טקס החלפת שר הביטחון
(צילום: לע"מ )

התעלמות מופגנת או מסר מתוך מבוכה בעקבות כניסת השר הנוסף למשרד. במשרד הביטחון בקריה בתל אביב נערך בצהריים (ראשון) טקס החילופים בין השר היוצא בני גנץ למחליפו יואב גלנט. במהלך נאומו, לא התייחס השר גלנט להחלטה להציב כשר שני במשרד הביטחון, את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאליו תועבר מהצבא האחריות על המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. "צה"ל, צבא העם, ניצב מעל לכל מחלוקת, כשר הביטחון - אני מתחייב לפעול ולחזק את צבא הגנה לישראל", אמר השר גלנט. ynet העביר את הטקס בשידור חי.
גם שר הביטחון היוצא גנץ התייחס להחלטה בעניינו של סמוטריץ' ולהחלטה להכפיף לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את האחריות על פלוגות משמר הגבול ביהודה ושומרון. "העמד חומת מגן גבוהה ומוצקה בין צה"ל לבין מעורבות פוליטית בהחלטות מבצעיות וערכיות. אל תאפשר לפרק את מערכת הביטחון ליחידות משנה הנתונות לגחמות פוליטיות המנותקות משרשרת הפיקוד. בלי שינוי במודל השירות ועם חוק גיוס שיכשיר השתמטות המונית - עתידנו הביטחוני לוט בערפל, ואני חרד לביטחון ישראל ולעתידו של צה"ל כצבא העם. אני חרד גם מפני הפיצול בעם שמשליך וחודר לתוך צה"ל".
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
שר הביטחון הנכנס גלנט
(צילום: מוטי קמחי)
בתחילת דבריו אמר השר הנכנס גלנט: "מתוך מחויבות רבת-שנים לביטחונה של ישראל, ומתוך הכרה עמוקה בחשיבותה של השליחות, אני מקבל על עצמי היום, בחרדת קודש, את תפקיד שר הביטחון, ואת הזכות להוביל את מערכת הביטחון הישראלית. במעמד זה נושאים אותי הזיכרונות 46 שנים לאחור, אל היום שבו לבשתי לראשונה את מדי צה"ל כשהתנדבתי לשירות בשייטת 13. מאז אותו יום הקדשתי את חיי - בימים ובלילות, בזירות קרובות ורחוקות, למשימה מרכזית אחת: ביטחונה של מדינת ישראל, ריבונותה ושלום אזרחיה. במשימה זו, שלה אני ערוך ונכון, אמשיך גם עתה, נמשיך כולנו".
בנאומו הזכיר גלנט את חתירת איראן ליכולת גרעינית צבאית ואת הטרור הפלסטיני. "מערכת הביטחון בראשותי, במאמץ משותף בין כלל זרועותיה, תכין את המענה שיאפשר לממשלת ישראל לקבל כל החלטה באשר לבלימת מאמץ הגרעין האיראני. נגד הטרור על כל תצורותיו, ננקוט יוזמה, נפעל במדיניות התקפית, נילחם בטרור ללא פשרות. חיילי צה"ל ומפקדיו ניצבים על משמרתם ופועלים יומם ולילה לבצע את משימותיהם - הם המהווים את היתרון האנושי, המאפשר את הפעילות המבצעית ואת בניין הכוח".
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
גלנט לצד גנץ וכוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
גלנט עם ראש המוסד ברנע
(צילום: מוטי קמחי)
השר היוצא גנץ אמר בנאומו: "אני מסכם היום שנתיים וחצי עם התפתחויות עצומות בזירה הביטחונית, המדינית והפנימית. פעלנו בנחישות, ביצירתיות וביוזמה. שמרנו והרחבנו את העליונות הביטחונית של ישראל באזור, תוך העמקה של השותפות עם ארצות הברית, והבטחת ההצטיידות של צה"ל עשרות שנים קדימה. הנחנו יסודות לארכיטקטורה אזורית במזרח התיכון, והעמקנו את הקשרים עם ירדן ומצרים. תמנו על מעל למאה הסכמי שיתוף פעולה ביטחוניים, כולל הסכמים חסרי תקדים עם מדינות רבות באזור. הבאנו רפורמה היסטורית עבור נכי צה"ל, הכרנו באחים השכולים, הנענו את "מגן הצפון", החלטנו והתחלנו בהעברת אמ"ן לנגב, העלינו את דמי הקיום לחיילים ועוד ועוד".
