עשרות בני משפחות מארגון "משפחות 7 באוקטובר" שיגרו מכתב לשרת התחבורה מירי רגב בבקשה שלא להשתמש בשמותיהם ובתמונותיהם של יקיריהם בטקס הממשלתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. "אנו מזועזעים מהאפשרות כי הממשלה שהפקירה את יקרינו למוות במסיבת הנובה, בקיבוצים, בשדרות, באופקים ובכל יישובי העוטף, תעשה שימוש ציני ופוליטי בזכרם במעמד קשה זה", כתבו המשפחות לרגב.
• לקריאת המכתב המלא של המשפחות לחצו כאן
5 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב
(צילום: שלו שלום)
"הלב מתקשה להכיל כי הממשלה שהייתה אמונה על ביטחון יקרינו וכשלה במשימתה, תוסיף חטא על פשע ותקיים טקס פוליטי המשסה את הציבור במלאת שנה לאסון הנורא ביותר לעם היהודי מאז קום המדינה. עם ישראל צריך ומשתוקק לאחדות כנה ואמיתית. הטקס באחריותך, בדרך שבה בחרתם לקיים אותו, מוביל להמשך הפילוג בעם במקום לאפשר לנו ביום כואב זה להתאחד בצורה ראויה עם זכר הנופלים".
עם החותמים על המכתב נמנות נילי מרגלית, ששוחררה משבי חמאס, ואחותה נועה מרגלית, בנותיו של החטוף אליהו צ'רצ'יל מרגלית ז"ל, משפחות קדם וסימן טוב ועוד. חלק מהמשפחות מתכננות גם להוביל אירועים במהלך 6 באוקטובר – סיורים ושיחות עם שורדי הטבח בעוטף וטקס עצמאי במצפה בגבולות.
5 צפייה בגלריה
יעקב גודו
יעקב גודו
"הם לא מתעניינים בנו". יעקב גודו
(צילום: גלעד מורג)
5 צפייה בגלריה
תיעוד המשטרה לוקחת שלט מיעקב גודו שבנו תום נרצח בכיסופים
תיעוד המשטרה לוקחת שלט מיעקב גודו שבנו תום נרצח בכיסופים
(צילום: דוברות מאהל המשפחות השכולות)
יעקב גודו, אביו של תום גודו ז"ל שנרצח בכיסופים, סיפר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" על הבחירה לחתום על מכתב המשפחות. "המכתב הזה נולד מהתארגנות של הורים וקרובי משפחה של נרצחי 7 באוקטובר המתנגדים לקיום טקס ממלכתי, ובהתאם מתנגדים לשילוב כלשהו של שמות קרוביהם ותמונותיהם בטקס. אני לא מוכן שממשלה שאני נלחם בה כבר במשך 11 חודשים, במאהל מחאה מול הכנסת, תשתמש בשם של הבן שלי או בתמונתו בטקס ממלכתי שהיא עורכת", אמר.
לדבריו, "ממשלה שלא קיבלה אחריות, שלא השתתפה בלוויות או ביקרה משפחות שכולות – שאפילו לא הורידה דגל לחצי התורן בשלושים – עכשיו ביום השנה רוצה לעשות טקס ממלכתי? אני לא מוכן לזה, וגם תום הבן שלי היה מגבה אותי לחלוטין. אף אחד לא פנה אליי מסביבת השרה רגב, וגם אין לי שפה משותפת איתם. הם לא מתעניינים בנו, לא במה שאנחנו חווים ולא במה שאנחנו חושבים".
