8 צפייה בגלריה
לבן עם אשתו
לבן עם אשתו
לבן קוג'יאשוילי עם אשתו, והמהומות בעיר אלמטי בקזחסטן
(באדיבות המשפחה , רויטרס)
קורבן ישראלי במחאות חסרות התקדים בקזחסטן ומאמצים להבאת גופתו ארצה, אזהרה של רשתות הפארם שהביקוש לבדיקות הקורונה הביתיות חווה "עלייה עצומה" והיערכות בממשלה לשינוי ההגבלות על החנויות. תאונה קטלנית נוספת, ומאסר עולם בארה"ב לשלושה גברים שרצחו צעיר שחור שיצא לרוץ. וגם: הישראלים שיצאו לטייל בחסות מזג האוויר החמים, והתחזית לשבוע הקרוב. סיכום חדשות השבת.

"צרור יריות ליד הבית": הרוג ישראלי בקזחסטן

משרד החוץ הודיע הבוקר על מותו אמש של לֶבָן קוג'יאשוילי בן ה-21 מיריות לעבר רכבו בעיר אלמטי שבקזחסטן, העיר הגדולה ביותר במדינה ומוקד המהומות חסרות התקדים שפרצו בה בתחילת השבוע. לבן, שאמור היה לחגוג את יום הולדתו ה-22 בעוד שבועיים, עבר עם הוריו לקזחסטן ב-2018, שם החל ללמוד רפואת שיניים. הוא התחתן עם אישה קזחית ונולד לו ילד שכיום בן שמונה חודשים.
8 צפייה בגלריה
לבן קוג׳יאשוילי
לבן קוג׳יאשוילי
לבן קוג'יאשוילי. אבא לתינוק בן שמונה חודשים
(באדיבות המשפחה )
המהומות בקזחסטן: מפילים את פסל הנשיא לשעבר נזרבייב

במשפחתו של קוג'יאשוילי אומרים שהוא לא לקח חלק בהפגנות בקזחסטן בשום צורה, וסיפרו כי לא ברור מי ירה בו: אם כוחות הביטחון שהנשיא הורה להם אתמול לפתוח באש ללא אזהרה ועל מנת להרוג, או מי מהמפגינים. קוג'יאשוילי נהרג בזמן שנסע ברכבו יחד עם שני בני אדם בעיר אלמטי, העיר הגדולה בקזחסטן. קרוב משפחתו אמר שנסע ברכב כשעתיים לפני תחילת העוצר שהוטל באלמטי ב-23:00, ונורה ליד ביתו. "ממש סמוך לבית נורה לעבר רכבו צרור יריות", אמר רוסטיסלב אדלשטיין, קרוב משפחתו של לבן. מהירי נפצעו שני הנוסעים האחרים באורח קל.
עשרות כבר נהרגו במהומות בקזחסטן, ולפי השלטונות גם 18 שוטרים נהרגו. כאשר הוריו של קוג'יאשוילי נלקחו לאזור ריכוז גופות במדינה כדי לזהות את גופת בנם, הדבר תואר כ"מחזה מחריד של מאות גופות". לנוכח ההפגנות האלימות במדינה, הופסקו רוב טיסות הנוסעים אליה – ובמשפחה שמתגוררת ברובה באשדוד מנסים להשיג אישור להביא את גופתו לקבורה בארץ בטיסת מטען.

לקראת "תו סגול מחמיר" בחנויות

בעקבות לחץ של נציגי ענף המסחר: בפני השרים תעלה מחר להצבעה הצעה שמבטלת למעשה את התו הירוק בקניונים, בחנויות הרחוב ובמרכזי הקניות – ותנהיג תו סגול מחמיר שכולל הגבלת תפוסה בהתאם לשטח החנות (למעט חנויות מזון ופארם).
8 צפייה בגלריה
הגבלות הקורונה בקניון הזהב
הגבלות הקורונה בקניון הזהב
בדיקת תו ירוק בכניסה לחנות בקניון הזהב
(צילום: דנה קופל)
לפי ההצעה, חנויות ששטחן גדול מ-100 מ"ר, יוכלו להכניס לקוחות לפי מפתח של 15 מ"ר לאדם, וחנויות קטנות יותר - 7 מ"ר ללקוח או ארבעה לקוחות על כל החנות, לפי הגבוה מביניהם. כמו כן, ההצעה החדשה תאפשר לבעלי הקניונים לגדר מתחמי אוכל ולאפשר כניסה אליהם רק למי שמציג תו ירוק – בדומה למה שנעשה בקניון עזריאלי בתל אביב. בנוסף, הקניונים יידרשו לבצע החלפת אוויר לפחות שלוש פעמים בשעה, ולהקצות סדרנים מטעמם שתפקידם ליידע את המבלים במקום על חובת מסכה.

