בעוד שהממשלה החליטה אתמול (ראשון) על הארכה בחודשיים של מתווה פינוי תושבי העוטף, יותר מ-61 אלף עקורי הצפון ממתינים למעט ודאות, ונכון לעכשיו אמורים לשוב לבתיהם ב-7 ביולי - עם תום תוקף החלטת הממשלה על מימון המלונות והדירות שאליהם עברו. במהלך ישיבת הממשלה מחה שר התיירות חיים כץ על היעדר ההחלטה להארכת מועד הפינוי לכלל יישובי הצפון והדרום, ודרש ודאות בנושא הן עבור המפונים והן עבור המלונות. במשרד רה"מ התחייבו בפניו כי החלטה בנושא תתקבל תוך שבוע.
4 צפייה בגלריה
קיבוץ מנרה הריק וההרוס בצפון
קיבוץ מנרה הריק וההרוס בצפון
תיעוד מנזק תקיפות חיזבאללה בקיבוץ מנרה
(צילום: אפי שריר)
במקביל, ל-ynet נודע כי כמו בפעמים הקודמות, הממשלה לא צפויה להעניק לתושבים ודאות ויציבות לטווח ארוך, שכן תאריך את שהות עשרות אלפי התושבים שפונו מ-41 יישובים בצפון לפרק זמן של שבועות בלבד, בין חודש לחודשיים. זאת למרות שאין כל צפי להשבת הביטחון לצפון, ובממשלה יש מי שעדיין משתעשעים בתקווה כי בחיזבאללה יסכימו להסיג את כוחותיהם אל מעבר לנהר הליטאני, ושאיום חדירת מחבלי כוח רדואן וירי טילי הנ"ט יוסר באמצעים דיפלומטיים.
על רקע פרסומים כי בעלי המלונות המארחים מפונים מהצפון התבקשו להיערך להארכת שהיית המפונים בעוד שנה - עד חודש יוני 2025 - במשרד התיירות דוחים את הדיווחים הללו ואומרים כי לא ביקשו מבתי המלונות להיערך להמשך הפינוי עד תאריך זה.
עתיד תושבי הצפון, שפוזרו למאות יישובים ומלונות ברחבי הארץ, הוא סוגיה בוערת לקראת 1 בספטמבר, אז אמורים התלמידים להתחיל שנת לימודים חדשה, ובעת הזו עדיין לא יודעים היכן - בבתי הספר ביישובי מגוריהם, בבתי הספר בערים שבהן נקלטו באוקטובר אשתקד, או בבתי ספר חדשים וזמניים שפועלים להקים במועצות האזוריות ובכמה מהיישובים, בניסיון להחזיר את תושביהם צפונה ולנסות לחבר בין הקהילות שפוזרו לכל קצוות הארץ.
4 צפייה בגלריה
הירי לקריית שמונה
הירי לקריית שמונה
יירוטים מעל קריית שמונה
(צילום: מוריה בן סימון)
תיעוד מהשריפות במטולה בעקבות ירי חיזבאללה
(צילום: ביטחון מטולה)

בתוך כך, יושבי ראש סיעות האופוזיציה, אפרת רייטן (העבודה), פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), מירב בן ארי (יש עתיד), עודד פורר (ישראל ביתנו) וזאב אלקין (הימין הממלכתי) קיימו אתמול סיור בצפון, עקב ההסלמה במצב הביטחוני. הח"כים נפגשו עם ראשי רשויות ומנהלי קהילות כדי לשמוע על מצוקותיהם, וביקשו לסייע במתן פתרונות. הם ביקרו בין היתר בבית הספר "לב העמק" בקיבוץ נאות מרדכי, אשר לא פונה ונמצא תחת אש, וסיירו באזורים שניזוקו מהשריפות הרבות שפרצו בגליל העליון עקב מתקפות חיזבאללה.
חברי הכנסת חזרו מהביקור בצפון כשהם מודאגים במיוחד. "בסיור נחשפנו לחיים המורכבים שאותם מנהלים התושבים בתוך המלחמה", סיפרה ח״כ תמנו שטה. היא תיארה כי "ילדי ישראל בצפון משלמים מחיר כבד, עם שגרת חינוך ולימודים חלקית, שירותי בריאות סגורים בחלק גדול מהיישובים, וכך גם בנקים ועסקים. נדמה שבזמן שהרשויות המקומיות עושות הכול כדי לסייע לתושבים בתקופת החירום, הממשלה, גם שמונה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, לא מצליחה לתת מענים וסיוע אמיתי וראוי לתושבים".
