6 צפייה בגלריה
"יש לנו חזון מלא תקווה". ביידן ונתניהו
"יש לנו חזון מלא תקווה". ביידן ונתניהו
"יש לנו חזון מלא תקווה". ביידן ונתניהו
(צילום: AP)
לאחר שהושבעה הממשלה ה-37 של מדינת ישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פרסם אמש (יום ה') הודעה שבה בירך את ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, אך הבהיר: "נתנגד למדיניות שמסכנת את פתרון שתי המדינות".
בהודעה של ביידן נכתב כי "כנסת ישראל אישרה היום את הקמת הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו. אני מצפה לעבוד עם נתניהו, ידידי זה עשרות שנים, כדי להתמודד יחד עם האתגרים וההזדמנויות הרבות שעומדות בפני ישראל והמזרח התיכון - כולל האיומים מצד איראן".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
"ידידים זה עשרות שנים". פגישת נתניהו-ביידן ביולי האחרון
(צילום: רענן כהן)
6 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
גם הוא בירך את נתניהו והממשלה החדשה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
(צילום: AFP)
לצד זאת הוסיף ביידן כי "ארה"ב פועלת לקידום המזרח התיכון שהולך ומתחבר, משגשג ובטוח, לטובת כל תושביו. מתחילת כהונת הממשל שלי עבדנו עם שותפינו כדי לקדם את החזון מלא התקווה הזה של אזור שנמצא בשלום, כולל בין ישראל לפלסטינים. אנו שואפים להמשיך בעבודה החשובה הזו עם ממשלת ישראל החדשה בהנהגת נתניהו". ביידן ציין גם כי "כפי שעשינו עד כה, ארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות ולהתנגד למדיניות המסכנת את הכדאיות שלו, או סותרת את האינטרסים והערכים המשותפים שלנו".
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בירך את נתניהו ואת הממשלה החדשה, ואמר כי הוא "מצפה לעבוד איתה כדי לקדם, שלום, ביטחון, שגשוג באזור ואת האינטרסים והערכים המשותפים שעמדו בלב מערכת היחסים בין המדינות במשך עשורים - כמו עקרונות דמוקרטיים וחזון של שלום בין ישראל לשכנותיה". כמו ביידן, גם בלינקן ציין כי הממשל האמריקני יעבוד עם הממשלה החדשה כדי להתמודד עם איומים על ישראל והמזרח התיכון, בהם איראן, והדגיש את המשך התמיכה בפתרון שתי המדינות. "ארצות הברית תישאר מחויבת לקידום חופש, צדק, ביטחון ושגשוג באופן שווה לישראלים ולפלסטינים", מסר מזכיר המדינה.
6 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
הממשלה ה-37 בתמונה קבוצתית בבית הנשיא
חיוכים וצחקוקים: ישיבת ממשלת ישראל הראשונה
(צילום: אלכס גמבורג)

הודעת ביידן מגיעה על רקע המתיחות בין ארה"ב לחברי הממשלה החדשה, לנוכח ההסכמים הקואליציוניים שבהם נקבע כי הממשלה תפתח את ההתיישבות, ותדאג בין היתר להסדיר את המאחזים הלא-חוקיים שקיבלו את הכינוי "ההתיישבות הצעירה". בין היתר מודאגים בממשל האמריקני ממינוי איתמר בן גביר לשר לביטחון לאומי, יחד עם סמכויות נרחבות במשטרה, ולמינוי של בצלאל סמוטריץ' לשר במשרד הביטחון - יחד עם סמכויות על המינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.
כדי להרגיע חששות אלה, נתניהו הבהיר שוב ושוב כי חרף התפקידים שקיבלו שותפיו לממשלה - הוא יהיה זה שיתווה את המדיניות, והכל ייעשה בתיאום עמו.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ב ניו דלהי 2021
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ב ניו דלהי 2021
בירכו בלי סייגים. מודי ופוטין
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בממשל האמריקני מודאגים ממינויים לשרים בכירים. סמוטריץ' ובן גביר בהשבעת הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
מי שבירכו את ראש הממשלה הנכנס ללא סייג הם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. פוטין אמר כי הוא מברך את נתניהו על חזרתו לתפקיד ראש הממשלה, והוסיף כי הוא "מקווה לחזק את שיתוף הפעולה עם ישראל בכל התחומים". לדבריו, "אני מקווה שהממשלה החדשה תמשיך בקו של חיזוק היחסים ושיתוף הפעולה בין ישראל לרוסיה, לטובת שני העמים ולמען הבטחת שלום וביטחון במזרח התיכון".
מודי מצידו כתב בעברית: "ברכות לבביות לנתניהו לרגל הקמת הממשלה. אני מצפה לעבוד יחדיו ולחזק את השותפות האסטרטגית שלנו".
פורסם לראשונה: 20:10, 29.12.22