שר הפנים משה ארבל אישר היום (שני) לפרסם תזכיר חוק שמבטל את המועצות המקומיות ומקים במקומן עיריות. "כיום חלק מהרשויות המקומיות העירוניות מוגדרות כעיריות וחלקן מוגדרות כמועצות מקומיות, ועל כל סוג חל חוק אחר - ללא כל הצדקה אמיתית להבדל בין הסוגים", הסבירו בלשכתו.
עוד אמרו בלשכתו של ארבל כי "מצב דברים כאמור המביא לקיומם של הסדרים שונים על גופים מוניציפליים דומים מייצר חוסר ודאות ואי בהירות בכל הנוגע לתחולת הדין החל במקרה מסוים, ואף לסרבול וחוסר יעילות בהיבטים של הסדרת פעילות הרשות המקומית".
1 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים משה ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהצעת החוק מוצע לקבוע כי המועצות המקומיות בישראל (שאינן מועצות אזוריות או מועצות תעשייתיות) יהפכו כאמור לעיריות, ושהעירייה שתוקם תחליף את המועצה המקומית שקדמה לה לכל עניין. התזכיר מאפשר למעשה לבטל את פקודת המועצות המקומיות ולהשאיר שני סוגים מרכזיים של רשויות מקומיות: עיריות ומועצות אזוריות. עוד קובע התזכיר שהחוק הקיים על עיריה יחול גם על מועצה מקומית.
"נראה כי לאורך השנים, עיקר ההבדל בין סיווגה של רשות מקומית כעירייה או כמועצה נובע ממספר התושבים ברשות", נכתב בתזכיר. "במסגרת זאת נהג נוהג לפיו ככלל, מועצה מקומית שמספר תושביה עולה על 20,000 תעמוד ברף הנדרש לצורך בחינת הפיכתה לעירייה. במציאות זו, עם הזמן הפכו כמה מועצות מקומיות לעיריות עם גדילתן וריבוי התושבים בהן, אולם ישנן אף מועצות מקומיות גדולות שנותרו עדיין במעמדן ולא הפכו לעיריות".
עוד נכתב: "כך למשל, בעיריית בית שאן יש כ-21,500 תושבים ובמועצה המקומית פרדס חנה-כרכור כ-48,600 תושבים. מערכות הדינים השונות יוצרות לעיתים פערים בין הדין החל על עירייה ובין הדין החל על מועצה מקומית".
שר הפנים ארבל מסר: "הצעת החוק האמורה תביא לטיוב רגולציה והפחתת העומס המוטל הן על השלטון המרכזי והן על השלטון המקומי ביצירת דין אחיד לרשויות, ובכך לשפר את תפקודן השוטף".