דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אתמול (רביעי) - בניגוד להלך הרוח הכללי - כי דווקא בזמנים אלה, כשרוחות מלחמה מנשבות במזרח התיכון, "אנחנו קרובים יותר מאי-פעם לעסקה שתכלול הפסקת אש בין ישראל לחמאס". אבל, זו לא הפעם הראשונה שהאמריקנים מביעים אופטימיות - שבצד הישראלי ממהרים לצנן - ונראה כי מאחורי דבריו עומד ניסיון אמריקני למהלך מורכב בהרבה.
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
דווקא החיסול בטהרן הוביל לשעת כושר? ביידן ונתניהו
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
כבר חודשים ארוכים שממשל ביידן מנסה להתניע עסקת חטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס, שבטווח הארוך יותר תוביל גם לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ואינטגרציה ישראלית טובה יותר במזרח התיכון. חיסול איסמעיל הנייה בטהרן, שעליו לפי הדיווחים זעמו בארה"ב, עורר חשש כבד מפני תגובה איראנית שתוביל להסלמה כוללת - כזו שתפגע אנושות במאמצים האמריקניים.
מאז ניהלו הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן שיחות עם כל מנהיגי המזרח התיכון, ולפי דיווחים זרים גם שליחים מטעם ארה"ב שוחחו ישירות עם האיראנים בעומאן. המטרה הייתה לרכך את התגובה הצפויה על חיסול הנייה - ואולי גם למנוע אותה לחלוטין, מאחר שישראל לא תקפה את איראן, ולא לקחה אחריות על הפעולה החשאית שבה חוסל מנהיג חמאס בטהרן. ישראל, הסבירו האמריקנים, עלולה להגיב בחריפות למתקפה איראנית שתשבור את המוסכמות.
כעת, נראה שהמאמצים הללו הצליחו, ובישראל מעריכים כי התרחיש הסביר ביותר הוא שחיזבאללה יגיב לבדו לחיסול פואד שוכר בביירות. מאחר שגם מתקפה כזו מצד חיזבאללה עלולה להביא להסלמה רבתי, ולאור ההערכות שאיש במזרח התיכון אינו רוצה בה לפחות בתקופה הנוכחית, ישנו ניסיון אמריקני להתניע דווקא כעת מהלך נרחב להסדרה אזורית - כפי שכתבנו גם הבוקר. גם לשיטת ישראל, שלפיה עסקה בעת הנוכחית תביא גם חטופים וגם פתרון אסטרטגי למתיחות האזורית - ותמנע את ההסלמה הזו. גם החות'ים עדיין לא הגיבו לתקיפה בחודיידה, אך כל העת הם מאותתים שמטרתם היא הפסקת אש בעזה.
2 צפייה בגלריה
ואב גלנט ו חסן נסראללה לבנון חיזבאללה
ואב גלנט ו חסן נסראללה לבנון חיזבאללה
"לבנון תשלם מחירים". בישראל מעריכים שחיזבאללה יתקוף ראשון, גלנט הזהיר
(צילום: Al-Manar TV/Handout via REUTERS, פול פלאש 90)
התרחיש, שאליו דוחפים ביתר שאת גורמי ביטחון בכירים, יכול לטרוף את הקלפים לטובה ולהרגיע את המזרח התיכון כולו, במקום לגרור את ישראל למלחמה רב-זירתית - בדגש על לבנון - בתנאים פחותים לצה"ל, תוך נטישת הלחימה בעזה והשארת החטופים במצב רע עוד חודשים ארוכים, ואולי שנים, במנהרות חמאס.
לכן, האמריקנים מקרינים סוג של אופטימיות, ואומרים ש"מעולם לא היינו כל כך קרובים" להסכם. גם איראן וחיזבאללה מעבירים מסרים שהפסקת אש תעצור את המתקפה. זאת אומרת, האמריקנים מזהים שעות כושר נדירות שבהן הצדדים מתכנסים סביב הסכמה.
אבל, ובהנחה שהמסרים מאיראן וחיזבאללה אינם חלק מהונאה לפני המתקפה - תרחיש שגם אליו נערכים בישראל - נותרה הבעיה, כמו תמיד, שלא יודעים מה חמאס יגיד. יחיא סינוואר, שלאחרונה קיבל טייטל חדש בדמות מנהיג חמאס כולו, אולי מאמין שהזמן משחק לצידו, ומעדיף להמתין לתרחיש של "התלכדות הזירות" שאליו ציפה מלכתחילה. הדרישות הישראליות במו"מ, כולל אלה החדשות, הן מכשול נוסף בדרך להסכם בעת הנוכחית - ולכן ארה"ב לוחצת על שני הצדדים להתגמש.
מטה משפחות החטופים במסר לסמוטריץ', הירש והנגבי

