3 צפייה בגלריה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות בגן יבנה
(צילום: משרד החינוך )
ועדת החינוך של הכנסת דורשת ממשרד החינוך לחזור בו מביטול ההקלות וההתאמות שניתנו לתלמידי התיכון בבחינות הבגרות בשל הקורונה, ולהחזירן לבחינות מועד הקיץ הקרוב. הוועדה מתחה ביקורת על משרד החינוך והביעה תמיהה על ביטול ההקלות נוכח הקשיים והפערים הרגשיים, החברתיים והלימודיים שמהם סובלים התלמידים מאז פרוץ המגפה.
בדיון טעון שהתקיים אתמול תיארו תלמידים, הורים ומנהלים את הקשיים והחשש מכישלון בבחינות הבגרות בעקבות ביטול ההתאמות שניתנו לנבחני הבגרות בשנה וחצי האחרונות בשל הפערים שנוצרו עקב הסגרים והלמידה מרחוק לסירוגין.
הדוברים קבלו על כך שמצד אחד משרד החינוך מציין בכל הזדמנות שהתלמידים עדיין סובלים מקשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים ומצד שני ביטל את ההקלות וההתאמות, דבר שפגע והקשה על התלמידים הניגשים כעת לבגרות מועד חורף.
יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל ממפלגת תקווה חדשה, אמרה כי מדובר בתקופה קשה עבור התלמידים וצריך לתמוך בהם באמצעות החזרת ההקלות. לדבריה, "לא ברורה החלטת משרד החינוך שאינו מיישם המלצות ועדה בראשות המנכ"לית לשעבר של משרד החינוך, רונית תירוש, לגבי אופן ההבחנות וההתאמות לתלמידים".
3 צפייה בגלריה
שרן השכל באולפן ynet
שרן השכל באולפן ynet
יו"ר ועדת החינוך ח"כ שרן השכל: "החלטה לא מובנת"
(צילום: אבי מועלם)
השכל קראה למשרד החינוך להמשיך ולאמץ את דו"ח ועדת תירוש. "לא מובנת ההחלטה לקחת צעד אחורה", אמרה יו"ר ועדת החינוך. "מדובר בתקופה קשה עבור התלמידים וצריך לתמוך בהם באמצעות החזרת ההקלות כגון תוספת הזמן והבחירה החופשית".
יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר מירי שליסל, אמרה כי משרד החינוך נתן הקלות לתלמידים ובמועדי הקיץ תלמידים הצליחו מאוד יפה. "בתום המועד הזה של בחינות החורף נתכנס ונבדוק את עצמנו עם כל המפקחים מרכזי מקצוע בכל תחומי הדעת כדי שנוכל לפרסם שינויים במידה שידרשו", אמרה לוועדה. "צר לי לשמוע על התחושה שמורים מפחדים. המפקחים נמצאים בקשר רציף עם המורים ותמיד יש קולות לכאן או לכאן. המורים מוטרדים מהיכולות של התלמידים ומשרד החינוך שם הרבה אמוד אנרגיה למיומנויות רגשיות ומצד שני אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לתת לתלמידים תעודת בגרות איכותית".
יו"ר מועצת התלמידים הארצית עומר שחר אמר כי התלמידים סובלים מפערים רגשיים, חברתיים ולימודיים ובמקום להקל עליהם, משרד החינוך ביטל את ההקלות שקיבלו. הוא ביקש להחזיר את ההקלות בבגרויות – תוספת זמן, בחירה חופשית והגדלת המיקוד – ובנוסף לחשוב על הקלות ארוכות טווח לשנתיים הקרובות כדי לתת מענה לתלמידי ט' ו-י'. לדבריו, המועצה קיבלה אלפי פניות מתלמידים שניגשו לבחינות הבגרות במועד הנוכחי, בהן הביעו תסכול והתלוננו על מבחנים קשים וחשש שיכשלו. "אנחנו מרגישים אבודים לקראת תקופת הבגרויות", אמר סיכם. "הבגרויות לא יכולות להמשיך כרגיל כי אין שגרה".
3 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר. המגפה המשיכה לפגוע בשגרת הלימודים
כיתה ריקה בבית ספר. המגפה המשיכה לפגוע בשגרת הלימודים
כיתה ריקה בבית ספר. המגפה המשיכה לפגוע בשגרת הלימודים
(צילום: מוטי קמחי)

"באנו לבקש הוגנות וצדק – לא רחמים"

סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדרוף, אמרה כי בניגוד להצהרות משרד החינוך שנת הלימודים לא התחילה כרגיל בגלל בידודים מרובים של תלמידים ואנשי צוות ולכן יש להקל על התלמידים. היא אמרה כי אי אפשר לדבר בשני קולות – מצד אחד להשיק תוכנית במיליוני שקלים לצמצום פערים ומצד שני לקיים בחינות כרגיל.
"באנו לבקש הוגנות וצדק – לא רחמים", אמרה שינדרוף. "תלמידי י"א-י"ב סוחבים כבר שנה וחצי פערים שלא התחילו להצטמצם – במיומנות, ביכולת למידה, במוטיבציה ובהבנה. הזיכרון שלנו קצר אבל אני רוצה להזכיר לכולם שרק לפני שבוע דיברנו על כך שאין למידה היברידית, רק לפני כמה שבועות הוסרו הבידודים ממערכת החינוך, אנחנו כבר שישה שבועות בתוך גל ואין למידה משמעותית, ובתחילת שנה נאבקנו על עצם הפתיחה".
היא ציינה כי הנהגת ההורים פנתה למשרד החינוך כבר בספטמבר כדי שיחזיר את ההתאמות, אך נענתה בסירוב. "מורים מפחדים להתבטא בקולם", סיפרה, "פתחנו כתובת מייל ואספנו עשרות עדויות של מורים שסיפרו שהם לא בקצב ולילדים חסר הבסיס בכל המקצועות".
ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) אמר כי הוא לא מכיר תלמידים שלא מקבלים שיעורי מתמטיקה פרטיים ויקרים. "הציונים במבחני החורף יהיו נמוכים כי המבחנים לא היו הוגנים ולא מותאמים למצב במדינת ישראל", הוסיף דוידסון.