מנכ"לי משרד האוצר לשעבר שי באב"ד וקרן טרנר ימסרו את הטלפונים הניידים שלהם לבדיקה בחברת NSO, כדי לבדוק אם הם נפרצו באמצעות תוכנת פגסוס. כך נודע ל-ynet. מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, ששמה הוזכר גם כן בתחקיר כלכליסט, ממתינה לקבל את הטלפון הנייד הקודם שלה, שבו השתמשה בתקופת כהונתה במשרד - וייתכן שתעביר את המכשיר לידי NSO גם היא.
2 צפייה בגלריה
קרן טרנר, שי באב"ד
קרן טרנר, שי באב"ד
קרן טרנר ושי באב"ד
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
"אמסור את הנייד לכל בדיקה", אמרה טרנר ל-ynet. "אני חושבת ברמה האישית שמגיע לי ולאזרחי מדינת ישראל לדעת האם ומי פרץ לי לנייד כשהייתי מנכ"לית משרד ממשלתי. גם אם זה לא פגסוס, זה עדיין לא מספק אותי. צריך לחקור מי פרץ. אם מדינה אחרת, גורמים פוליטיים או גוף של ממשלת ישראל". בחברת NSO סירבו להתייחס לכתבה באופן רשמי, אך בעבר אמרו כי ישתפו פעולה עם כל בדיקה.
עוד לפני הכוונה להעבירם ל-NSO, הטלפונים הניידים של באב"ד וטרנר נבדקו בידי חברת ZecOps, שמתמחה בניתוח תקיפות טלפונים ניידים. בהודעה מטעם החברה נמסר כי "שני המכשירים, בסבירות גבוהה מאוד, הודבקו בעבר במה שנראה כהדבקה במשך תקופה ממושכת. הסימנים החשודים שנמצאו על הניידים לא נפוצים בכלל, ולא נגרמו על-ידי המשתמשים. לאחר בדיקה ראשונית בלבד, נראה שכרגע המכשירים 'התנקו' - כלומר אינם נגועים". בחברה ציינו כי לפי שעה, ומאחר שמדובר בשלב ראשוני של בדיקת הטלפונים - לא אפשרי להצביע על מי עומד מאחורי תקיפתם.
מקורב לבאב"ד ולטרנר אמר מוקדם יותר כי "לבאב"ד הסירו את ההדבקה מהטלפון בתחילת פברואר ולקרן ב-3 פברואר". הוא סיפר כי בכירי השירות הציבורי לשעבר פנו למדינה אתמול פעם נוספת, בעקבות הבדיקה החיצונית, וטענו כי לא מדובר בחשד - וכי הטלפונים נפרצו. "אומרים שיש קווי דמיון בין הפריצה לטלפון של טרנר לפריצה לטלפון של באב"ד", הוסיף המקורב. "החברה מסרה שתוך כמה ימים תדע. לא ייאמן שהמדינה לא עושה כלום".
2 צפייה בגלריה
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
NSO תבדוק את המכשירים
(צילום: AFP)
השניים גם פנו לשירות הביטחון הכללי כדי שיבדוק אם מכשיריהם הסלולריים נפרצו, אולם בשב"כ אמרו מוקדם יותר כי "הוועדה שמונתה לבדיקת הנושא בראשות המשנה ליועמ"ש לממשלה היא הגורם המוסמך על פי דין לקבוע אילו פעולות בדיקה יבוצעו".
בעקבות הפרסומים בנושא, שלחו השבוע באב"ד, טרנר ופלמור מכתב לבכירי הממשלה והצמרת המשפטית והמשטרתית, שבו דרשו להקים ועדת חקירה ממלכתית. "נחשפנו לגילויים מבעיתים שפורסמו בתחקיר כלכליסט, ולפיהם בעודנו מכהנים כמנהלים במשרדי האוצר והמשפטים, הוחדרו על ידי משטרת ישראל למכשירי הטלפון שלנו תוכנות ריגול, ללא צו שופט, ומבלי שהתקיימה כל חקירה נגדנו בחשד לעבירה כלשהי".
עו"ד אמי פלמור על הריגול לכאורה: "אני מאוד נסערת"
(צילום: משה מזרחי)

עוד ציינו השלושה במכתבם: "כל מילה קשה שתנסה לתאר מציאות שבה משטרה במדינה דמוקרטית מחדירה שלא כדין תוכנות ריגול לאזרחים, ובכלל זה לפקידי ממשל בכירים המקבלים בין היתר החלטות הקשורות למשטרה, תקציבה והתנהלותה, לא תצליח לשקף את חומרת הדברים. יתרה מכך, מטבע הדברים, בטלפונים שלנו היו מצויים באותה עת, לצד התכתבויות וחומרים אישיים ופרטיים, גם חומרים רגישים ביותר הקשורים לתפקידים הציבוריים אותם מילאנו, לצד התכתבויות עם כל גורמי השלטון במדינה.
"אנו נרתמנו לעשיית ציבורית משמעותית ותובענית, מצויים כעת בסערת רגשות ותחושותינו קשות ביותר. אם הדברים שפורסמו נכונים, אזי כל עולמנו האישי והמקצועי היה חשוף, וייתכן שעודנו חשוף, לעיני אנשים רבים, ללא כל סמכות בדין וללא כל הצדקה חוקית. תחושות העלבון, ההשפלה וחוסר האונים שלנו, נוכח רמיסת זכויותינו הבסיסיות קשות מנשוא".
שלושת הפקידים הבכירים לשעבר דורשים כאמור להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הפרשה ובמקביל להשמיד לאלתר כל חומר ומידע שהוצאו מהניידים שלהם, להוציא צו שיפוטי שאוסר שימוש בחומרים ולקבל הסבר מפורט האם משטרת ישראל אכן החדירה תוכנת ריגול או עשתה כל פעולה אחרת של חיפוש והאזנה לטלפונים הניידים שלהם.
בכיר במשטרה טען מוקדם יותר כי בדיקה מקיפה שהתקיימה במשטרה לנוכח תחקיר כלכליסט העלתה כי לא בוצעו האזנות או שאיבות מידע מטלפונים ללא צו בית משפט. "ממצאי הבדיקה שיוצגו לציבור בימים הקרובים ברורים. לא נעשה דבר בניגוד לחוק ובטח שלא האזנות סתר ופריצה לטלפונים של מנכ"לי משרדי ממשלה שלא היו חשודים בדבר", אמר הגורם הבכיר ל-ynet. ממצאי הבדיקה של הצוות שבדק את הפרשה, ובו חברים גם נציגי שב"כ והמוסד, צפויים להתפרסם בתחילת השבוע הבא - ייתכן שביום ראשון.
אף שטען כי לא בוצעו האזנות ללא צו, הגורם הבכיר הודה כי הייתה חריגה במקרה של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, אחד מעדי המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הגורם הבכיר ציין כי מדובר בעניין טכני וכי החומר שנשאב ממכשיר הטלפון של פילבר לא עבר מחטיבת הסיגינט של המשטרה ליחידה החוקרת. לדבריו, למעשה התוכנה שאבה מפילבר מידע שהיא לא התבקשה להוציא. "המידע נשאר בסיגינט ולא עבר לשום מקום".