הישראלים מתנפלים על הבדיקות הביתיות

רשתות הפארם דיווחו אמש כי בעקבות כניסת מתווה הבדיקות החדש לתוקף – מלאי בדיקות הקורונה הביתיות מתרוקן במהירות שיא. גם חברת השליחויות וולט דיווחה על ביקוש עצום: "בכל 5 שניות מוזמנת בדיקת קורונה". מחסור משמעותי לא נרשם בינתיים, אך אחד הרוקחים המליץ: "תצטיידו מבעוד מועד".
8 צפייה בגלריה
בדיקות אנטיגן בחנויות
בדיקות אנטיגן בחנויות
בדיקות אנטיגן בחנויות. "להצטייד מבעוד מועד"
(צילום: איתן גליקמן, סיון חילאי)
המתווה החדש, ולפיו רק בני 60 ומעלה או אוכלוסיות בסיכון נדרשים לבדיקת PCR, נכנס לתוקף אתמול בבוקר. בלא מעט מתחמי בדיקות ברחבי הארץ נרשמו אתמול תורים מצומצמים מאוד בעקבות המתווה, שמאפשר לאזרחים רבים להסתפק בבדיקות אנטיגן בלבד. לא מעט אנשים שניסו להשיג ערכות אנטיגן ביתיות דיווחו על מחסור מסוים, אך בחנויות אומרים כי מה שהצטמצם הוא בעיקר המגוון – ולא הכמות עצמה. גם במתחמי בדיקות האנטיגן המפוקחות נרשמו אתמול תורים דלילים.
ברשתות הפארם, לעומת זאת, דיווחו לקוחות על תורים ארוכים. לקוחות שהגיעו למשל לסניף סופר פארם בקניון עזריאלי בהוד השרון מצאו כי נותר על המדפים רק מותג אחד של ערכות בדיקה ביתית. ללקוחות נאמר כי כל שאר המותגים אזלו לעת עתה. גם בסניף סופר פארם באור עקיבא חיפשו הלקוחות בדיקות קורונה. "כל אחד כאן קונה כמה ערכות ביתיות, כי ישראלים הרי מתלהבים, חושדים שאולי יגמרו הערכות. למרות שהבנתי שיש מלאי אספקה גדול והמחירים אולי אף ירדו", אמר הלקוח צביקה ארדיטי.

ג'נין: הבן של זביידי נעצר - ושוחרר אחרי עימותים

מנגנוני הביטחון הפלסטיניים עצרו בשעות הלילה המאוחרות אמש שלושה צעירים פלסטינים ממחנה הפליטים ג'נין בעת שנסעו עם רכבם בעיר. אחד העצורים היה מוחמד זביידי, בנו של זכריא זביידי, לשעבר מפקד גדודי חללי אל-אקצה ואחד מששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע בספטמבר אשתקד.
תיעוד מעצרו של מוחמד זביידי בג'נין, אמש

מעצר השלושה הפך לאלים אחרי שהתנגדו לו. בעקבות המעצר, שתיעודו הופץ ברשתות החברתיות, יצאו חמושים ממחנה הפליטים לרחובות, ירו אש חיה והשליכו מטענים לעבר מתחם המוקטעה (בנייני הממשל) של ג'נין שנמצא בסמוך למחנה. זביידי הבן שוחרר ממעצר כעבור כמה שעות.

הקטל בכבישים נמשך

פאדל בריה (20) נהרג אמש בתאונת דרכים בכביש 4, סמוך לפוריידיס שבאזור זכרון יעקב. בריה רכב על אופנוע ונפגע מרכב בכביש. פרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת התאונה קבעו את מותו של בריה במקום, ופינו לבית החולים רמב"ם בחיפה חמישה פצועים מהרכב – בהם ילד בן 4 במצב קשה עם חבלת ראש. מצבם של ארבעת הפצועים האחרים הוגדר קל.

פרשת ג'וקוביץ': האם נדבק בחודש שעבר?

