(צילום: חגי דקל)

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) התראיין הבוקר (יום ג') ל-ynet Live לאחר ביטול עילת הסבירות אתמול במליאת הכנסת והמחאה הסוערת שנמשכה לתוך הלילה. "כולם צריכים להירגע, אנחנו צריכים לשבת ולדבר, אבל כולם אמורים גם להבין שלסחיטה ולאיומים ולהתבטאויות קשות לא יהיו השפעה על הליך החקיקה", אמר רוטמן. "הליך החקיקה יתנהל בבגרות, באחריות, במתינות, בשיתוף פעולה, אבל אנחנו לא ניכנע לא לאיומים ולא לסחטנות".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"לא היה פה לנצח או להביס מישהו ולא הייתה פה השפלה". רוטמן
(צילום: קובי קואנקס)
רוטמן תקף את המפגינים נגד המהפכה המשפטית ואת מחאת המילואימניקים. "אם האמירה היא 'אם אתה תקדם את המדיניות שלך - אנחנו נשרוף את המדינה ועכשיו נראה איזה מחיר אתה מוכן לשלם', אז זה לא דיון על מדיניות, זה דיון על פרוטקשן. זה דיון על סחיטה באיומים", הוא אמר. "אתה לא יכול להגיד, אם תקדמו את החקיקה אנחנו נסרב, לא נגן על המדינה מחיזבאללה, נשרוף את הרחובות ונחסום את הכבישים - אי אפשר לנהל שיח ככה".
על הניסיונות של הרגע האחרון להגיע להסכמות, שכשלו, אמר רוטמן כי "הייתה הצעה מרחיקת לכת של הנשיא ועדיין הייתה נכונות של הקואליציה לקבל אותה כבסיס למשא ומתן. אם רוצים שיח פרודוקטיבי, היה לכך זמן רב מאוד, כולל עצירת חקיקה. עצרו לשלושה חודשים, ישבו, הציעו הצעות מפליגות בבית הנשיא ומחוצה לו, אני עצמי השתתפתי, ישבתי עם 'אחים לנשק', ישבתי עם מי שאתה לא רוצה. הם היו צריכים להגיד, 'אם אתם תושיטו עכשיו יד - אנחנו נשתמש בזה לטובת דיון ענייני', ולא להגיש עוד 27 אלף הסתייגויות".
2 צפייה בגלריה
נתיבי איילון בתל אביב
נתיבי איילון בתל אביב
מפגינים חוסמים את איילון, אמש
(צילום: נמרוד גליקמן)
רוטמן נשאל אם החקיקה תימשך לאחר הפגרה בכנסת, והשיב כי "אני מאוד מקווה. אני חושב שצריך לתת לכולם קצת זמן להירגע, גם למי שאתמול הרגיש שהוא ניצח או הביס וגם למי שהרגיש אתמול מושפל ומבוזה. לא היה פה לנצח או להביס מישהו ולא הייתה פה השפלה, היה פה מהלך דמוקרטי בכנסת ישראל".
"אם נצליח לשבת ולדבר, אני מאוד מקווה שבשלב הבא, סדרי העדיפויות יתהוו ביחד עם גורמים באופוזיציה שירצו לשבת ולדבר. אם נגיע להסכמות קודם כל על נושא ונוכל להתקדם, זה יותר טוב מאשר לקבוע את סדר הדברים לפי הלחץ של גורם זה או אחר".
על העתירות שכבר הוגשו לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות, אמר רוטמן כי "במדינה דמוקרטית יש שלטון חוק, וחוק יסוד: השפיטה הוא החוק שמעניק את הסמכות לבית המשפט העליון. אם בית המשפט יחליט שחוק יסוד: השפיטה הוא לא מקור נורמטיבי ויש איזה מקור מעל זה, שלו מצייתים, אני אשמח מאוד לשמוע מבית המשפט מה הוא אותו מקור ויכול להיות שגם אנחנו נתחיל לציית לאותו מקור. אין שום הצדקה לביטול החוק".
