"אתם זוכרים שאנחנו קיימות?". אחת המתלוננות נגד בועז אנקרי
(צילום: ירון ברנר)

"עונש ביזיוני ופוגע": ד', אחת המתלוננות נגד בועז אנקרי, רב-סרן לשעבר שהודח מצה"ל לאחר שהואשם בעבירות של מעשים מגונים, מעשי סדום והטרדות מיניות בשלוש חיילות ששירתו תחתיו, התייחסה היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet להסדר הטיעון שעליו הוצע לו לחתום. "כתב האישום כולל סעיפים שאפשר לתת עליהם בנפרד שבע שנים ושלוש שנים - איך אנחנו מגיעים לדבר במונחים של שישה חודשים?", תהתה.
הבוקר פורסם כי כשנתיים לאחר שהוגש כתב האישום, שופט מגשר מטעם בית הדין הצבאי הציע לאנקרי הסדר טיעון, שבמסגרתו יימחקו חלק מסעיפי האישום - ואנקרי יודה ויישלח לתקופת מאסר קצרה של בין חצי שנה לשנה. בשלב זה עדיין לא ברור האם אנקרי יחתום על עסקת הטיעון, שנוצרה בהליך חשאי וסגור, וחוות דעתה של הפרקליטות הצבאית עליה עדיין לא ניתנה.
1 צפייה בגלריה
רס"ן בועז אנקרי
רס"ן בועז אנקרי
נאשם בעבירות של מעשים מגונים, מעשי סדום והטרדות מיניות. אנקרי
(מתוך פייסבוק)
יש מתלוננות, יש מקרים, ואז מנהלים איתו משא ומתן. מה את מרגישה הבוקר? "אני אגיד לך דבר כזה: ככלל, אין לי איזושהי התנגדות גורפת להסדרי טיעון, בתנאי שזה מביא תוצאות שאני אוכל לישון איתן טוב בלילה. אבל כשיש פה כתב אישום שמכיל בתוכו סעיפים שאפשר לתת עליהם שבע ושלוש שנים, ועכשיו אנחנו מגיעים לדבר במונחים של שישה חודשים, איפה אתם? אתם זוכרים שאנחנו קיימות? אתם זוכרים כמה קשה היה לנו? אתם זוכרים שאנחנו שנתיים לא ישנות בלילה? אתם זוכרים שאחרי חצי שנה הבן אדם הזה ימשיך להסתובב? אתם מבינים שבנות לא יקומו להתלונן כי זה מה שאתם עושים?".
למה לדעתך זה קורה, מאיפה זה מגיע עם כל כך הרבה עדויות שנאספו? "אני לא יודעת להגיד לך, אני לא שם ואני לא בנעלי השופט, אבל יש פה בעיה רצינית. וצריך שמישהו יתעורר על עצמו כי אי אפשר שדבר כזה יקרה, אי אפשר לתת לזה יד".
אני רוצה ברשותך להחזיר אותך לנקודה בה החלטת להתלונן. למה החלטת להגיש תלונה? "קודם כל, הייתי קצינה צעירה, ששירתה תקופה לא קצרה תחתיו, ומעבר לפגיעה האישית שלי – אני נחשפתי לעוד עשרות. אמנם יש שלוש מתלוננות, אבל יש עשרות נפגעות שדיברו ופנו ושיתפו, והרגשתי שהייתי צריכה לקום ובאמת לעשות צעד שיציל לא רק אותי, אלא הרבה אחרות. להרבה אחרות לא היה את הכוח לעשות את זה. אמנם אנחנו שלוש נשים חזקות שהתיק הזה מתנהל סביבן, אבל הוא למען הרבה נשים מהעבר, ואני מאמינה גם שהוא למען הרבה נשים מהעתיד שנמנע מהן".
אנקרי בבית המשפט, ב-2021
(צילום: יואב זיתון)

