שר המשפטים גדעון סער (המחנה הממלכתי) תקף הבוקר (שלישי) את כוונת הקואליציה המסתמנת לחוקק חוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר חרף הרשעתו בפלילים בתחילת השנה. בראיון ל-ynet radio הוא אמר כי על דרעי לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית – ואם זה יקבע שאין קלון הנלווה להרשעה, הרי שאין צורך בחקיקה.
על פי התיקון המוצע, יודגש בחוק כי קלון יוטל רק על מי שנידון למאסר בפועל, ולא כמו דרעי שעליו נגזר מאסר על תנאי בלבד. סער: "הדעות שאנחנו שמענו - גם של הייעוץ המשפטי לכנסת וגם של היעוץ המשפטי לממשלה - היו שאין שום ספק שצריך להביא את העניין לפתחו של השופט עמית. אני לא חושב שנכון לתקן את החוק ולהוריד את הרף".
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי, גדעון סער
אריה דרעי, גדעון סער
גדעון סער ואריה דרעי. "אם השופט יחליט - זה מקובל עליי"
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
- אפשר להניח ברמת ודאות די גבוהה שגם אתה היית עושה מעל ומעבר כדי למנות את דרעי לשר לו אתה הרכבת את הממשלה, נכון? "לא. לפני הבחירות שאלו אותי ואמרתי שלא נסכים למעשים בסוגייה של הקלון. אם יקבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית שאין בעבירה או בעבירות שבהן הורשע דרעי משום קלון, אז הדבר הזה יהיה מקובל עליי. עצם המחשבה שבמקום האדם האחד שצריך לקבוע בעניין, יתקנו את החוק דרך כלל לכל חברי הממשלה, עם תחולה פרסונלית מיידית על דרעי, זה דבר שאני מתנגד לו. יש קוים אדומים שלפי דעתי אסור לחצות".
- כשהיית איש ליכוד תמיד דיברת על משילות. עכשיו אתה מוצא את עצמך במחנה השני ובליכוד ממשיכים לדבר באותן סיסמאות שאתה מכיר. "בשום פנים ואופן לא. קודם כל, לא שיניתי אף עמדה, ואני כופר בזה שהם מייצגים את הערכים המקוריים של הליכוד. הם לא. זה כמו להגיד שמנחם בגין עליו השלום היה תומך בחוקים המטורללים שלהם ובגישה הנוכחית של הליכוד כלפי החוק במדינה והמוסדות הממלכתיים. הם הולכים בדרך שהיא 180 מעלות הפוכה מהדרך המסורתית של הליכוד".
- כשהחל משפט נתניהו והיית בליכוד לא חשבת שזה פוסל אותו מלהנהיג את המדינה. "גם היום אני חושב שהחוק הוא ברור, וכל עוד הוא קובע שראש ממשלה יכול לכהן תחת אישום - זה לא פוסל אותו. יש שאלה, או אולי אבחנה, בין המשפטי לראוי. הייתי מעדיף שהחוק ישונה. אגב, זו לא המצאה שלי. כשאהוד אולמרט נחקר, נתניהו יחד איתי ועם כל סיעת הליכוד תמך בשינוי החוק כך שאדם שיש נגדו כתב אישום לא יכהן כראש ממשלה. זה לא מצב טוב, זה לא מצב בריא".
- איך אתה מתכוון להצביע בעניין פיצול היועץ המשפטי לממשלה? היועמ"שית מונתה תוך כדי שהיא יודעת שזו הכוונה. "נראה לי שאת מושפעת יותר מדי מפייק ניוז. אני תומך ב'חוק יסוד: החקיקה'. אז אם הם יביאו חוק כזה עם פסקת התגברות של 61, ורק 12 מתוך 15 שופטים יכולים להחליט שחוק הוא לא חוקתי, אז אני צריך לתמוך? זה טיעון שבכלל לא מסתכל על התוכן אלא על האריזה. דיברתי על פיצול תפקיד היועמ"ש במובן של חקירה והעמדה לדין של ראש הממשלה, שרים, אני מציע למען ההגינות להוסיף גם את יו"ר האופוזיציה. נכון להעביר את זה לפרקליט המדינה".