מתחילת שנת 2024 נהרגו 400 אנשים בתאונות דרכים בכבישי ישראל - וזו השנה הראשונה מאז 2008 שבה נרשמת נקודת הציון העגומה הזו. לצורך השוואה, ב-2023 כולה נהרגו 361 בני אדם בכבישים. למעשה, מספר ההרוגים כבר חצה את רף ה-400 מזמן, אך לא כל התאונות נכללות בסטטיסטיקה ה"יבשה". כך למשל לא נספרים ההרוגים ב"תאונות חצר", בהן לרוב ילד נדרס על ידי רכב בחצר ביתו, או תאונות שהוגדרו "פליליות", כמו למשל המרדף אחר גנב הרכב בכביש 5 בשבוע שעבר - שכתוצאה ממנו נהרגו שני בני אדם, וגם הנהג הנמלט.
הרוצח השקט - סדרת הכתבות של ynet
• בשבוע שבו עמדה לראשונה: רוני נהרגה מפגיעת רכב הסעות
• גיא נהרגה מפגיעת אופנוע לעיני אחיה: "זה אפילו לא הגיע לבית משפט"
• נהג המשאית הרג את מרגה, ופגע גם במשפחתה: "רגע אחד וזהו - אמא מתה"
• המורות אירית ושרה נהרגו בערב שמחת תורה: "הנהג חזר לחיים. סומן וי וזהו"
• "קראתי לבן שלי ואמרתי לו - זה האופנוע של נועם"
אם מסתכלים על מספר ההרוגים בכבישים מאז טבח 7 באוקטובר, מדובר בנתון בלתי נתפס: 479 בני אדם איבדו את חייהם בתאונות דרכים - תוך 14 חודשים בלבד.
לפי אתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), 35% מההרוגים השנה היו ברכבים פרטיים, 27% מהם הולכי רגל ו-23% רוכבי אופנועים וקטנועים. מספר ההרוגים על אופניים חשמליים ירד מ-25 הרוגים בשנה שעברה ל-11 השנה, אולם מספר ההרוגים על קורקינטים חשמליים זינק ב-600% משני הרוגים בשנה שעברה לשבעה מתחילת השנה הנוכחית – המספר הגבוה ביותר מאז נכנס הכלי הפופולרי ל"תרבות התנועתית" העולמית והישראלית.
כ-40% מההרוגים - ערבים: "המשטרה נעלמה גם כאן"
מספר ההרוגים בתאונות דרכים בקרב החברה הערבית גבוה במיוחד השנה גם הוא. 148 ערבים איבדו את חייהם בכבישים מתחילת שנת 2024, לעומת 98 בכל השנה שעברה. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר על זינוק של כ-65%. ביחס לכלל האוכלוסייה, שיעור הערבים שנהרגו בתאונות דרכים השנה עומד על כ-37%, כמעט פי שניים מחלקם באוכלוסייה (כ-21%).
אחת הסיבות המרכזיות שמומחים משייכים לעלייה החדה ספציפית בקרב בני החברה הערבית, היא היעדר תשתיות וחוסר השקעה תקציבית ביישובים הערביים. כך למשל, בני משפחתו של עוואד עוואד (65) מטורעאן שבגליל התחתון, שנהרג במרץ האחרון בתאונת דרכים בכביש 77, סיפרו: "באותו רחוב מתרחשות תאונות רבות, במיוחד משום שתחנת הדלק קרובה לרחוב וזה מוביל לפציעות חמורות או למוות. עוואד היה אדם נפלא, אכפת לו מכולם ואת כל מי שפגש הוא היה מכוון לדרך הנכונה ומזהיר שלא ישתוללו בכביש – והוא מת בתאונת דרכים".
לטענת נימר אבו-שארב, מרצה לנהיגה נכונה ודובר עמותת אלסלאמה אלמג'תמעיה, "הפשע שמשתולל ברחובות הערים הערביות גרם לעלייה משמעותית בתאונות דרכים. לזה צריך להוסיף את הוואקום שנוצר אחרי המלחמה – המשטרה נעלמה גם מהכבישים".
