יאיר לפיד מתייחס לאמירה של צביקה פוגל, הערב
(צילום: עידו רימון )

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות דבריו של ח"כ צביקה פוגל מ"עוצמה יהודית", שקרא הערב (ג') לעצור את ראש האופוזיציה ורה"מ לשעבר יאיר לפיד ואת שר הביטחון לשעבר בני גנץ, יחד עם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, באשמת "בגידה במולדת". רה"מ לשעבר לפיד הגיב: "לא ניתן שיידרסו אותנו ואת המדינה האהובה שלנו". גנץ קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לגנות, והוא התנער מהדברים בשיחה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג: "במדינה דמוקרטית לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, כפי שלא קוראים לשרי הממשלה נאצים, לממשלה יהודית-הרייך השלישי ולא ולאזרחים לצאת למרי אזרחי".
לפיד התייחס בנוסף לדיווח לפיו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש מהמשטרה להציב מכת"זיות בהפגנות נגד הממשלה החדשה, ולחשד לניסיון דריסת סטודנטים בהפגנה בבאר שבע: "ככה מתרסקת דמוקרטיה, ביום אחד. בן גביר אומר שיפעילו מכתזיות נגד המפגינים שלנו, ח"כ פוגל אומר שצריך לעצור את בני גנץ ואותי ולזרוק אותנו לכלא על בגידה כי דיברנו נגד הממשלה, ובבאר שבע מנסים לדרוס סטודנטים שלנו כי הם מפגינים ומשתמשים בזכותם לחופש הביטוי". מוקדם יותר אמר לפיד: "היה ברור שזה יגיע. במדינות לא דמוקרטיות השלטון תמיד מאיים לעצור את ראשי האופוזיציה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
הח"כ מעוצמה יהודית קרא לעצור את בכירי האופוזיציה באשמת "בגידה במולדת". לפיד, פוגל וגנץ
(צילום: מוטי קמחי, יריב כץ)
בתגובה לדבריו של פוגל, פנה גנץ לראש הממשלה נתניהו: "מדינת ישראל צריכה הסכמות רחבות ולא את המשך השיסוי, ההסתה והפלגנות. הפעולות שלך, המוכוונות למול הגנה על זכויות הפרט ומול היסודות הדמוקרטיים הבסיסיים - מחלחלות לפעולות בשטח". גנץ קרא לנתניהו לגנות את הדברים הקשים, "ולפעול לאיחוי הקרעים בעם ולא לליבוי שלהם". שר הביטחון לשעבר קרא "לכל מי שהדמוקרטיה הישראלית חשובה לו, להמשיך להיאבק עליה בכל הדרכים החוקיות והדמוקרטיות".
הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט, חבר מפלגתו של גנץ, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לגנות את דבריו של פוגל: "קואליציה שקוראת למעצר של ראשי האופוזיציה הוא דבר בלתי מקובל במדינה דמוקרטית. אני קורא לחבר הכנסת צביקה פוגל לחזור בו מדבריו החמורים על כך שיש לעצור את לפיד וגנץ וקורא לראש הממשלה נתניהו לגנות מיד. קואליציה שקוראת למעצר של ראשי האופוזיציה הוא דבר בלתי מקובל במדינה דמוקרטית".
ח"כ זאב אלקין כתב בטוויטר: "צביקה, גדלתי במקום שהיה אסור לבקר את השלטון. ‏במקום שבו הכניסו אנשים לכלא, כי החזיקו בדעות הלא נכונות. ‏במקום שבו פוליטיקאים שבשלטון אמרו למשטרה את מי לעצור. ‏האמן לי, שזה לא המקום בו אתה רוצה לחיות. ‏אולי הגיע הזמן שתרגיעו?!".
ח"כ מעוצמה יהודית: "צריך לעצור עכשיו את גנץ ולפיד על בגידה במולדת"
(מתוך מהדורת חמש עם מאיה ראכלין, כאן 11)

