ב–9 ביוני, אחרי ניצחונה של מפלגת "האיחוד הלאומי" בבחירות לפרלמנט האירופי, פיזר הנשיא עמנואל מקרון את האספה הלאומית והחליט לערוך בחירות בזק. "עליית הלאומנים היא סכנה לצרפת וליבשת כולה. אני לא יכול להעמיד פנים שלא אירע כלום", הוא אמר.
בסיבוב הראשון בבחירות לאספה הלאומית הצרפתים נהרו לקלפיות. כמעט 67% מבעלי זכות הבחירה מימשו אותה ועשרה וחצי מיליון צרפתים אמרו "כן" למפלגתה של מרין לה פן, שקיבלה 33% מהקולות. איחוד השמאל הגיע שני עם 28% והקואליציה של מקרון, "ביחד", רק 20%.
3 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה, מרין לה פן
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה, מרין לה פן
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה ומרין לה פן
(צילום: EPA / Hannah McKay / POOL, EPA/ANDRE PAIN, FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
מתוך המועמדים שנבחרו כבר בסיבוב הראשון, כמעט מחציתם מגיעים ממפלגת הימין הקיצוני. כדי למנוע אפשרות ש"האיחוד הלאומי" יקבל רוב מוחלט החליטו מועמדים מהשמאל, המרכז והימין המתון, לוותר על ההזדמנות להיבחר בסיבוב השני והשאירו את בעלי הסיכויים הטובים יותר לנצח את "האיחוד הלאומי", גם אם הם מהקצה השני של הקשת הפוליטית. הם עשו זאת בעקבות הכרזתם של לה פן וז'ורדן ברדלה, מועמד המפלגה לראשות הממשלה, כי לא יקבלו את משימת הרכבת הממשלה, אלא אם כן יהיה להם רוב מוחלט. "אין בכך טעם אם אהיה ראש ממשלה שבועיים ואז אתפטר בשל הצבעת אי אמון" - אמר ברדלה בן ה-28 כשהסביר את ההחלטה.
נכון לשישי בערב, התאריך האחרון בו מותר לפרסם סקרים לפני יום הבחירות, "האיחוד הלאומי" רחוק מלקבל את 289 המושבים (מתוך 577) הדרושים לו כדי לקבל רוב מוחלט. הסוקרים מעריכים כי המפלגה תקבל בין 175 ל–205 מושבים (לעומת 89 באספה הקודמת), כאשר הכול תלוי באחוז המצביעים. רבים מהצרפתים אמנם בחופשת הקיץ, אך יותר משלושה מיליון השאירו יפויי כוח כדי לאפשר לאחרים להצביע במקומם.
לפי הסקר תקבל "החזית העממית החדשה", המורכבת ממפלגות השמאל "צרפת המורדת", "המפלגה הסוציאליסטית", "הירוקים" ו"המפלגה הקומוניסטית" 145 עד 175 מנדטים. הקואליציה של מקרון תזכה ב-118 עד 148 מושבים. באספה הלאומית היוצאת הם החזיקו ב-245 נציגים. מפלגת "הרפובליקנים" מהימין צפויה לקבל עד 67 מושבים, והשאר יתחלקו בין מפלגות קטנות.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
מקרון. ייאלץ לשתף פעולה עם ממשלת ימין קיצוני?
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
מצביעים יהודים רבים כועסים על האיחוד בשמאל, ועל הרעיון שהצבעה לאיחוד מפלגות השמאל כולל גם הצבעה ל"צרפת המורדת" - שהצטיינה לאורך כל מסע הבחירות לפרלמנט האירופאי ולאספה הלאומית, בגישה אנטי ישראלית ואף אנטישמית, רק כדי לעצור את הימין הקיצוני מלהשיג רוב. בהודעה משותפת ויוצאת דופן קראו ארבעת הגופים החשובים ביותר בקהילה הצרפתית שלא להצביע לאף אחת מהמפלגות הקיצוניות, מימין ומשמאל.
מנגד אמר צייד הנאצים סרז' קלרספלד שאם יצטרך לבחור בין "האיחוד הלאומי" למפלגת השמאל הקיצוני של ז'אן לוק מלנשון, שטען כי "נותרו רק שרידים של אנטישמיות בצרפת" (בשעה שחברים במפלגתו תומכים בהשמדת ישראל), הוא יעדיף את הימין הקיצוני.
"בין מפלגה אנטישמית למפלגה פרו–יהודית, אבחר בפרו–יהודית", הוא אמר. הכרזתו כי המפלגה שיוסדה על ידי ז'אן–מרי לה פן, עם אנשים ששרתו בוופן אס. אס או שיתפו פעולה עם הנאצים גרמה לזעזוע בקהילה היהודית, ובקרב משפחות ניצולי שואה, ולשמחה רבה בקרב אנשי "האיחוד הלאומי". לה פן ביקרה בפברואר השנה בביתם של הזוג קלרספלד, והוא הראה לה את מפות מחנה הריכוז אושוויץ–ברקנאו ואת שמות הנרצחים שחשף ואסף במשך השנים.
3 צפייה בגלריה
ז'ורדן ברדלה מועמד הימין הקיצוני לראשות ממשלת צרפת עימות בחירות
ז'ורדן ברדלה מועמד הימין הקיצוני לראשות ממשלת צרפת עימות בחירות
ברדלה. לצרפת יהיה ראש ממשלה בן 28?
(צילום: Dimitar Dilkoff, Pool via AP)
יש לציין שככל שמתקרב מועד הבחירות, כך עולים עוד ועוד ציטוטים של עשרות מועמדי "האיחוד הלאומי" עם התבטאויות גזעניות ואנטישמיות בוטות, תאוריות קונספירציה והצהרות על תמיכה בוולדימיר פוטין. מרין לה פן, שהגילויים הללו מפריעים לתדמית המתונה שהיא מנסה לצייר למפלגתה, ניסתה להדוף את הביקורת בדברה על התבטאויות גזעניות מהצד השני של הקשת ואמרה: "יש להבדיל בין אנשים שכשלו בלשונם כי אינם בוגרים של בתי ספר יוקרתיים ל'כבשים שחורות'". באשר לאחרונים אמרה לה פן: "אנחנו מאוד קשוחים אליהם בוועדת המפלגה ומסירים את תמיכתנו". אלא שבדיקה העלתה שרבים עדיין מופיעים כמועמדיה.
במצב המביש אליו נקלעה צרפת ישנם שלושה תרחישים אפשריים: הראשון הוא רוב מוחלט באספה הלאומית של "האיחוד הלאומי". במקרה כזה ימשיך מקרון לכהן כנשיא ואילו ברדלה יהפוך לראש ממשלה. שיתוף הפעולה ביניהם יהיה קשה עד בלתי אפשרי.
התרחיש השני הוא "חומה רפובליקנית", שבה יגיעו להסכמה כל המפלגות האחרות בבית הנבחרים לעשות הכול כדי למנוע מלה פן ואנשיה להרכיב ממשלה. התסריט השלישי הוא ממשלת טכנוקרטים, שתשמש כממשלת מעבר עד שנה הבאה, וככל הנראה תתקשה להעביר חוקים. החוקה הצרפתית מאפשרת לפזר את האספה הלאומית רק בעוד שנה.
פורסם לראשונה: 23:18, 06.07.24