סגן ראש ה-CIA התייחס היום (חמישי) לסיכול הפיגוע בהופעתה של טיילור סוויפט החודש באוסטריה, ואמר כי החשודים תכננו לרצוח "עשרות אלפי אנשים" – אך אז הגיע ל-CIA מידע מודיעיני שהוביל למעצרם. ה-CIA דיווח לאוסטריה על התוכנית לבצע מתקפת טרור בהופעה, ועל הקשר המסתמן של החשודים לדאעש. סיכול הפיגוע הוביל בסופו של דבר לביטול שלושה מופעים בסיבוב ההופעות של הזמרת האמריקנית המצליחה.
2 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
מופעים בסיבוב ההופעות של סוויפט בוטלו
(צילום: Julien De Rosa, AFP)
דיוויד כהן, סגן ראש ה-CIA, התייחס לסיכול הפיגוע במהלך הפסגה השנתית למודיעין ולביטחון לאומי, שנערכה במרילנד. "הם תכננו לרצוח מספר עצום של עשרות אלפי אנשים בהופעה, ואני משוכנע שבהם אמריקנים רבים", אמר כהן על החשודים, וציין כי הם כבר הגיעו לשלב מתקדם בתוכניתם. "האוסטרים הצליחו לעצור אותם מכיוון שהסוכנות והשותפות שלנו בקהילת המודיעין מסרו להם מידע על מה שהקבוצה הזאת, שקשורה לדאעש, מתכננת לעשות", הדגיש כהן בדבריו.
גורמים אוסטרים אמרו כי החשוד המרכזי, אזרח המדינה בן 19, פעל בהשראת דאעש. הוא תכנן לבצע את הפיגוע מחוץ לאצטדיון בווינה שבו הייתה ההופעה, ולהשתמש בסכינים ובחומרי נפץ. שלוש הופעות אמורות היו להתקיים בווינה, ולכל אחת מהן היה אמור להגיע קהל של כ-65,000 צופים. מלבדם היו צפויים להתאסף מחוץ לאצטדיון עוד כ-30,000 שלא השיגו כרטיסים.
2 צפייה בגלריה
אוסטריה ה מחבל בראן א' ש התכוון לתקוף פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט
אוסטריה ה מחבל בראן א' ש התכוון לתקוף פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט
החשוד המרכזי שנעצר
(צילום: APA/AFP via Gettyimages)
החשוד המרכזי בן ה-19 נעצר ב-6 באוגוסט. הוא נעצר יחד עם נער בן 17. ב-7 באוגוסט הודיעה אוסטריה על ביטול ההופעות של טיילור סוויפט, ולמחרת נעצר חשוד שלישי, בן 18. שמותיהם של החשודים לא פורסמו, במסגרת חוקי ההגנה על הפרטיות באוסטריה.
כוחות הביטחון של אוסטריה פשטו על ביתו של הצעיר בן ה-19 בעיר טרניץ, ליד הגבול עם הונגריה, עצרו אותו ומצאו בדירתו חומרים כימיים, אמצעי חבלה וכלים להרכבת פצצות, וכן מצ'טות, סכינים וכדורי סרק. עוד גילו בבית 21 אלף אירו בשטרות מזויפים וחומרי תעמולה של דאעש. לפי המודיעין האוסטרי, בן ה-19 נשבע אמונים לארגון הטרור האיסלאמיסטי שבועות אחדים קודם לכן, והתכוון לתקוף באחת משלוש ההופעות שטיילור סוויפט הייתה אמורה לערוך באצטדיון ארנסט האפל בווינה בימים חמישי, שישי ושבת בערב.
כהן שיבח את ה-CIA על סיכול הפיגוע, ולא סיפר כיצד נודע לסוכנות על מתקפת הטרור המתוכננת. שר הפנים האוסטרי, גרהרד קרנר, אמר החודש כי הסיוע מסוכנויות מודיעין זרות היה הכרחי – מכיוון שלחוקרים באוסטריה אין היתר בחוק ליירט הודעות טקסט. סניגוריו של החשוד המרכזי אמרו כי מדובר בטענה מופרזת, שנועדה להגדיל את הסמכויות לרגל אחרי האזרחים.