רשת NBC האמריקנית דיווחה הלילה (בין שבת לראשון) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לדון בעתיד קמפיין הבחירות שלו עם בני משפחתו בקמפ דייוויד, אחרי ההופעה הכושלת בעימות נגד דונלד טראמפ. ביידן, לפי הדיווח, חש חוסר ביטחון ואף מושפל אחרי שנראה עייף, מבולבל וחלש.
ביידן אחרי העימות: "לא הייתי רץ שוב אם לא הייתי מאמין שאני יכול לעשות את התפקיד"
(צילום: רויטרס )

אף שנשא ביום שישי האחרון נאום לוחמני בעצרת בצפון קרוליינה, מה שהצליח להרגיע חלק מאנשי המפלגה הדמוקרטית, גורם המעורה בפרטים אמר ל-NBC כי ביידן מרגיש מושפל, חסר ביטחון ומודע בכאב גם להופעה הפיזית שלו - שכללה עיניים בוהות למרחק ופה פעור. לפי אותו גורם, ביידן גם יודע שעבר מנושא לנושא בעימות, באופן לא קוהרנטי ובצורה שקשה לשמיעה. "זה בלגן", אמר אותו גורם.
גורם אחר המעורה בנעשה - אמר שביידן יקשיב ליועץ אחד, או למעשה יועצת: ג'יל ביידן, רעייתו. "האדם היחיד עם ההשפעה האולטימטיבית עליו היא הגברת הראשונה", אמר אותו גורם. "אם היא תחליט שצריך להיות שינוי כיוון - יהיה כזה".
(צילום: אורי דוידוביץ)

ביידן הגיע לקמפ דייוויד במסגרת לו"ז שתוכנן לו מראש, עוד לפני העימות עם טראמפ. הוא פגש את ילדיו ואת נכדיו שם. מקור ששוחח עם NBC הדגיש כי הכינוס הוא לא "מפגש רשמי" של המשפחה. "כל דיון על הקמפיין צפוי להיות לא רשמי או רעיונות", אמר המקור. "אף אחד לא יושב לדיון רשמי או מכריע".
ג'יל ביידן, מצידה, אותתה שלא תיתן לבעלה לפרוש כרגע. ביום שישי האחרון, באחד משלושת האירועים הרצופים שבהם השתתפה, אמרה כי "כפי שג'ו אמר, הוא לא איש צעיר. אחרי העימות הוא אמר לי 'את יודעת, ג'יל, אני לא יודע מה קרה. לא הרגשתי כל כך נהדר'. אמרתי לו, 'אנחנו לא מתכוונים לתת ל-90 דקות להגדיר את ארבע השנים שבהן היית נשיא'. כשג'ו נופל, הוא קם חזרה, וזה מה שאנחנו עושים היום".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ביידן בנאום לוחמני ביום שישי. ניסה למזער נזקים
(צילום: EPA / STAN GILLILAND)
מאז ההופעה הכושלת בעימות, נזכיר, צצו קריאות לפרישת ביידן. הנשיא הרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל בדקות הראשונות של העימות, והופיע עם קול צרוד. לעיתים רבות שטף הדיבור שלו נעצר, והוא נראה כמי שנאבק במחשבותיו כדי לסיים את דבריו.

העימות בקצרה:

  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על-ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
אחרי העימות נשמעו קולות של פאניקה בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית, וקריאות חריגות וחסרות תקדים לפרישתו של הנשיא המכהן מהמרוץ לכהונה שנייה – פחות מחמישה חודשים לפני הבחירות. טכנית עוד יכולים הדמוקרטים להחליף את המועמד שלהם, במהלך הוועידה של המפלגה שתיערך באוגוסט הקרוב, אך הכללים הופכים את המשימה הזו לבלתי אפשרית אם ביידן יסרב לפנות את הדרך – ובינתיים נראה שאין בכוונתו לעשות זאת. במה שנראה כמו ניסיון לעקור במהירות את ניצני המרד, פחות משעה אחרי העימות שלח קמפיין ביידן את סגניתו קמלה האריס לטלוויזיה כדי להסביר את הופעתו הבעייתית.
בקמפיין התעקשו גם להיצמד אחרי העימות ללו"ז המקורי של הנשיא, ובין היתר שלחו אותו למפגש עם תומכים במסעדה באטלנטה, ולעצרת שלשום בצפון קרוליינה. בעצרת נשא ביידן נאום "הכאה על חטא", שבו הודה כי אינו בשיא אונו – אך התעקש כי הוא עדיין כשיר להנהיג את ארה"ב. "אני יודע, אני לא אדם צעיר – זה מובן מאליו", אמר ביידן בעצרת, כשמהקהל נשמעו קריאות קצובות ונלהבות של "עוד ארבע שנים!".
המחליפים האפשריים, אם ביידן יפרוש
סוגיית הגיל של ביידן היוותה מכשול מרכזי עבורו מבחינת הבוחרים הרבה לפני העימות – וכעת צפויה להוות מכשול גדול עוד יותר, כיוון שהעימות נתפס כמבחן קריטי עבורו להפגין את כשירותו המנטלית והפיזית בפני הבוחרים, וגם בעלי בריתו הקרובים מודים שנכשל במשימה. קריאה לפרישתו השמיע אף אחד מידידיו הקרובים, פרשן "ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, שהעיד כי בכה כשצפה בביידן בעימות. העיתון פרסם מאמר מערכת שבו קרא לביידן לפרוש לטובתה של ארה"ב.
עורכי "ניו יורק טיימס", שמזוהה עם המחנה הליברלי בארה"ב, הזהירו כי התעקשותו של ביידן לרוץ לכהונה שנייה היא "הימור חסר אחריות", וכתבו כי ישנם מנהיגים דמוקרטים אחרים – שיהוו אלטרנטיבה "משכנעת ואנרגטית" לטראמפ. "אין שום סיבה שהמפלגה הדמוקרטית תסכן את היציבות והביטחון של המדינה בכך שתאלץ את הבוחרים לבחור בין החסרונות של טראמפ לבין אלה של ביידן. זה הימור גדול מדי לקוות שהאמריקנים יתעלמו מהגיל ומהחולשה של ביידן שהם רואים במו עיניהם", נכתב ב"טיימס". בעיתון הבהירו כי יתמכו בביידן "באופן חד-משמעי", אם יחליט בכל זאת להמשיך במרוץ.