גנץ אמר עוד: "בראייה קדימה - האתגרים של מדינת ישראל הולכים ומתרחבים. בראשם, הניסיון של איראן להשיג מטריה גרעינית כדי להפוך להגמון במזרח התיכון. במקביל לבניית הכוח שיאפשר לתקוף את מתקני הגרעין של איראן ולהסיג אותם שנים אחורה - עלינו לפעול כל העת עם שותפינו ובראשם ארצות הברית בכדי לראות איך מקרינים ומפעילים כוח מול איראן – ולייצר 'מב"מ' מתמשך. כל זאת תוך המשך המאמץ לבידוד איראן. עלינו גם לוודא שאם יהיה הסכם גרעין - הוא יהיה טוב מבעבר וייקח אותה שנים לאחור. בנושא הפלסטיני, אנו צועדים לצערי לעבר מציאות של מדינה דו-לאומית, שיש בה כדי לסכן את החזון של ישראל כיהודית ודמוקרטית".
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
גלנט צועד מול גנץ וכוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
גלנט עם הרמטכ"ל המיועד הלוי
(צילום: מוטי קמחי)
"הביטחון מעל הכול" - זה המסר העיקרי שהעביר שר הביטחון הנכנס לשר הביטחון היוצא במפגש החפיפה שנערך בין השניים ביום שישי. הפגישה התנהלה ברוח טובה, וגנץ הבטיח לגלנט שיעמוד לרשותו ככל שיידרש בתקופה הקרובה. לאחר מכן נפגש גלנט גם עם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
לנוכח העובדה שגם הרמטכ"ל יתחלף בעוד כשלושה בלבד, גלנט מתכוון להקדיש את השבועיים הקרובים להשלמת כניסתו למערכת בסיועו של כוכבי. בסוף השבוע אמר גלנט כי "ביטחון ישראל עומד מעל לכל מחלוקת, ואעמוד עם גנץ בקשר בהמשך הדרך". מלשכת גלנט נמסר כי השניים שוחחו על הנושאים הביטחוניים והמדיניים שעל הפרק, בסוגיות מבצעיות, ובהפעלת בניין הכוח ובתיאום בין כלל גופי הביטחון.
גלנט צפוי למנות מקרוב מזכיר צבאי חדש במקומו של תת-אלוף יקי דולף שליווה את גנץ ויעבור לפקד בחודשים הקרובים על אוגדת איו"ש וכן מנכ"ל חדש למשרד הביטחון. אחד המועמדים המובילים לתפקיד הוא סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף אייל זמיר, שהתמודד על הרמטכ"לות מול אלוף הרצי הלוי. גלנט צפוי לעסוק כבר בימים הקרובים בנושאים נפיצים שעל הפרק וכבר מובילים להתנגשות הצבא לשורה של דרישות מצד השרים סמוטריץ' ובן גביר לשינויים בצה"ל, ובעיקרן הוצאת המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה מהצבא.
מוקדם יותר נפגש גלנט עם הרמטכ"ל המיועד הלוי. השניים דנו באתגרים הביטחוניים העומדים בפני צה"ל בגזרות הפעולה השונות, ושוחחו על נושאי בניין הכוח והפעלתו. הרמטכ"ל המיועד הציג לשר הביטחון גלנט כמה סוגיות מרכזיות בתחומים המבצעיים והמודיעיניים. שר הביטחון סיכם עם אלוף הלוי כי יעמדו בקשר רציף בהליך חפיפתו, ואיחל לו בהצלחה לקראת כניסתו לתפקיד.