המחבל כבר היה במעצר, אבל אז שוחרר – על ידי הפלסטינים: המצוד אחר המחבל שדרס למוות בשבוע שעבר שני לוחמים ליד שכם נמשך – וכעת מתברר כי אחרי שהסגיר עצמו מעט לאחר הפיגוע לידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, הוא שוחרר על ידיהם ולא הועבר לידי ישראל.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל מחנה פליטים בלאטה שכם
כוחות צה"ל מחנה פליטים בלאטה שכם
אבו מאזן וכוחות צה"ל באזור שכם
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed, AFP)
בפיגוע ביום רביעי בערב נדרסו למוות סמ"ר אליה הלל (20) וסמ"ר דייגו שוישה הרסאג' (20), בזמן בידוק רכבים פלסטיניים ביציאה משכם. המחבל שדרס אותם, שלפי הדיווחים הינו עבד אל-ראוף אשתייה (30), נמלט מיד לאחר מכן חזרה לשכם, וכאמור הסגיר עצמו מעט לאחר מכן לידי המנגנונים הפלסטיניים.
אלו החזיקו בו מספר שעות והיו בקשר עם אנשי המודיעין הישראליים – שדרשו שיעבירו אותו אליהם. במהלך אותן שעות נתפסה על ידי הצבא גם המשאית איתה ביצע המחבל את הפיגוע. על פי דיווחים פלסטיניים, בשלב זה נוצר לחץ מצד הפלסטינים על אנשי המנגנונים שלא להסגיר את המחבל לידי ישראל – על מנת שלא ייחשבו כ"משתפי פעולה" עם ישראל. באותן שעות התרחש דיאלוג בין הישראלים לפלסטינים שהחזיקו בו. לאחר כמה שעות, ומחשש שייעצר על ידי ישראל, שוחרר המחבל ומאז הוא מסתובב חופשי.
בני משפחתו של המחבל פרסמו אמש הצהרה לתקשורת ולפיה שירותי הביטחון המסכל הפלסטיני ומושל שכם אמרו להם כי בנם הוא שצריך להסגיר את עצמו לצה"ל – וכי הם לא יכולים לשאת באחריות להחזיקו במטה שירותי הביטחון, לאחר שישראל איימה לטענתם "לפלוש" אליהם אם יסרבו למסור אותו.
2 צפייה בגלריה
 סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' ז"ל סמ"ר אליה הלל ז"ל
 סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' ז"ל סמ"ר אליה הלל ז"ל
סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' וסמ"ר אליה הלל זכרם לברכה, שנדרסו למוות בפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
המשפחה הוסיפה כי המשטרה הפלסטינית ביקשה מאחיו של עבד אל-ראוף, שביקר את המחבל כשעוד היה ברשות המנגנונים, להסגיר אותו לידי צה"ל – בגלל אותו איום לכאורה של הצבא לפשוט על מטה המשטרה הפלסטינית. במשפחה טענו כי האח סירב לכך, ועזב את התחנה לאחר שראה את עבד אל-ראוף. המחבל, כך נטען, אמר לאחיו ש"מה שקרה היה תאונת דרכים ושהוא איבד שליטה על המכונית שלו".
גורמים של הרשות בשכם ציינו שכרגע אשתייה נמלט, וכי לא ידוע היכן הוא נמצא. המנגנונים הפלסטיניים, הם הוסיפו, לא מאמינים בחקירה משותפת עם ישראל.
בינתיים המצוד אחרי המחבל נמשך כאמור, וגורמי ביטחון בישראל מסבירים כי אינם מתייחסים לדיווחים כיוון שמדובר במבצע שממשיך להתנהל. לדבריהם, כוחות הביטחון פועלים כל העת לעצור מחבלים, וכמובן גם ללכוד את המחבל החשוד בפיגוע ליד שכם. ההערכה היא כי הוא ייתפס בזמן הקרוב, אך השאלה הגדולה יותר שעולה כעת היא כיצד ישליך בהמשך האירוע על מערכת היחסים המאוד מורכבת מול אנשי המנגנונים.
הלווייתו של סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' ז"ל

העובדה שהמחבל נותר חופשי מעוררת זעם בקרב המתיישבים באזור – ואמש מספר מתנחלים, מיישובי השומרון ובקעת הירדן, חסמו את הכניסות והיציאות משכם. התושבים נפרסו בכלל היציאות מהעיר, ביניהן צומת המטווחים שבה בוצע הפיגוע, צומת דיר שרף הסמוכה ליישוב שבי שומרון, צומת בית פוריק ומחסום בקעות.
ביום שישי האחרון קראה אימו של הלוחם אליה הלל ז"ל, שנהרג בפיגוע, להטיל מצור על שכם: "הוא היה צריך למות. הוא בן מוות, אבל לפחות שייתן את הדין. בושה שאנחנו יושבים ומחכים בזמן שהמחבל הרוצח שרצח את הבן שלי ואת הפקוד שלו דייגו, השם ייקום דמם, חי לו ונמצא לו בהגנה", אמרה האם חנה - לפני שהתברר כעת על הימלטותו מחדש של המחבל.
בעקבות שחרור המחבל, קרא היום ראש מועצת שומרון יוסי דגן לעצור את מושל שכם: "אם יש למדינת ישראל מינימום של כבוד לאומי, המחבל בחליפה המכונה 'מושל שכם', המתועב הזה שהסתיר ואז הבריח את רוצח החיילים, חייב להיות עצור מיידית", מסר.