תיעוד ממעצר "סוכני המוסד" שחטפו איש חמאס
(צילום: Diana Barka, Bernama)

כלי תקשורת במלזיה פרסמו היום (שלישי) את זהויותיהם של "סוכני המוסד" שלקחו חלק בחטיפתו של פלסטיני בבירת המדינה קואלה לומפור, בחודש שעבר. לפי התקשורת במלזיה, הפלסטיני שנחטף ושוחרר בפשיטה של כוחות הביטחון המלזיים כעבור יממה הוא עומאר אל-בלבייסי, מתכנת שנחשד כאיש חמאס. החטיפה, לפי הדיווחים, התבצעה כדי להשיג מידע על תוכנת מחשב שמאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים.
לפי התקשורת במלזיה, במסגרת הפרשה הוגשו כתבי אישום נגד 11 בני אדם, אחרי ש-18 נעצרו בסך הכול. ה-11 נאשמים בעבירת חטיפה מדרגה שלישית, שהעונש עליה יכול להגיע לעונש מוות או למאסר עולם. בית המשפט קבע את תנאי מעצרם, והחליט כי אף אחד מהם לא יוכל להשתחרר בערבות.
2 צפייה בגלריה
סוכני המוסד העצורים
סוכני המוסד העצורים
ה"סוכנים", לפי הדיווחים במלזיה
(צילום: New Straits Times)
בתוך כך, משרד הפנים המלזי הודיע כי יחקור את האפשרות שסוכנים ישראלים מגייסים אזרחים מלזים לביצוע משימות בשליחות ישראל.
ההתפתחויות בפרשה במלזיה מגיעות אחרי שאתמול דיווחה התקשורת המקומית כי סוכנים מקומיים מטעם המוסד עצרו במדינה פעיל שחשבו שהוא איש חמאס. לפי הדיווח, כפי הנראה היעד היה בכלל פלסטיני נוסף שהיה איתו ברכב, ועקב רצף של תקלות המשטרה המלזית עלתה על המיקום שבו הוחזק העצור תוך יממה, ושחררה אותו.
2 צפייה בגלריה
הקניון שבו בילו שני הפלסטינים לפני פעולת המוסד קואלה לומפור מלזיה
הקניון שבו בילו שני הפלסטינים לפני פעולת המוסד קואלה לומפור מלזיה
הקניון שבו בילו שני הפלסטינים בקואלה לומפור
לפי הדיווח באתר "New Straits Times", סוכנים מלזיים שפעלו בשירות המוסד עקבו ב-28 בספטמבר בלב בירת מלזיה, קואלה לומפור, אחר פלסטיני שסברו כי הוא חבר בגדודי עז א-דין אל-קסאם ולאחר מכן חטפו אותו. אותו פלסטיני שנחטף, מומחה לתכנות, היה בדרכו עם פלסטיני אחר בדרכו לרכב אחרי ארוחת ערב בקניון. לפי הדיווח, רכב לבן נסע לעברם, ארבעה אנשים יצאו ממנו - והגיעו לפלסטיני שישב במושב הנהג. הם היכו אותו וגררו אותו לרכב הלבן בעודם צועקים לו: "הבוס שלנו רוצה לדבר איתך".
הפלסטיני השני ניסה לסייע לחברו, אבל הוזהר להתרחק מהמקום. ובהמשך הגיש תלונה בתחנת משטרה כ-40 דקות לאחר שחברו נחטף. הפלסטיני שנחטף הוכה לדבריו ברכב. הוא טען כי חוטפיו לקחו את הסלולרי שלו והכריחו אותו לפתוח את הנעילה. הפלסטיני שנחטף הובא קשור ועם עיניו מכוסות לחדר, שם החוטפים המלזים קשרו אותו לכיסא. לפי הטענות, או אז הם קישרו בטלפון בין החטוף לבין שני גברים, ככל הנראה ישראלים. "אתה יודע למה אתה כאן", היה הדבר הראשון שנאמר לו.
לפי הטענות, הפלסטיני החטוף נחקר במשך 24 שעות על ידי הפעילים המלזים, והוכה כי תשובותיו לא השביעו את רצון חוטפיו. "הישראלים רצו לדעת על הניסיון שלו בתחום התוכנה, על החוזקות של חמאס בתחום זה ועל חברים בגדודי עז א-דין אל-קסאם שהכיר", אמר גורם לעיתון המלזי.
המשטרה המלזית החלה מיד בניסיון לאתר את החטוף והצליחה לפשוט על החדר שבו הוחזק - בזמן שהחקירה הייתה בעיצומה. לפי הדיווח, ישראלי היה בשיחת טלפון בצד השני של הקו, ולרגע לא הבין מה גרם לכאוס - לפני שהשיחה נותקה.
בתקשורת המלזית נכתב עוד כי אישה מקומית בשנות ה-30 לחייה עמדה בראש רשת המוסד במדינה. לפי הדיווח, אותה מלזית גויסה על ידי סוכני מוסד לפני 2018 – השנה שבה סוכני המוסד חיסלו לכאורה במלזיה את פאדי אל-בטש. "היא אומנה בחו"ל, כולל באירופה", נכתב וצוין כי קיבלה 2,000 יורו בחודש ממפעיליה. לפי הדיווח, כמה גברים עבדו תחתיה.