5 צפייה בגלריה
רינת אבן (האמא), חן אבן (אבא). אלון אבן, עידו אבן (שני הילדים הגדולים)
רינת אבן (האמא), חן אבן (אבא). אלון אבן, עידו אבן (שני הילדים הגדולים)
רינת אבן, שנרצחה בבארי עם בן זגה ושניים מילדיהם
כמו גודו, גם עמית שגב חתם על מכתב המשפחות. שגב איבד ביום הטבח את אחותו רינת אבן, שנרצחה בביתה בבארי עם בן זוגה חן ושניים מילדיהם – אלון ועידו ז"ל. הילדים הקטנים במשפחת אבן, תומר וניר, נותרו יתומים. "המכתב הזה מביע את האכזבה, הכעס והתסכול מהתנהלות מדינת ישראל כלפי התושבים שלה", הסביר שגב. "הפקירו אותנו, את המשפחות שלנו, לא ביקשו סליחה ולא נתנו עזרה, ועכשיו עושים חגיגות? הרצחת וגם ירשת? מעולם לא שמעתי על טקס בלי קהל. אם הם מפחדים או מתביישים, אז שלא יעשו טקס, ואם הם לא – אז שיזמינו את מי שהטקס הוא בשבילו. אני לא מוכן לשחק במשחק הזה".
הוא ציין: "עצוב שזה המצב שאנחנו נמצאים בו, אבל חוסר ההתחשבות והרגישות רק משתקף באירוע המביך הזה. חבל שאנחנו ממשיכים לריב ולהגדיל את השסע, כשאפילו טקס לזכר נרצחים הופך לפוליטיקה משני הצדדים. אני בוחר בטקס היום־יומי שאיתו אני מתמודד מאז 7 באוקטובר, שום טקס לא יביא אותי לשם או לשם".
"חוסר ההתחשבות והרגישות רק משתקף באירוע המביך הזה. חבל שאנחנו ממשיכים לריב ולהגדיל את השסע, אפילו טקס לזכר נרצחים הופך לפוליטיקה"
שגב הוסיף: "עצוב שאנחנו לא מצליחים להחליט כעם על שום דבר, גם באבל ובשכול הפוליטיקה נכנסת. אבל גם המדינה יכלה לפעול בצורה יותר רגישה. אם היו עושים טקס מכבד, ממלכתי ומחבק, לא היו קופצים לעשות משהו מול זה (בהתייחסות לטקס הציבורי שיתקיים בפארק הירקון. י"צ), אבל כשלוקחים את מירי רגב ואחר כך גם לא מתייעצים, לא חושבים יחד איך לעשות את זה נכון".
הוא סיכם: "זה מראה את חוסר הרגישות ומרגיש כמו סיבוב פוליטי. מביך שהגענו למקום כל כך נמוך, במיוחד בנושא כל כך מורכב ובעייתי. אבל קשה לחשוב על זה ולעסוק בזה כשהממשלה גם לא עושה הרבה כדי להחזיר את 101 החטופים שלנו שעדיין בעזה, אז לא נאפשר את השימוש הציני בזכר המשפחות שלנו".
5 צפייה בגלריה
חן זנדר עונדת שרשרת שעליה מוטבעת דמותה של אחותה
חן זנדר עונדת שרשרת שעליה מוטבעת דמותה של אחותה
תנחה את הטקס הממלכתי. חן זנדר עם תמונה של אחותה נועה
(צילום: טל שחר)
לאחרונה פנתה רגב במכתב רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא המדינה יצחק הרצוג, וביקשה שישלחו נאום מוקלט באורך של עד שלוש דקות לטקס הממלכתי. הטקס ייערך באופקים ויוקלט מראש, ללא קהל, על רקע החרם הנרחב כלפיו מצד משפחות חטופים וקורבנות הטבח – שבמקום זאת יערכו כאמור טקסים נפרדים.
לפני כשבועיים, ברקע המחלוקות סביב הפרדת הטקסים, הודיעה רגב כי בחרה את מנחיו: כתבת חדשות 13 חן זנדר ששכלה את אחותה הקטנה נועה זנדר ז"ל, אורין גנץ זך ששכלה את בתה עדן זכריה ז"ל, שמעון אטיאס ששכל את אחייניתו עמית בוסקילה ז"ל, רותי גרינגליק ששכלה את בנה שאולי גרינגליק ז"ל, ויודן פירט, בן קיבוץ כיסופים ששרד את הטבח.