גורמים אמריקניים הדגישו אמש (שני) כי גם אחרי התמרון הנרחב של צה"ל ברצועת עזה, הם ממשיכים להתעסק ללא הרף בניסיון להבטיח את שחרורם של 238 החטופים המוחזקים בשבי החמאס - בהם אזרחים אמריקנים. עם זאת, הם טענו כי "הפעולה הקרקעית מסבכת עוד יותר את המגעים לעסקה". בשיחה עם רשת CNN טען גורם אמריקני בכיר כי הסיכויים כעת לעסקה שתבטיח את חזרתם של השבויים הם "50-50".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"הסיכויים לעסקה? 50-50". זו ההערכה האמריקנית, אחרי תחילת המהלך הקרקעי
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
הוא מסביר כי ככל שהשיחות נמשכות, ארה"ב בספק לגבי מידת הרצינות של ארגון הטרור חמאס במשא ומתן. "זה חמאס אחרי הכול", אמר הבכיר. למרות הפסימיות הזו האמריקנים מבהירים בכל הזדמנות כי הם ממשיכים בשיחות שכוללות את ישראל, מצרים, חמאס וגם קטאר - שם ביקר ראש המוסד דוד (דדי) ברנע.
"הפרמטרים כולם שם", אמר בכיר אמריקני על עסקה פוטנציאלית, אבל מאמצי המשא ומתן עם חמאס, בתיווך משמעותי של הקטארים, איטיים. "לא מעט בגלל העובדה שפשוט לוקח הרבה זמן עד שמסרים מועברים מדוחא לחמאס", הסביר. דובר משרד החוץ של קטאר ויועץ ראש ממשלת קטאר, אמר ל-CNN שלשום כי "ההסלמה של ישראל בשטח", כלשונו, מקשה באופן משמעותי על המצב.
בכירים בישראל, בהם שר הביטחון יואב גלנט, טענו שהפעולה הקרקעית המתרחבת מפעילה לחץ נוסף על חמאס, ולכן עשויה בסופו של דבר להועיל במאמצים המתמשכים לשחרר בני ערובה. גורם אמריקני ציין כי העמדה הזו אינה חסרת-בסיס - וייתכן שאכן תהיה תועלת מסוימת לגישה הזו שמובילה מערכת הביטחון.
גלנט עם נציגי משפחות החטופים, שלשום
(צילום: אלעד מלכה)

2 צפייה בגלריה
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
ברנע ביקר בקטאר, ישראל משוכנעת שהפעולה תלחץ את חמאס
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בפגישתו עם משפחות חטופים בקריה בתל אביב ביום ראשון בערב, אמר להם גלנט: "יש לי שתי מטרות: להחזיר את החטופים ולנצח במלחמה. כל היתר - פחות חשוב כרגע". לדבריו, "אם לא ייווצר על חמאס לחץ צבאי - לא יתקדם דבר".
היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן ציין כי הממשל עדיין מאמין שיש "מסלול להבטחת שחרורם" של החטופים בשלום, חרף התמרון ברצועה. "למרות שהתחלנו לראות את ישראל נעה על הקרקע, זה לא שינה את התפיסה הבסיסית שלנו. זה חייב להישאר בעדיפות עליונה", הצהיר.
גורם המעורה בדיונים אמר כי השיחות בין כל הצדדים התמקדו בין היתר בשחרור החטופים בתמורה לאסירים הביטחוניים הכלואים בישראל. גם דובר משרד החוץ הקטארי אמר זאת בקולו, כשהתייחס לאפשרות של "חילופי שבויים". "אנחנו אופטימיים", ציין, "השיחות מכוונות יותר לחטופים האזרחים, אבל ברור שזה מצב נזיל ואנחנו עדיין לא יודעים מה יקרה".