את אומרת שיש הרבה נשים שהוטרדו, נפגעו ולא התלוננו? "נכון. אני, עוד קצינה ועוד חיילת (התלוננו). כן, גם מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה בצה"ל) יודעים את זה, וגם מערכת המשפט ידעה את זה. אבל בסוף זה לא נתון שיש מה לעשות איתו ברמה המשפטית, כי הן לא התלוננו. אבל הוא נתון קיים – הוא חי ונושם וידוע".
יש לך הסבר כלשהו איך הגענו למצב הזה? איך מנהלים משא ומתן כזה למרות כל מה שידוע, זה עניין של חקיקת ענישה? "זה בדיוק מה שאני באה להגיד, וזה ממש בוער בי בתקופה האחרונה, במיוחד לאור כל הרעש שאנחנו שומעים על הרפורמה המשפטית. אומרים שהיא פוליטית או לא, כן ימין או שמאל, אבל בסוף אנשים שוכחים הרבה פעמים ששינוי במערכת המשפט צריך להיעשות הרבה לפני שהוא ימין ושמאל, אלא להיעשות בדברים כמו חקיקה. בסופו של דבר אנשים זוכים למשפטים לא הוגנים, אני מתכוונת לקורבנות העבירה. למה? כי בחוק אין לנו חקיקת מינימום - יש לנו חקיקת מקסימום. אז לתת עונש מקסימלי תמיד אפשר, אבל לתת עונש מינימלי זה גם תמיד אפשר (צריך להיות אפשרי). זה גם מה שקורה במקרה שלנו – זה עונש (לפי הסדר הטיעון) שלא רק שהוא מינימלי, הוא ביזיוני, הוא פוגע. זה עונש שמלמד לקח כואב וקשה עבור כל בחורה שעכשיו יושבת בבית וחושבת: 'איך אני אציל את עצמי ומה יצא לי מזה'. היא רואה את זה עכשיו ואומרת לעצמה 'לא שווה לי את זה'".
משפטו של אנקרי ידע לא מעט דחיות. אחרי שאחת המתלוננות אזרה אומץ להקליט אותו ובכך גרמה לו להודות במעשים, הוחמר כתב האישום נגדו. שוב ושוב, הוא הגיש בקשות שונות לבית הדין כדי לדחות את משפטו, ואף נעתר על ידי השופטים הצבאיים. בינתיים, במשך תקופה ארוכה, הקורבנות חיכו שייעשה צדק.
החודשים הפכו לשנים, ורק עכשיו, לפני שהחל שלב ההוכחות, התגבשה בחשאי עסקת הטיעון שעוררה את זעמן. כתב האישום, שהכיל תחילה 21 סעיפים של עבירות מין - יכווץ. חלק מהעבירות יימחקו, ואנקרי יודה ויישלח לתקופת מאסר של שישה חודשים עד שנה בכלא הצבאי. "רק על חלק מהעבירות בכתב האישום הוא אמור, לפי החוק, להישלח לשנים בכלא, קל וחומר על הרשעה מלאה בכל כתב האישום, שמגובה בראיות", אמרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אחת המתלוננות. "זו סטירה מזלזלת, טראומה נוספת אחרי שהשתיקו אותנו בפרקליטות הצבאית עם המריחה הזו".
קצינה שהתלוננה נגד אנקרי משחזרת את הפגיעה

המעשים המיוחסים לאנקרי, כיום בשנות ה-40 לחייו, בוצעו לכאורה בחיילת בדרגת רב טוראי ובשתי קצינות ששירתו תחתיו. לפי כתב האישום, אנקרי החמיא לקורבנות שלו בתיאורים מיניים, העניק לחלקן הקלות וניסה לשכב איתן. חלק מהתקיפות המיניות בוצעו כאשר אחת החיילות, שנזקקה לסיוע בתנאי השירות שלה בגלל רקע סוציו-אקונומי, ישנה במזרן על הרצפה בבסיס. באחת הפעמים אף דרש ממנה, לפי כתב האישום: "תגידי שאת החיילת שלי, הזונה שלי".
סנגוריו של אנקרי, אל"ם במיל' אשר הלפרין וסרן אמיר גונמן, מסרו: "הליך הגישור המתקיים בבית הדין הצבאי הוא חסוי ואיננו מתכוונים להתייחס לדברים הנאמרים בגישור או להצעה כזאת או אחרת שעלתה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההליך מתנהל בפני בית הדין הצבאי, והוגשו במסגרתו מספר בקשות מקדמיות. בד בבד, נערך הליך גישור בין הצדדים, בפני נשיא בית דין צבאי מחוזי, במסגרתו הביא המגשר בפני הצדדים הצעות שונות לשם הגעה להסדר טיעון. התביעה הצבאית נמצאת בקשר עם נפגעות העבירה ועדכנה אותן בהצעות השופט המגשר. חלק מהנפגעות גם קיבלו מענים תמיכתיים וליווי לבחירתן מגורמי הסיוע ביוהל"ם". גורמים צבאיים הוסיפו: "הליך הגישור עודנו מתנהל ולא סוכם עונש כלשהו בין הצדדים".