פרשת הטניסאי נובאק ג'וקוביץ', שאוסטרליה בוחנת כעת את גירושו כיוון שלא התחסן לנגיף הקורונה, ממשיכה להסתעף. הטניסאי הסרבי בן ה-34, שמדורג במקום הראשון בעולם, הגיע ביום רביעי למלבורן כדי להשתתף באליפות אוסטרליה הפתוחה שתיפתח בהמשך החודש – אך מכיוון שהוא לא מחוסן נשלח לבידוד במלון במלבורן, שמיועד למבקשי מקלט ולפליטים. בגלל שהפר את הנחיות הקורונה אוסטרליה ביטלה את הוויזה של ג'וקוביץ', והוא נמצא כאמור בסכנת גירוש.
8 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'. נדבק בחודש שעבר, או לא?
נובאק ג'וקוביץ'. נדבק בחודש שעבר, או לא?
נובאק ג'וקוביץ'. נדבק בחודש שעבר, או לא?
(רויטרס)
דיון בבית המשפט בעניינו נקבע ליום שני, ולקראת הדיון התפרסם היום כי ממסמכים שהגישו עורכי דינו לבית המשפט הוא אובחן כחיובי לקורונה ב-16 בדצמבר. אם החלים מהנגיף הדבר כמובן יקל על כניסתו לאוסטרליה, אך כעת יש מי שתוהה בעולם אם באמת נדבק, או שאולי הפר את הנחיות הבידוד אחרי שנדבק לכאורה: על פי תיעודים ברשתות החברתיות עולה כי ביום שנמצא חיובי וגם ביום שלמחרת, ג'וקוביץ' השתתף בפאנל ובאירוע נוסף לחניכת בול בסרביה עם דמותו, כשבשני המקרים הוא אפילו לא היה מסכה על פניו.

ארה"ב: מאסר עולם לרוצחי הצעיר השחור שיצא לריצה

בית משפט בג'ורג'יה, ארה"ב, גזר אמש מאסרי עולם על שלושת הגברים שרצחו לפני שנתיים את אמאד ארברי – צעיר שחור שרק יצא לריצה מחוץ לביתו. לפני כחודש וחצי הרשיע חבר המושבעים ברצח את טרוויס מקמייקל ואת אביו גרגורי – שרדפו במכוניתם אחרי ארברי – וגם את השכן שתיעד את המרדף, וויליאם "רודי" בראיין. על פי פסיקת השופט טימותי וולמסלי, המקמייקלים יעבירו את כל חייהם בכלא, אולם בראיין יוכל לבקש חנינה אחרי 30 שנות מאסר – העונש המינימלי בגין רצח בג'ורג'יה.
8 צפייה בגלריה
שלושת ה נאשמים הורשעו ברצח אמאד ארברי ג'ורג'יה ארה"ב
שלושת ה נאשמים הורשעו ברצח אמאד ארברי ג'ורג'יה ארה"ב
שלושת המורשעים ברצח אמאד ארברי
(צילום: AP)
התיעוד שחולל סערה בארה"ב: הירי באמאד ארברי בג'ורג'יה
(רויטרס)

ארברי, בן 25 במותו, נורה ב-23 בפברואר 2020 בעיירה ברונסוויק בג'ורג'יה. תיעוד התקרית התפרסם רק כמה חודשים לאחר מכן, וחולל סערה בארה"ב. טרוויס וגרגורי מקמייקל, שהיו חמושים, הסבירו שרדפו אחריו מכיוון שחשדו שמדובר בשודד שפורץ לבתים בשכונה שבה הם גרים. כשראו אותו ברחוב החליטו לרדוף אחריו בטנדר שלהם כדי להביא למעצרו. המרדף נמשך כחמש דקות. כשארברי ניסה לעקוף את הטנדר פרץ עימות בינו לבין טרוויס, ובמהלכו ירה בו טרוויס שלוש פעמים. האב גרגורי טען כי ארברי הוא זה שהתחיל "לתקוף באלימות" את בנו, אולם חבר המושבעים דחה את הטענה להגנה עצמית.

הקורונה לא עצרה את המטיילים

כ-150 אלף ישראלים ניצלו את השבת החמימה ופקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. למרות התפשטות זן האומיקרון, רבים הגיעו לאתר החרמון כדי לנצל את השלג שעוד נותר. אלפי מטיילים פקדו בין היתר את אתר ראש הנקרה, שם הגיעה הטמפרטורה בצהריים ל-25 מעלות.
8 צפייה בגלריה
שבת שמשית בחרמון
שבת שמשית בחרמון
שבת שמשית בחרמון
(צילום: אתר החרמון)
8 צפייה בגלריה
שבת שמשית בראש הנקרה
שבת שמשית בראש הנקרה
מטיילים בראש הנקרה, הבוקר
(צילום: אסף מגל)
ומה עם התחזית? מחר תחול ירידה במידות החום ובשעות הלילה אף ירד גשם בערבה ובאילת. באזורים אלה יש חשש לשטפונות בזק. רוח דרום מערבית תנשב עד יום חמישי, ותבריח את הגשם שמגיע מכיוון קפריסין צפונה מישראל. בחמישי ייתכן וירד גשם בצפון ובמרכז.