גנץ ולפיד בפתח ישיבת הסיעות
(צילום: משי בן עמי)

ישיבות הסיעה השבועיות התקיימו היום (שני) במקביל להתקדמות הדיונים בוועדת החוקה וההצבעות על אלפי הסתייגויות שהגישו חברי כנסת מהאופוזיציה על נוסח צמצום עילת הסבירות.
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פנה לראש הממשלה, ואמר: "איך אינך שומע את זעקת מחצית מהעם? וגם אם אינך מסכים – איך אינך ער לפחדים, לאנשים ששואלים את עצמם אם יוכלו לגדל פה את ילדיהם? עוד לא מאוחר לעצור ולחזור להידברות. מנהיג חייב לקבל החלטות קשות – וזה הזמן לקבל אותן. נתניהו, אל תקרע את העם".
גנץ התייחס למחאת אנשי המילואים שהצהירו כי לא יתייצבו לשירות. "המצב הביטחוני שלנו הוא המורכב ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים. האתגרים אדירים, בגבולותינו והרבה מעבר להם. המצב המדיני שלנו והברית שלנו עם ארצות הברית נמצאת במשבר. אני קובע, שהמשך הדהירה אל הקיר היא חוסר אחריות לאומית וביטחונית". לסיכום פנה גנץ למתנדבי המילואים: "אחיי הלוחמים אני מבין מאוד את כאבכם. אני קורא לכם למרות הקושי והפחד העצומים: המשיכו בשליחות ובמאבק על המדינה הזו, והמשיכו להילחם עבורה גם מול אויבינו".
מהליכוד נמסר בתגובה לדברי גנץ כי הם "מעריכים את ההתייצבות של גנץ ואייזנקוט ולפניהם של אשכנזי, שלושה רמטכ״לים לשעבר, נגד הסרבנות שמאיימת על ביטחונם של כל אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
גנץ. "אחיי הלוחמים המשיכו להילחם גם מול אויבינו"
(צילום: שלו שלום)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעת "יש עתיד" כי "ממשלת ישראל מובילה אותנו לאסון לאומי, ומסרבת להכיר בזה. הממשלה הזו לא מסרבת לשמוע דיעות, היא מסרבת להקשיב לעובדות, לנתונים, לאנשי מקצוע. לא מפני שהם יודעים הכול, אלא מפני שהם מעדיפים לא לדעת כלום".
לדבריו, "הממשלה צועדת לתוך המשבר הזה בלי שקיימה אפילו דיון אחד על ההשלכות הכלכליות, הביטחוניות, החברתיות והמדיניות שלו. גורמי מקצוע שניסו להביע את עמדתם נזרקו מכל המדרגות. אני קורא לממשלה לעצור. אנחנו עוד יכולים לעשות ביחד תהליך משותף, מושכל, עם גורמי המקצוע ולהגיע לפשרה שתתקן את המערכת במקום להרוס עד היסוד".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. "הממשלה מובילה לאסון לאומי"
(צילום: שלו שלום)
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, אמרה בישיבת סיעתה כי "ביטול עילת הסבירות נועד לרסק את מעמד האישה בישראל. מעולם לא הייתה בישראל ממשלה שפעלה באופן כל כך אקטיבי כדי לפגוע בנשים. ביטול הרשות לקידום מעמד האישה וביטול עילת הסבירות יחזירו כל אחת להיות יותר חשופה לניצול ויחזירו כל אישה בישראל למטבח. בהונגריה זה כבר ככה - נתניהו מסתכל על האליל שלו אורבן ומיישם".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודה בפתח ישיבת סיעת "הציונות הדתית" לחבר מפלגתו, ח"כ שמחה רוטמן, על הובלת קידום החוק לצמצום עילת הסבירות ולמחאות, ואמר: "אנחנו נמצאים בשיאו של טרלול מוחלט. מובילי המחאה גוררים אחריהם את האופוזיציה, שבשל האופי החלש של ראשיה לא מסוגלת לעמוד מול חבורת הקיצונים הזו ולנהוג באחריות".
לדבריו, "יש גבול דק בין חוק לבין דמקורטיה, זו שאלה של איזונים. העובדה שיש צד אחד בישראל שמותר לו לחסום ולשבש את נתב"ג ויש צד אחר של ימנים, חרדים ואתיופים - שלהם אסור. איך אלה שחותמים על סרבנות ועוברים על עבירת המרדה, שיש בצידה עונשים חמורים, ואף אחד לא נעצר?".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
סמוטריץ'. "אופיזיציה חסרה אחריות שלא יכולה מול ראשי המחאה"
(צילום: שלו שלום)
בסך הכול הגישה האופוזיציה 27,500 הסתייגויות נגד ביטול עילת הסבירות ויו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן שואף לסיים את הליך ההצבעות עד מחר, מתוך כוונה לאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בתחילת השבוע הבא.
אם הקואליציה תעביר בקריאה שנייה ושלישית את חקיקת ביטול עילת הסבירות, תהיה זו הצעת החוק הראשונה במסגרת המהפכה המשפטית שתושלם, מתוך שורה ארוכה של "תיקונים במערכת המשפט" שמבקש לבצע שר המשפטים יריב לוין.
"יום השיבוש" נוסף ייערך מחר כמחאה נגד המהפכה המשפטית. הוא יחל כבר משעות הבוקר ויכלול כמו בפעמים הקודמות מחאות, שיירות ושיבושי תנועה בכל רחבי הארץ. לראשונה במסגרת המחאה מאורגנות מראש גם הפגנות ברציפי תחנות רכבת ברחבי המדינה. אחד מבכירי מטה המאבק רמז בשיחה עם ynet לשיבוש שצפוי בתנועת הרכבות: "אפשר להתנייד דרך כלים אחרים כשאין רכבות?". בינתיים, נתב"ג לא מוזכר במוקדי המחאה שפרסמו המארגנים, אך הם ציינו כי הודיעו "רק על פעולות שניתן לפרסם" - כלומר ייתכנו גם הפתעות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה השבועית, שנדחתה ביממה בעקבות אשפוזו בסוף השבוע: "תיקון עילת הסבירות לא רק שלא תהרוס את הדמוקרטיה - היא תחזק את הדמוקרטיה". לדבריו, "הטענה שבגלל תיקון עילת הסבירות הדמוקרטיה הישראלית כולה תקרוס היא אמירה מנותקת מהמציאות, שכל מטרתה להפחיד את הציבור על לא כלום". על מחאת אנשי המילואים אמר: "בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה הנבחרת ולא להפך, ואילו במשטר צבאי הממשלה כפופה לצבא או ליתר דיוק לקבוצה בתוך הצבא, זה הוא ההבדל היסודי בין דמוקרטיה למשטר צבאי".