3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
איזנקוט: "לא מקובל במדינה דמוקרטית", אלקין: "שלא נחייה במקום שבו פוליטיקאים בשלטון אומרים למשטרה את מי לעצור"
(צילום: קובי קואנקס)
ראש מפלגתו של פוגל, השר בן גביר, אמר בהקלטה לחברי כנסת ולקבוצת הפעילים שלו: "אני אוהב ומעריך את צביקה, וכמו כולם מבין את ההמרדה נגדנו, אבל אל תלכו לכיוון של לעצור את לפיד וגנץ. מאיפה אתם לוקחים את זה?". בן גביר הוסיף: "המשטרה לא תעצור מתנגדים פוליטיים, זה לא עובד ככה. אנחנו לא מתכוונים לעשות דבר כזה, ואין לנו יכולת לעשות זאת. אל תלכו לכיוונים לא נכונים ולא ראויים. מבקש מכל מי שמתראיין לא לדבר על עניין אזיקים ומעצרים של מתנגדים פוליטיים".
השר למורשת עמיחי אליהו, חבר מפלגתו של פוגל, הביע תמיכה בדבריו: "אני לא מבין איך כולנו לא צועקים את זעקת הכאב של חברי, תא"ל במיל' ח"כ צביקה פוגל", כתב בטוויטר. "יש מי שמעלה על סדר היום הציבורי מלחמת אחים (אהרון ברק, לפיד ועוד), יש מי שפורם את הבסיס האזרחי שמאחד אותנו וכולנו שותקים".
סגן השר במשרד רה"מ, אלמוג כהן, גם הוא מעוצמה יהודית, גיבה את חברו למפלגה ואמר הערב בריאיון לחדשות 13: "אם לפיד וגנץ לא יפסיקו עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם ברחובות ישראל - הם ייעצרו עם אזיקים". לדבריו, "לא צריך לעצור פיזית, אלא להבהיר להם שבמידה והם ימשיכו עם ההסתה - הם ייעצרו עם אזיקים, זה מה שצריך לקרות".
השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, המקורב לבן גביר, אמר הערב: "מציע לכולם להירגע. לגנץ לא לאיים במלחמת אחים, ללפיד לא לאיים שזה ייגמר בדם, ליאיר גולן לא לאיים במרי על דמוקרטיה נבחרת, למפגיני השמאל לגנוז את דגלי הטרור והסמלים הנאצים". וסלראוף הוסיף: "לאחיי בימין - בואו נירגע ולא ניפול לפרובוקציות מהצד השני".
בן גביר נגד האמירות של פוגל: "אל תלכו לכיוונים לא ראויים"
(צילום: AFP)

3 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
"הקריאות לאסור את לפיד וגנץ עוברות כל גבול". דני דנון מהליכוד
(צילום: יריב כץ)
בקואליציה היו, עם זאת, גם מי שגינו את הדברים: שר הביטחון יואב גלנט קרא "לכולם מהימין והשמאל להרגיע את הרוחות. למילים יש משמעות ואנחנו נכנסים לטריטוריה מסוכנת. גם בשעות של מחלוקת עמוקה תפקידם של מנהיגי הציבור הוא לשמור על האחדות בעם".
חבר הכנסת דני דנון מהליכוד, שגינה גם הוא את הדברים, אמר: "הדברים שנאמרו היום בלהט השיח לא מקובלים. תהום אידאולוגית פעורה ביני לבין לפיד וגנץ, אך הקריאות לאסור אותם עוברות כל גבול. כמובן שהקריאות של אנשי השמאל הקוראות למלחמת אזרחים חמורות לא פחות, ועל כן אנחנו חייבים להיות אחראים ולהרגיע את הרוחות".
פוגל אמר בריאיון לכאן11 כי "את הארבעה האלה צריך לעצור עכשיו, הם האנשים המסוכנים ביותר שיש כרגע". הוא הוסיף: "הארבעה האלה קוראים למלחמה. אם היו קוראים להפגין הייתי נותן להם את כל הזכות להפגין, אבל הם מדברים במושגים של 'אני אויב', הם מדברים בסגנון של מלחמה, אני חשבתי שמלחמה זה נגד אויבים. מבחינתי זאת בגידה במולדת, אם לא הייתי מספיק ברור - זאת עילה למעצר".
יאיא פינק, לשעבר מנכ"ל תנועת דרכנו, הודיע כי יגיש תלונה במשטרה נגד ח"כ פוגל על הסתה. "לקרוא למנהיגים פוליטים בוגדים ומסוכנים למולדת זה התרת דמים. מעניין האם שר המשטרה הפוליטית יאפשר לפתוח בחקירה מולם", אמר.
ח"כ אלמוג כהן: "אם לפיד וגנץ לא יפסיקו עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם ברחובות ישראל - הם ייעצרו עם אזיקים"

גנץ עצמו פנה אתמול שוב לראש הממשלה נתניהו בנושא הרפורמה המשפטית שהציג שר המשפטים יריב לוין. "אם אתה סבור שנעשה לך עוול משפטי - אל תתקן אותו בעוול למדינת ישראל ולחברה הישראלית. זהו מעשה אנטי פטריוטי ואנטי ציוני", אמר בישיבת הסיעה - והוסיף איום חריף: "אם תמשיך בדרך שבה אתה הולך - האחריות למלחמת האחים המחרחרת בחברה הישראלית תהיה עליך. אני אומר לך היום באופן הברור ביותר - אתה בחרת בחרפה, ואנחנו נבחר במאבק צודק".
לדברי גנץ בפנייתו אל נתניהו, "התוכנית שאתה מוביל ומאפשר תפגע אנושות בביטחון הלאומי - גם בתחושת החוסן של כל האזרחים מכל חלקי החברה, וגם ביכולתן של בג"ץ ושל המערכת המשפטית להיות כיפת הברזל המשפטית שלנו מול העולם. הרגשנו זאת בעופרת יצוקה, במרמרה, ולאורך כל השנים האחרונות במבצעים ובמלחמות כשמערכת המשפט הייתה כיפת הברזל המשפטית שלנו מול חורשי רעתנו".