האיטלקי "איל מסג'רו" דווח כי שתי הקבוצות היו "בנסיעת עבודה", מבלי למסור פרטים נוספים.
3 צפייה בגלריה
הלוויה מוסד
הלוויה מוסד
הלווייתו של איש המוסד בבית העלמין באשקלון
(צילום: רועי עידן )
החוקרים בוחנים גם מדוע מספר הנוסעים שעל הסירה היה גבוה יותר מהמותר, והאם היה מותר לסירה לשוט במזג אוויר כזה. עדי ראייה אמרו כי הסערה החלה לפתע, עם משבי רוח עזים וכמויות גדולות של גשם - אבל היו גם התרעות לפני כן על אפשרות לסערה. רב החובל, שאשתו נהרגה, טען אחרת. הוא נחקר בחשד להריגה.
אנשי המודיעין ששרדו נחקרו על ידי המשטרה האיטלקית עם הגעתם לחוף ומסרו גרסה זהה. "הייתה רוח עזה כשחזרנו מהספינה אחרי ארוחת צהריים, היא התהפכה וכולנו נפלנו למים", אמרו. אבל זו הייתה הפעם האחרונה שניתן היה לקבל את גרסתם. הישראלים הושבו במהירות לארץ, וגם האיטלקים נעלמו במהירות מהאזור.
אתמול אמר ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), לשעבר המשנה לראש המוסד, כי הישראלי שטבע למוות, ושתמונתו אסורה בפרסום, "לא היה שם בנופש כתייר. זו לא הייתה פעילות מבצעית, אבל זה קשור לעבודתו". באיטליה כינו את ההרוג "ארז שמעוני", אבל בהודעות הרשמיות מטעם המוסד, שהודה כי הוא גמלאי הארגון, לא נמסר שמו. ראש המוסד דדי ברנע ספד לו בהלוויה שלשום.