יותר צעירים נהרגים - ומשרד התחבורה לא עושה דבר
מהנתונים עוד עולה כי 72 מההרוגים בכבישים השנה איבדו את חייהם בתאונה במעורבות משאית כבדה של למעלה מ-3.5 טון – זינוק של 44% לעומת השנה שעברה כולה ו-131 מתוך ההרוגים היו צעירים עד גיל 24 – זינוק חד נוסף של למעלה מ-15% לעומת מספר ההרוגים בשנה שעברה כולה, שעמד על 110 צעירים וצעירות.
באשר לרוכבי אופנועים וקטנועים, מספר ההרוגים מתחילת השנה עומד על 89, לעומת 77 בשנת 2023 כולה – כלומר, זינוק של כ-16%. מרבית ההרוגים בתאונות אופנוע וקטנוע (כ-40%) היו צעירים במיוחד עד גיל 24.
העלייה החדה בתאונות הדרכים היא גם תוצר של כשל ממשלתי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא עשה שום פעילות משמעותית בתחום מתחילת כהונתה השרה הנוכחית, מירי רגב, שחזרה למשרד אחרי כשנה וחצי. לפני כשבועיים, לאחר שפורסמה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" סדרת כתבות בנושא הקטל בדרכים, הודיע משרד התחבורה על הקמת ועדת שרים ייעודית למאבק בתאונות הדרכים, בראשה יעמוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשרה רגב תשמש כממלאת מקומו הקבועה.
יחד עם זאת, טרם ברור מה יהיו סמכויות הוועדה בפועל וכיצד תוכל לממש את יעדה להוריד את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים. כמה ימים לפני ההודעה של משרד התחבורה, בדיון מיוחד שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, יו"ר הרלב"ד, יורם הלוי, קרא פעם נוספת לעשות שינוי מבני ברשות ובתקציבה - או לסגור אותה.
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד, קרא להעביר את הרשות למשרד ראש הממשלה ולקבוע לה תקציב ייעודי בחוק – לאחר שתקציבה של הרשות נשחק באופן דרמטי בשנים האחרונות ובתקופת הממשלה הנוכחית בפרט.
תקציב הרלב"ד קוצץ כמעט ב-90% תוך 15 שנה
הקריאות של הלוי ושל ביטן לא הגיעו יש מאין. לצד היעדר משווע בסמכויות, בשנים האחרונות תקציב הרלב"ד נחתך שוב ושוב, מסכום של 505 מיליון שקל בשנת 2008 עד לכ-63 מיליון שקל כיום. בשנה הבאה צפוי להיות קיצוץ נוסף של שניים-שלושה מיליון שקלים בתקציב הרשות, אשר כיום מקצה חצי מתקציבה לשכר העובדים והשאר הולך ברובו לפרויקטי הסברה וחינוך תעבורתי.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לזינוק במספר ההרוגים: "זה כישלון גדול מאוד של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הגוף שאמון ואחראי על הנושא בממשלה. בעוד מדינות רבות באירופה מצליחות להוריד את ההרוגים בתאונות דרכים שנה אחר שנה, ישראל נסוגה כמעט 20 שנים לאחור. עבודה של שנים ירדה לטמיון בשנה אחת וכולנו משלמים את המחיר הכבד".
"תאונות הדרכים הן לא 'גורל משמיים' והכישלון הגדול השנה הוא תוצאה של קיצוצי תקציב במשך שנים רבות, הרעבה של תחום שלם, וזאת במקביל למחסור חמור בניידות ובשוטרים ובעיקר אדישות ממשלתית וציבורית. שנת 2024 היא שנה אבודה, אבל שנת 2025 שניצבת בפתח יכולה להיות שנת מפנה, אם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תחשב מסלול מחדש ותאשר את התוכנית הלאומית הרב-שנתית אשר מונחת על שולחנה. רק אישור תוכנית כוללת, שתהווה מפת דרכים לכל הגופים שאחראים על החיים שלנו בכביש, תחזיר את ישראל למסלול קבוע של ירידה בהרוגים בתאונות דרכים ותמנע את הכאב והשכול שמאות משפחות חוות בכל שנה".