ישראל, נציין, מוטרדת גם היא ממה שנקרא "התגובה לתגובה", וחוששת להישאב אל תוך מלחמה אזורית. כידוע, אין על כך תמימות דעים - ובשבועות האחרונים קראו עוד ועוד שרים בממשלה לצאת לפעולה נרחבת בלבנון, ואפילו נגד איראן, כ"דרך היחידה" להשיב הביתה את תושבי הצפון. למרות זאת, לא נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו שש להרחיב את המערכה.

"הלחץ ברמה הגבוהה ביותר"

האמריקנים, מצידם, מגייסים לבליץ הדיפלומטי כל מה שהם יכולים; מצד אחד, הם מגבירים נוכחות צבאית במזרח התיכון כדי לשדר לציר הרשע "Don't"; מצד שני - האמריקנים מעדיפים שתהיה עסקה שתוביל לאפקט הדומינו המיוחל מבחינתם: עסקה, שחרור חטופים, הפסקת אש, הסדר בלבנון - ומי יודע, אולי גם נורמליזציה עם סעודיה כנגד כל הסיכויים.
בכיר ישראלי אמר: "אין ספק שכעת הלחץ הבינלאומי לביצוע עסקת חטופים הוא ברמה הגבוהה ביותר שהייתה עד כה, גם ובעיקר בגלל הרצון לנסות למנוע התלקחות כוללת. אומנם זאת לא משוואה של אחד על אחד ויש פרטים שצריך להכריע בהם - לדוגמה האם ישוחררו בסבב הראשון 33 חטופים או 15 בלבד בהתאם לקריטריונים - אבל הלחץ בהחלט קיים. האופטימיות שהאמריקנים מקרינים היא חלק מהמהלך. העסקה יכולה למנוע הסלמה".
כך או כך, במידה שההסדר האזורי הכולל לא יצא לפועל, בישראל העריכו אמש כי חיזבאללה יהיה זה שיתקוף ראשון. הערכה דומה השמיעו גורם אמריקני וגורם מודיעיני מערבי, שאמרו לרשת CNN כי החשש מפעולה של חיזבאללה גדול יותר מהפעולה שמתכננת לכאורה איראן. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר שלשום בנאומו כי המתקפה עשויה להיות משולבת או נפרדת – וכי ההמתנה המתוחה בישראל היא חלק בלתי נפרד מאותה נקמה. נסראללה גם אמר בשני נאומיו שארגונו ינקום את חיסול שוכר, ובנאומו הקודם - לאחר החיסול - אמר שההחלטה עברה אל "השטח".
על רקע ההערכות שחיזבאללה יתקוף ראשון, שר הביטחון יואב גלנט כיוון אליו את דבריו בביקור שערך אתמול בבוקר בתרגיל שדימה לחימה בגזרה הצפונית. "כפי שהדברים מסתמנים, נסראללה עלול לגרור את לבנון לשלם מחירים כבדים ביותר", אמר גלנט בשיחה עם לוחמים מעוצבת שועלי מרום. "הם לא מתארים לעצמם מה יכול לקרות, אני מניח שאם הם ייקחו תמונה של עזה הם יבינו, אבל לא תמיד ההיגיון מדבר", הוסיף – ובלשכתו ציינו כי בביקור עמד גלנט על "חשיבות הכוננות הגבוהה והצורך בפיתוח תחבולות ופעולות ייחודיות".
יואב זיתון וליאור בן ארי השתתפו בהכנת הכתבה