(צילום: חגי דקל)

גם שר האנרגיה ישראל כץ (הליכוד) התייחס להפגנות ואמר "המפגינים צריכים לדעת שהמחאה שלהם נשאה פירות. הרבה דברים מהתוכנית המקורית כבר לא קיימים". לדבריו, "מה שיקרה עכשיו, אם הקיצוניים במוחים יובילו שם והמנהיגות לא תבלום, הם יאבדו את אהדת הציבור ובאמת אנשים יתחילו להתייאש".
על הניסיונות להגיע לפשרה, אמר כץ כי "האופוזיציה לא תרמה את שלה. כשלפיד הגיע לפורום ראשי האופוזיציה כמה שעות קודם, התנפלו עליו כולם, 'מה אתה מקיים מגעים'. אין כאן צדיקים, כל צד מסתכל גם איך המחאה הזו עוזרת לו פוליטית".
לדבריו, "ההידברות שנמשכה שלושה חודשים ואחרי זה הופסקה, היא גרמה להקצנה בשני הצדדים. בתוך המאבק גם הנהגת האופוזיציה הייתה לכודה וראש הממשלה ניסה עד הרגע האחרון, למרות שהיה רוב מובטח. עכשיו הוא קרוא להידברות, אני מתכוון לדבר עם חלק מהאנשים, אני אגיד אל תכריזו הכרזות שיסנדלו את כולנו אלא בואו לדבר בצורה רצינית, אפשר להגיע להסכמות שישפרו את מערכת המשפט, שידברו גם על תוספת שופטים, על קיצור תורים, על דברים שגם מטרידים את הציבור. אם נשב ונדבר אני חושב שאפשר להגיע להסכמה על 80%-70% מהדברים".
ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) אמר כי "הניסיון להלך איימים על החברה בישראל התנפץ. שום דבר לא השתנה. מה שהצבענו עליו אתמול, מודה שעילת הסבירות פחות מעניינת אותי. אני לא הצבעתי על עילת הסבירות אלא על האמירה שיש לנו מדינה לנהל, והפרדת רשויות מאוד ברורה. הצבעתי נגד הסרבנות והפלגנות ונגד שורפי אסמים - כמו אהוד ברק וחבריו. אני מקווה שהוא יעמוד לדין די מהר. יהיה די קל להוכיח את המעורבות שלו בניסיון הפיכה צבאית".
על המחאה, אמר כהן כי "אני מבין את הדאגה, מבין את החשש, מסמפט את האנשים שיצאו. אבל החבר'ה שהיו אתמול ב-01:00 בלילה בקפלן זה גרעין מאוד מוכר ואלים מאוד, שפצע 12 שוטרים. מתוכם ארבעה-חמישה הובהלו למיון וכנראה לא יהיו אותו דבר". לדבריו, "חובת ההוכחה היא עלינו. שאלו אותי איך תיפגע הקהילה הגאה? הייתי בהלם מוחלט. יש לי אחים מהקהילה הגאה, מי יעז להרים עליהם את ידו? אני מתחייב להיות ראשון המגנים על הזכויות של מי שאתם חושבים שייפגע".
ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס לדרמה אתמול בכנסת ולניסיונות של שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד) להביא להסכמה תוך כדי ההצבעה על ההסתייגויות. "בא אלינו שר הביטחון תוך כדי ההצבעות ואמר, 'אם אצליח לשכנע להוריד את החוק בחזרה לוועדה - תהיו מוכנים לא לעשות פיליבסטר שוב?'. זה לא עזר כי יריב לוין אמר לא", אמר אלקין.
על הצעות הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג ושל ההסתדרות, אלקין אמר כי "לא נתנו תשובה לא להסתדרות ולא להצעת הנשיא. אנחנו הצגנו כמה הצעות, אבל שתי ההצעות האלה לא הגיעו אלינו כי גם בליכוד אמרו להן לא. אנחנו אמרנו לארנון בר-דוד שאנחנו מוכנים לשקול כשנשמע את תשובת הליכוד - והליכוד אמר לא". על העתירות לבג"ץ, הוא אמר: "אני לא אומר לבג"ץ מה לעשות - לא לפסול ולא לא לפסול".