אחרי שחיפש מחליפים לפרויקטור הצפון, נתניהו מזגזג שוב: אליעזר (צ'ייני) מרום יישאר בתפקידו. לאחר שבוע סוער שבו ביקשו במשרד ראש הממשלה להדיח מתפקידו את מי שמונה רק לפני כחודשיים לעמוד בראש מנהלת הסיוע לצפון - בשל ביקורת רבה נגדו וחוסר הצלחותיו בייצור מענה לצרכים האקוטיים לצפון - צ'ייני נפגש היום (א') עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי והשניים החליטו לצאת ממנה לדרך חדשה ולקבוע "עקרונות עבודה משותפת".
2 צפייה בגלריה
למחוק את המצולם בצד שמאל!
למחוק את המצולם בצד שמאל!
פרויקטור הצפון, אלוף (במיל') צ'ייני מרום
(צילום: שאול גולן)
הכוונה להדיח את צ'ייני, נזכיר, נחשפה בשבוע שעבר ב-ynet וברקע לה משבר אמון שהיה בין צ'ייני למשרד ראש הממשלה. הפרויקטור גילה עצמאות עד כה, וסירב לשתף פעולה עם הנחיותיו של שלי. במשרד רה"מ זעמו על עבודתו המשותפת של צ'ייני עם מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ ועל כך שסירב לעדכן את הממונים עליו במשרד רה"מ בהתקדמות עבודתו, בתיאום מפגשים עם מנכ"לי משרדי הממשלה השונים ואף הציג בפניהם מצגת ובה עקרונות שלא תואמו עם רה"מ ועוררו נגדו זעם רב ברשויות ובממשלה.
הפגישה במשרד ראש הממשלה נערכה על רקע העובדה המפתיעה שלמרות המהלכים הפומביים להחלפתו - ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו נפגש בשבוע שעבר עם מועמד פוטנציאלי לתפקיד - המשיך צ'ייני בפגישות העבודה שלו. צ'ייני אף נועד עם גורמים שהוא אינו אמון על הסיוע להם כמו ראש עיריית כרמיאל, והבטיח לסייע לעיר. צ'ייני הבהיר בפני מקורביו כי יהיה "מסמר בלי ראש" וכי לא ניתן יהיה להזיז אותו מתפקידו בשום דרך.
ברשויות קו העימות בצפון הופתעו מאוד מהתפנית בפארסה המתמשכת, שמגיעה אחרי הסערה סביב המינוי הקודם של אבי כהן סקאלי שבוטל (על רקע לחצים מתוך הליכוד), וכשברקע נמשך הירי הבלתי-פוסק על יישובי הצפון. "או שכל כך לא מעניין אותם כבר האירוע הזה או שהוא שלף נגדם קלף ש'מחזיק אותם בביצים' והם מפחדים לגעת בו", אמר ל-ynet אחד מראשי היישובים בקו העימות. לדבריו, "הסיפור הזה מאוד תמוה. כולם פשוט עושים מאיתנו צחוק".
נתניהו על הירי לצפון: שומע את הזעקה, המצב הקיים לא יימשך
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

ראש רשות אחרת הגיב בתסכול רב וטען כי זהו עוד "מסמר בארון הקבורה" של הצפון: "התסכול הגדול הוא כי בסוף כל הסוגיות שעד היום היו סביב מוסד הפרויקטור היו רק פרסונליות. אפס כסף מהתקציבים שהובטחו לנו בהחלטת הממשלה והוא היה צריך דבר ראשון לדאוג להביא אותם", אמר.
2 צפייה בגלריה
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, בזירת הנפילה במגרש במג'דל שמס
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, בזירת הנפילה במגרש במג'דל שמס
במשרד רה"מ ניסו להראות לו את הדרך החוצה, אך צ'ייני המשיך בפגישות עבודה כרגיל. הפרויקטור בסיור בגבול הצפון, ארכיון
ראשי הרשויות לא רצו להתייחס לפארסה בגלוי, מחשש שהבעת עמדה פומבית בנושא תפגע בהם ובתושביהם. "התוחלת של האירוע הזה היא בסופו של דבר מי ישלוט במי. אז אולי במשרד רה"מ הצליחו להחזיר להם את השליטה בפרויקטור - אבל מי שלא ידעו לעבוד יחד לפני כן, לא יידעו לעבוד כעת".
עם הפסקת האש הזמנית בין הפרויקטור צ'ייני למשרד רה"מ, צפויים אנשי המטה שגיבש להתחיל לעבוד החל ממחר - לאחר שהעסקתם אושרה. בשלב הראשון גייס צ'ייני תשעה עובדים בכירים שיובילו את עבודת המטה ליישום החלטת הממשלה לסיוע התקציבי ליישובים המפונים בצפון לשנת 2024, וגיבוש ההחלטה לתוכנית הארבע-שנתית שאמורה להיות מתוקצבת בשישה מיליארד שקלים.