באסון ברפיח נפלו שמונה לוחמים מפיצוץ נגמ"ש הנדסי, ככל הנראה ממטען גחון. עד כה הותר לפרסום שמו של אחד מהם - סגן מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 601, סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג'אן. טרם נקבע מועד הלווייתו.
1 צפייה בגלריה
סרן ווסים מחמוד ז"ל
סרן ווסים מחמוד ז"ל
סרן ווסים מחמוד
(צילום: דובר צה"ל)
הדוד שריף גאנם ספד לו: "אסון גדול פקד אותנו. ווסים נפצע בתחילת המלחמה מרסיס שחדר ליד שלו. היו אמורים לנתח אותו, אבל הוא דחה זאת לאחרי סיום המלחמה, כי רצה לחזור להילחם. הוא היה לוחם נחוש ואמיץ, כולם אהבו אותו".
"הוא הקפיד לא לדבר על המלחמה, תמיד הרגיע אותנו, במיוחד את אימו", סיפר הדוד. "היום היא הרוסה לחלוטין, הוא היה הלב הפועם שלה שנקטף בטרם עת. ווסים היה אמור לצאת ללימודים כבר בחודש מרץ אבל הוא דחה אותם כי בראש מעייניו היו הצבא, היחידה שלו והשמירה על ביטחון המדינה. כולם אבלים על הבן והאחיין שאיבדנו".
אדם דבור, חבר ילדותו של מחמוד, סיפר ל-ynet כי "הוא כל זמן דיבר על הצבא והרים את המוטיבציה של כל החבר'ה. אמרנו לו 'אתה יוצא ללימודים ב-1 ביולי, צא לחופשה', והוא סירב. הוא אמר שיילחם עד טיפת הדם האחרונה כדי שננצח במלחמה וזה מה שקרה. היה לו חשוב שנילחם וננצח במלחמה הזו. הוא דיבר על זה כל הזמן ואמר לכולם 'תתגייסו, תהיו פייטרים, חייבים לנצח'. כשווסים נפצע הוא אמר לי 'אני בסדר, לא קרה כלום. כולה פציעה קטנה ביד, זה כלום ללוחם דרוזי אמיץ'. ההודעה על נפילתו בלתי נתפסת".
ראש מועצת בית ג'אן, נזיה דבור, ביטל בעקבות האסון את האירועים לציון חג הקורבן שתוכננו להיום וליומיים הקרובים. ראש המועצה סיפר על "לוחם מיוחד ואמיץ, צעיר נמרץ וטוב לב, שהשאיר חותם למופת בכל מקום".
ראש העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, אמר כי "הקצין ווסים מחמוד ז"ל מבית ג'אן מצטרף לרשימה ארוכה של חללים דרוזים אשר הקריבו את חייהם למען ביטחון המדינה מאז פרוץ המלחמה, והעדה הדרוזית משלמת שוב ושוב מחיר כבד מאוד, כבד מנשוא. שוב אנו מגלים בשדה הקרב את השותפות והשוויון בנטל ובאובדן. שותפות זו, וגם השוויון, חייבים להיות גם בחיי היום יום. בני העדה צריכים להיות שווים ושותפים לא רק בקרב ובשכול, אלא גם בחיים. יהי זכרו של ווסים ושל כלל החללים נצור בליבנו לעד".
דובר צה"ל התיר לפרסום על נפילת שמונת הלוחמים לאחר שרכבם המשוריין - נמר הנדסי (נמר"ה) - עלה על מטען חבלה בסמוך למחנה הפליטים תל א-סולטאן. האסון אירע סמוך לשעה 5:15 לפנות בוקר. כוח הנדסה שהיה מסופח לגדוד של חטיבת גבעתי נלחם איתם בלילה, ויחד - לדברי צה"ל - הם חיסלו כ-50 מחבלים. אחרי הפעולה סיים הכוח את הפעילות שלו והיה בדרך ל"נקודת שהייה" - בית שנכבש ובו שוהים כוחות.
בדרך לאותה נקודה אירע פיצוץ גדול ככל הנראה מבלי שבוצע ירי קודם. המשוריין, שהיה החמישי או השישי שנסע בציר, עלה באש מפיצוץ מטען חבלה, שעדיין לא ברור אם הונח במקום או הוצמד לנמר"ה. נבדק אם מדובר במטען גחון. הרכב בער זמן רב, והמחלצים לא יכלו להגיע אליו במשך כשעתיים. לאחר מכן הוא נגרר למקום בטוח.