חרדים קיצוניים חוסמים הערב (ראשון) את כביש 4 לשני הכיוונים במחאה נגד חוק הגיוס. מרבית החוסמים הם ילדים ובני נוער שעלו על הכביש באזור מחלף אלוף שדה תוך כדי קריאות "נמות ולא נתגייס".
הפגנת חרדים קיצוניים בכביש 4 ועימותים עם שוטרים
(צילום: יריב כץ, דן רבן )

בתוך כך, בית המשפט העליון קבע היום (ראשון) כי ידון בהקדם בעתירת התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל, לגיוס כל תלמידי הישיבות החייבים בגיוס. כזכור, התנועה והפורום עתרו נגד החלטת הצבא לשלוח צווי גיוס רק ל-3,000 תלמידי ישיבות, מתוך 63,000 חייבי גיוס, אשר בית המשפט פסק שיש לגייס.
העתירה הוגשה בעקבות התעלמות צה"ל, כך לטענת העותרים, מפסיקת בג"ץ שקבעה כי אין כל בסיס חוקי להימנעות מגיוס החרדים וכי על מערכת הביטחון לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון. בעתירה נטען כי ההחלטה שלא לגייס את תלמידי הישיבות פוגעת פגיעה אנושה בעקרון השוויון, מפרה את חוק שירות ביטחון, ומנוגדת לפסיקות בג"ץ הקודמות.
במהלך ההפגנה בכביש 4, חלק מהמוחים קיללו את השוטרים במקום וקראו בכינויי גנאי לעבר שוטרות. כוחות המשטרה ומג"ב, שתחילה ניסו להתעמת עם המוחים, לפי שעה נותנים להם לחסום את הכביש ועומדים מנגד, בזמן שחלק מהמפגינים רוקדים ושרים על הכביש.
1 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים קיצוניים בכביש 4 ועימותים עם שוטרים
הפגנת חרדים קיצוניים בכביש 4 ועימותים עם שוטרים
הפגנת חרדים קיצוניים בכביש 4
(צילום: יריב כץ)
בעקבות החסימה הגיעו למקום כוחות משטרה שעצרו שלושה מפירי סדר. מפקד תחנת בני ברק הכריז על ההפגנה כבלתי חוקית והכוחות החלו לפנות את המפגינים תוך שימוש בכח ואמצעים. מהמשטרה נמסר כי "בשלב זה כביש 4 נסגר לתנועה לשני הכיוונים, השוטרים מכווינים את התנועה באזור".
"ציבור הנהגים מתבקשים לבחור בדרכים חלופיות. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק, יחד עם זאת המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".
בחודשים האחרונים מאז שעלה לסדר היום חוק הגיוס שנועד להסדיר את גיוס החרדים בצה"ל, מתבצעות הפגנות בכביש 4, בלשכות הגיוס ובמוקדים שונים בירושלים של חרדים קיצוניים המתנגדים לכל מתווה. בחלק מהמקרים נעצרו מפגינים לאחר שסירבו לפנות את הכבישים או הפריעו לסדר הציבורי ליד לשכות הגיוס.