ההתפרעויות אמש בגבול הרצועה

הפרות הסדר בגבול רצועת עזה חזרו, מעבר ארז נסגר לפועלים - וכעת במערכת הביטחון נערכים לחידוש הירי הרקטי: אמש (שני) החליט הדרג המדיני להאריך את ההחלטה על סגירת המעבר לכ-17 אלף פועלים עזתים ביום נוסף, למרות ירידה בהיקף האלימות בהפרות הסדר בגבול.
גורמים בצה"ל העריכו כי חמאס מאפשר אך לא יוזם את הפרות הסדר, שהיקפן מוערך בכ-100 עד 200 צעירים עזתים שמגיעים לארבעה מוקדים בגבול מדי ערב, משליכים אבנים ומטענים על הגדר ומבעירים צמיגים. בשל ההחלטה על סגירת מעבר ארז זה היום השני ברציפות חוששים בישראל שחמאס כעת יאפשר או יורה על ירי רקטות לעבר העוטף.
פועלים הגיעו למעבר ארז - ושבו כשגילו שהוא סגור

4 צפייה בגלריה
הפרות סדר על גבול רצועת עזה
הפרות סדר על גבול רצועת עזה
הפרות סדר בגבול רצועת עזה
4 צפייה בגלריה
הפרות סדר על גבול רצועת עזה
הפרות סדר על גבול רצועת עזה
מבעירים צמיגים ומשליכים מטענים
(צילום: אינס שריף)
בחודש האחרון נרשמו הפרות סדר בגבול הרצועה, כחלק מניסיון לחדש את ההתפרעויות השבועיות שהופסקו לפני שלוש שנים. חמאס איים לחדש את "צעדות השיבה" על רקע המשבר הכלכלי ברצועה והקריאות של חמאס חו"ל, בעיקר מצידו של סלאח אל-עארורי, ללכד זירות נגד ישראל, בעקבות ההרוגים הפלסטינים הרבים בתקריות עם צה"ל בשכם ובג'נין והמתיחות בגבול לבנון עם חיזבאללה.
לפני כחודש, "הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה ושבירת המצור", מי שאחראית על ארגון ההפגנות והמחאות בגדר המערכת, החלה בשיקום מחנות לאורך גבול הרצועה עם ישראל. דחפורים ומכונות אחרות החלו לסלול כבישים לחמשת המחנות וליישר את אדמותיהם, לקראת קיום האירועים בימי שישי בעיקר.
4 צפייה בגלריה
פיצוצים נשמעו באיזור חאן יונס
פיצוצים נשמעו באיזור חאן יונס
הפרות סדר בגבול הרצועה
בסופו של דבר חמאס נסוג מהחלטה זו, אך היא הביאה ליצירת קבוצות כמו "הצעירים המתקוממים" בעזה, שהחליטו כסוררים להפר את הסדר בגבול, לרוב בתירוצים משתנים כמו תקיעה בשופר בימים האחרונים בהר הבית וחששות משבירת הסטטוס-קוו בהר בחגי תשרי. בצה"ל רואים בחמאס אחראי לכך, משום שהוא מעלים עין מהפרות הסדר ומאפשר את קיומן, הגם שלא מדובר הפעם בארגון או ביוזמה שלו.
בשלב זה משתתפים בהפגנות רק כמה מאות פלסטינים בכמה מוקדים, ובעיקר מול מעבר קרני הישן בצפון הרצועה, ליד שכונת סג'עיה העזתית. ההיענות לא גבוהה, בין היתר משום שרבים מפחדים להיפצע. בשובה לקריאה ברשת להגיע להפגין, השיב אחד הגולשים: "מפגינים ומתפנים באמבולנסים, מי צריך את זה". סיבה נוספת לכמות המשתתפים הקטנה היא שלילת היתרי העבודה מטעם המתפ"ש גם מקרובי משפחה של המפגינים.
בצבא נערכים להסלים את התגובות, מעבר לסגירה זמנית של מעבר ארז לפועלים או תקיפה של עמדת חמאס ריקה מאדם, אם מהומות אלו ימשיכו או יחריפו כפי שניתן היה לראות בימים האחרונים עם התגברות השלכות מטעני החבלה על גדר המערכת וחמושים באקדחים שהגיעו עד לגדר עצמה. יחד עם זאת, באוגדת עזה ערוכים יותר טוב לתרחישים של הפרות סדר המוניות בגבול עם גדר מערכת חדשה וגבוהה שנוספה למכשול הקודם, וכן שורה של סוללות אדמה ומכשולים הנדסיים לצד סנסורים שונים שיוצרים חוצץ משמעותי בגבול ובטוח יחסית ללוחמים שמתמודדים עם הפרות הסדר.

מתיחות בין חמאס לקטאר

בתקופה האחרונה שוררת מתיחות בין קטאר לחמאס ובהנהגת ארגון הטרור אישרו כי יש זעם על קטאר. לפני כשבוע נערכה פגישה מתוחה מאוד בין השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי למנהיגי חמאס, לאחר שנודע לחמאס כי המענק לעובדי המדינה והמענק להפעלת הגנרטור הרביעי של תחנת הכוח בעזה, שהופעל רק למשך חודשיים, לא יחודשו. ברצועה יש מצוקת חשמל קשה מאוד שהביאה לכעס בציבור ולעימותים בין תושבי עזה למשטרת חמאס.
אל-עמאדי העביר מסר ברור ולפיו קטאר לא תוכל להעביר תמיד את המענקים וכי על חמאס לחפש פתרונות קבועים וטובים יותר. עם זאת, הוא ציין כי קטאר לא תפסיק לחלוטין את תמיכתה בתושבי הרצועה.
4 צפייה בגלריה
מוחמד אל-עמאדי
מוחמד אל-עמאדי
פגישה מתוחה. אל-עמאדי
(צילום: AP)
לפני כשלושה חודשים נעצרה לפתע העברת שבעה מיליון הדולרים ששולמו עבור משכורות העובדים. קטאר הבטיחה למצוא פתרון, אבל בפגישה האחרונה הצדדים הגיעו למבוי סתום. העובדים זועמים וקראו למצוא פתרונות כדי להלשים את השכר המגיע להם.
שלא כמו בפעמים הקודמות, אל-עמאדי וחמאס לא פרסמו הצהרה או תמונות לאחר הפגישה, מה שמעיד על היחסים המתוחים. קטאר רוצה לצמצם את המענק שהיא מעבירה לרצועה, כנראה בתחילת השנה הבאה, ולמצוא פתרונות קבועים באמצעות תוכניות השקעה ופרויקטים.
אחת הסיבות לפעילות "הצעירים המתקוממים" בגבול הרצועה היא ניסיון לאלץ את ישראל למצוא פתרונות. קטאר פעלה במשך שנים כמתווכת החשובה להפסקת אש בעזה, ותרמה לפרויקטים גדולים בעזה, לרבות בניית עיר המגורים חמד.