ח״כ רייטן סיפרה כי ביקרה בצפון כמה פעמים מתחילת המלחמה, ואמרה כי "היה לי חשוב הפעם ליזום סיור עם כל ראשי סיעות האופוזיציה, לא רק כאות הזדהות, אלא גם מתוך צורך אמיתי להקשיב ולחפש מענים. בעל כורחם הפכו תושבי הצפון לקו ההגנה הראשון, והמסר שלנו הוא שלא ננטוש ולא נפקיר אותם". ח"כ בן ארי הבטיחה לתושבים ולראשי היישובים אותם פגשה כי "אנו נפעל יחד, כל ראשי סיעות האופוזיציה, כדי לקדם את זכויותיהם של תושבי הצפון".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהשריפות במטולה בעקבות ירי חיזבאללה לצפון
תיעוד מהשריפות במטולה בעקבות ירי חיזבאללה לצפון
תיעוד מהשריפות במטולה בעקבות ירי חיזבאללה לצפון
(צילום: ביטחון מטולה)
4 צפייה בגלריה
נזק לבית בקריית שמונה
נזק לבית בקריית שמונה
נזק לבית בקריית שמונה מפגיעת רקטה
(צילום: Menahem Kahana / AFP)
ח"כ פורר תקף את התנהלות הממשלה בחזית הצפונית, והאשים כי היא ויתרה על חבל ארץ שלם ולא נותנת תקווה לתושביו. "הדבר היחיד שמתחרה בכישלון 7 באוקטובר הוא רצף הכישלונות של הממשלה בניהול המלחמה מאז אותו יום, והחמור מכל הוא שאין אף מנהיג או נבחר ציבור שיודע לקחת אחריות על הפארסה המתמשכת הזו", תקף פורר. "הם משאירים את התושבים להתמודד לבד מול אתגרים בלתי אפשריים". ח"כ אלקין הוסיף: "נדהמתי לגלות במהלך הסיור את עוצמת המחדל הממשלתי במתן המענים לאתגרים הגדולים, שהמצב הנוכחי בצפון מעמיד בפני התושבים והרשויות".
באולם מועצת העירייה בחצור הגלילית נפגשו חברי הכנסת עם ראשי רשויות מהאזור, ששיתפו אותם באתגרים המורכבים שאיתם הם מתמודדים. "לחצור הגיעו כ-300 מפונים, ועליהם המדינה מעניקה תקצוב מגוחך של כמה אלפי שקלים בודדים בשנה, כך שהרצון הטוב לסייע למפונים הופך למעמסה על הרשויות הקולטות", סיפר ראש מועצת חצור הגלילית, מיכאל קבסה. ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, אמר ליו"ר סיעות האופוזיציה כי "הפתרון מתרחק והאש מתקרבת, לתושבים המפונים ולאלו החיים כאן באזור מלחמה, הסבלנות אוזלת והייאוש גובר. חייבים כאן פתרון עכשיו. אני מאמין שניתן להשיגו, אבל חייבים לפעול ומיד".
בתוך כך, התושבים המעטים שנותרו בקריית שמונה אירחו במהלך סוף השבוע שלושה אורחים מפתיעים במיוחד, שעשו את השבת לצידם - חברי הקואליציה שמחה רוטמן (הציונות הדתית), אליהו רביבו (הליכוד) ויוסף טייב (ש"ס), שהיו אורחיו של אופיר יחזקאלי, סגן ומ"מ ראש העירייה, יחד עם מתפללי בית הכנסת "הכנסת אורחים". בצאת השבת הצהיר ח"כ רביבו כי "כל זמן שיישובי הצפון מפונים ועדיין יש פה קהילות שנשארו, אנחנו נגיע לכאן לחזק ולתמוך". לדברי יחזקאלי, "הגעתם לעיר היא כלל לא מובנית מאליה. נשמח לארח חברי כנסת נוספים ובעיקר להעביר את המסר המרכזי שחייבים להחזיר את הביטחון ולהחזיר אותנו הביתה מהר ככל שניתן".
פורסם לראשונה: 23:16, 16.06.24